Lancia weer verder als niche submerk van Fiat?
Lancia’s samensmelting met Chrysler kon nog weleens van zeer korte duur zijn. Deze uitspraak is gebaseerd op informatie dat uit Amerika afkomstig is. Door de huidige situatie op de Europese markt, zou men intern in gesprek zijn over een verandering van de strategie voor zowel het merk Chrysler als Lancia. Om grotere Chryslers als Lancia te verkopen, zijn de Europese marktcondities te slecht en om te stoppen met Lancia is het marktaandeel in Italië simpelweg te groot (meer dan 5%). Daarom is er een reële kans dat Lancia opnieuw verder mag als niche submerk van Fiat, zoals het 500-label dat voortaan bijvoorbeeld ook is. Daar komt nog bij dat Chrysler als zelfstandig merk buiten Noord-Amerika, voorlopig nog lang geen lucratieve zaak is. Alleen Jeep is daarvoor voorlopig geschikt. Vorig jaar werden er 4595 Chryslers verkocht in Europa en 98.632 Lancia’s.
Deze heroverweging sluit aan op eerdere uitspraken van Sergio Marchionne, om Lancia voorlopig te herzien. Overigens wordt er nadrukkelijk bij gezegd, dat men zeker niet van plan is om het oude merk uit Turijn eventueel helemaal dicht te draaien. Er is zelfs een kans dat deze niche die Lancia heet, mondiaal zal worden aangeboden net als het Fiat 500-gamma en Jeep. China zou daarvoor bijvoorbeeld een zeer geschikte markt zijn. Bij Lancia als ‘niche’ moet je vooral denken aan middensegment (C en D) modellen boven, het A- en B-segment van Fiat. Segmenten waarin Fiat als merk tegenwoordig zelfs op de thuismarkt wat zwak staat en waarin Lancia -op diezelfde markt- het traditioneel behoorlijk goed doet.
Kort samengevat zou je kunnen zeggen dat een grote Lancia zoals de huidige Thema, maar een tijdelijke zaak is geweest en datzelfde geldt voor compactere Chryslers. Bovendien hebben vanaf het E-segment straks Maserati en Alfa Romeo als eerste voorrang. Afgaande op deze geluiden, zal het samensmelten van Chrysler en Lancia, dus voortaan maar een gedeeltelijke aangelegenheid zijn. Dat er strategische aanpassingen aan zitten te komen is wel duidelijk, want sinds de introductie van de Flavia, is het erg stil geworden rond dit mooie merk.
Goed nieuws.komt tijd komt raad.
Het idee om beide merken samen te voegen is helemaal niet slecht. Lancia heeft als luxe merk gewoon grotere auto’s nodig, anders is het net als een soldaat zonder geweer.
De huidige Lancia-rijder is echter al lang geen grote auto’s meer gewend. Wat beslist niet werkt is Amerikaanse benzineslurpers aan dit publiek slijten. Er is allereerst tijd nodig om het publiek aan te trekken dat de grotere auto’s koopt. Ten tweede zullen deze Lancia’s van Amerikaanse makelij zich aan moeten passen aan de eisen van de Europese consument. Zij kunnen zich nog altijd niet meten met de Duitse merken en voldoen ook niet aan wat we van Italiaanse auto’s gewend zijn.
Het aanvullen van het assortiment met C- en D-modellen van Italiaanse makelij klinkt als nuttig. Lancia kan dan een volledig gamma modellen aanbieden van de Ypsilon tot aan de Grand Voyager. Er is dan een volledig gamma. Als men in dat gamma ook de grote modellen tot Europese normen weet op te vijzelen, dan zie ik een zonnige toekomst voor het merk.
Denk dat het voor Lancia het beste is. De Thema en Flavia hebben niets van doen met de originele voorgangers, en de Voyager lijkt al helemaal nergens op! Als Lancia de lijn van de Ypsilon door weet te trekken en met een nieuwe Delta komt en ooit misschien een echt nieuwe Thema lanceert …?! Laat VW maar in alle segmenten vervoersmiddelen produceren. Je hebt nu eenmaal ‘blockbusters’ en ‘arthouse’!
Klopt dat de Thema en Voyager geen volbloed Lancia’s zijn, maar het waren dan ook overgangsmodellen om het merk in leven te houden. Ik denk dat vooral de slechte marktcondities de modellen hebben genekt. De volgende modellen zouden wél meer rekening houden met de Lancia stijl. Het zou toch wenselijk lijken om bvb de nieuwe 200 ook als Lancia uit te brengen, alsook een nieuwe elegantere voyager. Wat Lancia absoluut nodig heeft is een Halo-model, zoals bvb de Stratos of de Fulvia. Dit zou het merk terug wat elan geven en het laten aansluiten met de traditie. OF waarom geen Montecarlo op basis van de 4c?
@Lusso: Die op basis van de 200 kan het vooral in Italië erg goed gaan doen. Het kan Italianen uit een Passat of Insignia halen. Fulvia voel ik het meeste voor als het om Halo-model gaat. Pure schoonheid met een juiste revocatie van het verleden zonder te veel in het vaarwater van de sportiviteit van Alfa Romeo te gaan zitten. Compacte chique sportieve coupé met een heel eigen doelgroep. Ik zou Lancia in de verre toekomst naast Maserati in de showroom zetten. Alfa Romeo moet zodra het kan eigen showrooms hebben en op eigen benen staan… Maar dan zitten we al best ver in de toekomst… 😕
Hoop speculatie en weinig feiten. Enfin. Het maakt mij eigenlijk niet eens uit wat er precies met Lancia gaat gebeuren, zolang er maar een fatsoenlijk idee achter zit, gericht op de middellange en lange termijn. En zolang dat idee maar met vasthoudendheid wordt uitgevoerd.