Lancia viert rijke geschiedenis op Retromobile 2012
Vaders! Onderwijs uw zonen en vertel hen dat het legendarische Italiaanse merk Lancia, dat hen weliswaar onbekend in de oren klinkt, een automerk is uit Turijn dat vele inventies heeft voortgebracht… Reeds in de pionierstijd was dit het geval!
De ietwat oubollige zinnen hierboven zijn natuurlijk geïnspireerd op het feit dat het al meer dan 105 jaar oude Lancia, in Parijs van zich laat horen deze dagen op de Salon Rétromobile editie 2012(1-5 februari). Lancia is namelijk met een bijzondere delegatie naar ‘Porte de Versailles’ in Parijs afgereisd, ter gelegenheid van enkele verjaardagen. De legendarische Lambda, een imposante limousine uit 1922, wordt namelijk 90 jaar oud. De Lambda is alles behalve een voetnoot in Lancia’s rijke geschiedenis. Dankzij de ondernemingsgeest en het technisch vernuft van oprichter Vincenzo Lancia, was de Lambda de eerste auto in de wereld met een ‘monocoque’ opbouw (dragende koets uit één geheel), onafhankelijke vering en wielophanging voor, een in de vloer verwerkte transmissie met tunnel in het interieur, een V-vormige 4 cilinder motor én… een ingebouwde kofferbak. Eigenlijk kun je stellen dat Lancia met de prestigieuze Lambda de eerste moderne auto ooit heeft gebouwd.
De prachtige Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF staat er ook als eerste rally-held van het merk uit Chivasso. Deze viert z’n 40ste verjaardag. Lancia won vanaf dit model 10 keer de wereldtitel. Wat overigens minder een feestje waard is, is dat het ook precies twintig jaar geleden is, dat Lancia de laatste titel won, namelijk in 1992. Een andere rally-icoon die 30 jaar oud is geworden is de imponerende 037 op basis van de Lancia Beta Montecarlo. Die laatste staat er overigens ook en viert z’n 40ste verjaardag. Met een rijke geschiedenis als die van Lancia, valt er eigenlijk elk jaar wel wat te vieren. Dit weekend kun je in Parijs dus een deel van deze geschiedenis van dichtbij ervaren.
Ik voel me aangesproken, maar het zal toch zijdelings zijn ik probeer een alfa virus over te brengen. 😆 Toch ook belangrijk bij een goede en degelijke opvoeding 😉
Het is mij gelukt. Mijn zoon wil niks anders dan een Alfa en de droomauto van mijn dochter is (na een 2CV, dat wel) een Alfa Brera.