‘Lancia Thema’ een van de beste auto’s van Amerika
Dat nieuwkomer Lancia Thema eigenlijk een geperfectioneerde auto is uit Detroit wisten we al, maar dat het daarom ook de op een na best gewaardeerde grote sedan is van de VS, konden we vanuit ons Europese perspectief natuurlijk nauwelijks vermoeden. De equivalent met Chrysler-logo is namelijk sinds de lancering in 2011 een groot succesverhaal, ondanks steeds fellere concurrentie met een Duitse oorsprong en tegenhangers uit eigen land. In Europa is de Lancia Thema nog een grote onbekende, maar dat zegt meer over de huidige marktcondities op ons continent dan over dit model met Amerikaans DNA.
In een uitgebreid tevredenheidsonderzoek blijkt de 300 de op een na populairste in de grotere klasse, net achter de Koreaanse Hyundai Genesis met respectievelijk 83 en 92 punten. Een knappe prestatie aangezien de voorloper 300C het altijd moest afleggen in zijn eigen klasse. Ditmaal blijven ook merken als Buick, Ford, Lincoln en Cadillac ver achter. Chrysler’s marktaandeel in dit segment is drastisch toegenomen vanaf januari. De verkoop van de 300 is meer dan verdubbeld met een totaal aantal van 44.200 stuks vanaf de eerste maand tot juli. Consumenten loven het raffinement, de rijdynamiek en de afwerking. Precies de punten waar wij wat de Thema betreft ook zo over te spreken zijn. In Canada, waar de 300 en de Thema gebouwd worden, is de E-segment wagen zelfs nog wat populairder.
Hoewel de bij ons zo dominante Duitse merken ook in de VS veel terrein hebben gewonnen de afgelopen jaren, zien we merken als Mercedes, BMW en Audi nog altijd niet onder de best verkochte zakelijke sedans. Uiteraard vormt deze Amerikaanse populariteit van de 300, ook een steuntje in de rug van de Lancia Thema in onze contreien, hoewel dit natuurlijk vooral in de vorm van kostenbesparing moet worden gezien.
“Lancia Thema in onze contreien, hoewel dit natuurlijk vooral in de vorm van kostenbesparing moet worden gezien.”
Dat zal best en is nodig ook.
Het bulkt van de 300C’s maar de thema heb ik nog niet in het wild gespot. Wat zijn de eu verkoop cijfers? Ik ben bang dat men beter Chrysler als merk had kunnen houden en lancia er naast net als dodge die deden het in NL zelfs beter dan fiat zelf in die segmenten waar ze zaten.
300c was dan ook veel goedkoper en geen luxe product gezien de kwaliteit. Naast elkaar verkopen is minder verstandig als je de opvolgers plots wel het lancia logo laat dragen.
Naast de onze ben ik er ondertussen toch al vier andere tegengekomen hier in België. :-p
Bij ons is ie echter fiscaal al oninteressant, dus bij jullie waarschijnlijk nog stukken erger?
@Lancia4Ever
Ze zouden best naast elkaar kunnen bij Opel kun je een Ampera bestellen maar ook als chevy Volt. De merk naam trekt toch stiekem ook aan. Een Renault trafiek doet het hier minder dan de Opel ook in rest waarde maar het blijft een Renault met een Opel stikker zelfde geld voor een Doblo en Combo. Opel verkoopt hier beter qua naam dan Fiat. Ik moet nog steeds uitleggen dat Alfa’s niet uitelkaar vallen als je er naar kijkt en dat de ondehouds kosten lager zijn als een Duitser of Jap. Zolang Italiaanen in de folks mond bekend staan als rommel zou ik lekker de andere merken er naast houden tot je je naam eens wat beter bekend staat. Wellicht kunnen ze net als KIA 7 jaar garantie gaan geven dat wekt wat meer vertrouwen dan 2 jaar. En nu in de aktie 1 jaartje bonus. Ook al zet je in de kleine letters tot max 100.000km het werkt wel. En doe er dan ook wat mee. Pon is een slechte maar deFiat fabrieks importeur staat ook niet bepaald klaar voor zijn klanten als ik dat zo her en der hoor en ervaar.