Lancia terug naar Nederland met Ypsilon 2024
Eindelijk weer internationaal.
Na circa 10 jaar zal Lancia weer een internationaal Italiaans merk worden. Vandaag werd dat in Turijn onder leiding van CEO Luca di Napolitano gevierd door een eerste internationaal getinte persconferentie te geven. Vanaf 2024 zal dat ook product matig een feit zijn met de introductie van de nieuwe Lancia Ypsilon. Twee jaar later volgt een middensegment model dat voorlopig ‘Aurelia’ wordt genoemd, maar bij Stellantis zeggen openlijk ze dat het een ‘nickname’ is. Met andere woorden het tweede nieuwe model, dat Lancia als merk tevens vanaf 2026 eindelijk terugbrengt in een hoger segment, heet straks waarschijnlijk anders. Deze zal trouwens vrijwel zeker van de band rollen in Italië, te weten in de fabriek van Melfi. Het betreft een ruime C/D BEV. In 2028 volgt dan de belangrijke C-segment Delta (ook een BEV), waarvan veel wordt verwacht. De basis van het merk voor de jaren erna. Bij succes overweegt Lancia zelfs de autosport weer te betreden met deze legendarisch naam. CEO Napolitano zei trouwens dat Lancia eind dit jaar al iets zal laten zien, wat met deze toekomst te maken heeft…
Lancia wil juist ook terug naar Nederland.
Lancia heeft Nederland bewust uitgekozen als een van de markten die prioriteit krijgt. België en Luxemburg trouwens ook maar deze markten worden niet in één adem genoemd met de Nederlandse. Nederland krijgt dan ook een eigen eindverantwoordelijke in de persoon van Patrick Zegwaard (foto boven). Nederland heeft als sterke elektrische markt dus redelijk wat prioriteit. De nieuwe Ypsilon zal de laatste hybride van Lancia worden en vervolgens vooral willen doorpakken naar een volledig elektrische toekomst (vanaf 2026). De Ypsilon wordt dus al best snel een BEV. De nieuwe B-segment Lancia wordt ruimer en luxer dan z’n voorloper en start dan ook in een hoger en duurder segment dan voorheen. Het debuut in ons land volgt op de Italiaanse en de Franse introductie, dus mogelijk in de tweede helft van 2024. Ook Duitsland en Spanje vormen een startpunt bij de introductie.
SALA: Minder is meer.
Lancia wil uitblinken in elegantie dat duidelijk te herkennen is als typisch Italiaans en tevens een vorm van eenvoud. Een ander kenmerk wordt het duurzame karakter van Lancia. Lancia zal meer dan andere merken binnen Stellantis, gebruik gaan maken van hergebruikte materialen. De stijl zal weer onmiskenbaar bij het merk passen en men streeft naar de toepassing van technologie verpakt in eenvoud. Het interieur zal bestaan uit verfijnde en dus duurzame materialen die de sfeer van het beste Italiaanse interieurdesign zal hebben. Luxe en comfort gecombineerd met een bepaald gevoel van Italiaanse huiselijkheid. De bediening vat Lancia samen in de term S.A.L.A. (Sound Air Light Augmented) en is geïntegreerd in 1 enkel scherm.
Nieuw maar herkenbaar gezicht.
In de wandelgangen wordt gezegd zegt dat Lancia haar beeldmerk zal aanpassen en dat de grille weer wat zal teruggrijpen op wat we vooral kenden voor de komst van de huidige Ypsilon. De omlijsting wordt subtiel uitgelicht dankzij LED verlichting op de achtergrond. Lancia krijgt een nieuw gezicht, dat tevens herkenbaar zal zijn omdat elementen uit het verleden in een nieuw jasje zijn gegoten.
Fantastisch bericht.
Ik ben benieuwd, laat me verrassen maar wel een beetje vaart achter.
Mooi bericht inderdaad al hoop je altijd op sneller en zou ik zelf gekozen hebben voor na de Yps de Delta.
Goede keuzes. Ben ook benieuwd naar de Italiaanse huiselijkheid, want die huiselijkheid ontbreekt vaak in de huidige auto’s. Teveel gadgets en te weinig sfeer. Alcántara, velours, hout, duidelijke en goede kleuren zullen het doen.
PS Nog iets anders: graag ook een snelle special van de Lancia Ypsilon, bijvoorbeeld ‘by Abarth’, Rallye, Evo… blauw, geel, donkergroen, dieprood, wit met beige alcantara sportinterieur
Ik hoop van harte dat coupe ’s weer terug komt bij Lancia.
Ik hoop op een opvolger van mijn huidige Delta 844, zou heel mooi zijn.
Ben heel tevreden over dit model auto.