Lancia teast opnieuw met volgend studiemodel
Informatief concept.
Op 15 april zal tijdens de Milano Design Week een nieuw concept te zien zijn van Lancia. Dat is niet bepaald een toevallige voetnoot van de mensen in Turijn, maar een bewuste tweede stap om Lancia als hernieuwd merk alvast op de kaart te zetten. Lancia bestaat al jaren alleen nog in Italië met maar 1 model, maar wil van die twijfelachtige status af zien te komen. Best lastig, want je kunt vanuit deze positie nu eenmaal niet ineens een heel nieuw gamma uitrollen. Waar de Pu+Ra Zero die we enkele maanden geleden zagen, nog een wilde ‘schets’ lijkt, zal de volgende stijloefening veel meer op een concreet voorstel voor een nieuw model lijken.
HPE-achtige Stratos.
Dankzij de twee plaatjes die de wereld ingestuurd zijn door CEO Luca Napolitano zelf, zien we dat het om een elegant doch sportief ogend model gaat. Net als bij de Pu+Ra Zero zien we weer ronde LED-units op de achterzijde, wat misschien niet typisch Lancia is maar wel heel erg Stratos. Als merkliefhebber hadden we verder niet veel tijd nodig om de link te leggen met de prachtige Lancia Beta HPE uit de jaren ’70/’80. Deze bekende shooting brake is zo herkenbaar geworden dankzij de lamellen op de C-stijl. Op het concept dat we komende maand zien, trekt men deze lijnen door over de achterzijde. Het is ook duidelijk te zien dat het om een coupe-achtige verschijning gaat met twee portieren, net als de reeds genoemde Lancia Beta HPE. Sommigen zeggen dat het een aanloop is naar een nieuw model in het hogere segment (C/D), dat na de Ypsilon zal debuteren in 2026. Een auto van circa 4,6 m lang moet dat worden. De betekenis van de cirkel op het dak ontgaat ons een beetje en doet ons enkel associëren met een keramische kookplaat.
Ik ben benieuwd. Het zal een ‘fijn’ lijntje worden voor Lancia tussen veel artistieke aandacht en snel commercieel succes. Deze eerste plaatjes neigen naar veel aandacht, maar de eerste kopers zijn conservatief èn veeleisend: de oude generatie die nog Lancia’s in vele varianten kocht en de huidige vrouwelijke clientèle die nog actief koper is. Ouderen zullen Lancia uit het slob moeten trekken met hun resterende liefde voor dit merk. Samen met heel veel -Italiaanse- vrouwen die graag Ypsilon rijden. De jeugd zal het daarna snel moeten overnemen om succes op de lange termijn te verzekeren. Voldoende tegenstellingen. Een pad met hobbels en dwaalsporen.
Ja, plaatsen maar. De plaatjes zijn er al 😉 Mooi ding trouwens. Heel sterk concept zoals die ooit ook in de jaren 70 uit de pennen van Farine, Bertone, Gandini en Giugiaro vloeiden. In balans en futuristisch. Dit vraagt om meer.
Veel belovend