Lancia stijlvol de toekomst in met innovatief klassiek logo
De ideale mix.
Lancia lijkt de geschiedenis vanuit een hedendaags perspectief te herschrijven. Als veelzeggende titels noemt men ‘de nieuwe renaissance’ en ‘progressive classic’. Een dag nadat het luxemerk uit Turijn 116 kaarsjes mocht uitblazen, zien we een mooie oefening in stijlvol klassiek, maar tegelijkertijd innovatief design. Allereerst is er het logo waar in onze ogen terecht voor gekozen is. Lancia moet namelijk weer opnieuw beginnen en stoft haar vaste merkwaarden af. Het beeldmerk van 2007 leek een eerste stap en vandaag zet men de tweede. Dit logo start als het goed is in 2024 op de nieuwe Ypsilon. Het uitgangspunt lijkt enerzijds het overheersende chique merkeigen blauw van het logo dat op recente Lancia’s te vinden is, en anderzijds zien we een in onze ogen magnifieke herintroductie van de speer (‘lancia’), leunend op een strakke slanke ring die doet denken aan die van de jaren ’50 en ’60 (afbeelding hieronder).
Italiaanse stijl in de puurste zin van het woord.
Dat laatste klonk al door in de wandelgangen de afgelopen tijd. Ook de subtiele terugkeer van het vlak dat jarenlang als vaandel diende is een sterk Lancia element vinden wij. In de huidig vorm doet het ons wat denken aan typeaanduiding van Lancia’s modellen uit de jaren ’70 (afbeelding hieronder). En dan is er het herontwerp van de Romeinse letter, met typerende A zonder dwarsstreepje. Kortom, als groot Lancia-liefhebber kunnen we enkel juichen als het om dit stijlvolle embleem gaat. Lancia’s schild is prominenter dan ooit en de invulling ervan stijlvoller dan ooit. Het is hoopgevend voor de rest dat komen gaat. Lancia huurde het gerenommeerde Cassina ontwerpbureau om de Italiaanse identiteit te waarborgen en dat is erg fijn om te constateren als merkliefhebber.
Opnieuw beginnen bij ‘Zero’.
Een prototype dat veel vertelt zonder iets echt te onthullen. Dat is de Pu+Ra Zero (puro = puur radicale = radicaal). Een vormstudie die moderniteit en eenvoud uitstraalt, maar vooral de herinterpretatie van de klassieke ‘kelk’ in het midden in LED valt op. Een voorbode voor wat komen gaat? Wij denken van wel en ook Lancia belooft vandaag zoiets, gecombineerd met de letters Lancia (het logo komt dus waarschijnlijk alleen achterop). Deze minimalistische benadering doet ons wat denken aan de Nea concept uit 2000, die eveneens een nieuwe koers inluidde.
Lancia durft opnieuw futuristisch te zijn.
De futuristische vormstudie Pu+Ra met de toevoeging Zero is uiteraard een symbolische knipoog naar Bertone’s spraakmakende creatie Stratos Zero uit 1970. Het was de tijd dat Lancia voor niets terugdeinsde. Zelfs de ronde/ovalen achterlicht units in LED zijn een hint naar de Stratos. Wil Lancia daar iets mee? Wie zal het zeggen. We vinden in ieder geval dat Lancia’s designafdeling maximaal onze aandacht heeft na deze presentatie vandaag. De herinterpretatie van stijlvolle Italiaanse klasse zoals Lancia die in haar rijke geschiedenis aan ons presenteerde, lijkt op succesvolle wijze in een nieuw jasje te worden gegoten. En dat is niet alleen goed nieuws voor Lancia-liefhebbers, maar ook voor wie simpelweg van mooie dingen houdt. Kijk maar op straat vandaag de dag? Er is weinig zinnenprikkelend en doordacht design te zien…
Fijn dat Lancia weer vooruit kan kijken en een eigen stijl wordt gezocht. Nu de echte modellen.
Dit geeft hoop voor in de toekomst!
Heel fraai, stijlvol en doordacht. Italianissimo!
Voor zij die wat filmpjes willen zien (allemaal korte) :
https://www.youtube.com/watch?v=qApEFF8PVbA
https://www.youtube.com/watch?v=xMfBxQtjvQ0
https://www.youtube.com/watch?v=trxSRlWsar8
https://www.youtube.com/watch?v=oE5dzwTaSb4
Ja, dat kunnen ze goed, zo’n filmpjes maken….
Wat foto’s :
https://www.media.stellantis.com/de-de/lancia/gallery/8286?campaign_id=6384c09d9fd92&mail_id=6384c14ee97a8&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=lancia-design-day-der-erste-schritt-in-eine-neue-aera-der-marke&adobe_mc_ref=
En een hoop tekst :
https://www.media.stellantis.com/nl-nl/lancia/press/lancia-design-day-het-eerste-evenement-van-het-nieuwe-lancia-tijdperk
Nu nog auto’s maken ?
Prima filmpjes maar dat schept nog hogere verwachtingen. Met Tavares en zijn portemonneetje in gedachten word ik sceptisch. Maar ik hoop natuurlijk op fantastische ontwerpen!
PS laat Gandini aantreden bij de introductie van die ontwerpen.
De pakken van beide heren zijn erg grijs. Het hele plaatje moet kloppen beste gentiluomini! .. dit heb ik eerder gezien bij Lancia in de afgelopen maanden. Half werk, en laat dat AUB geen voorbode zijn. PS een maatpak uit Napels of een coltrui ala Steve Jobs is Ok.
Neeee, geen coltrui 🙁
Vind ik (en velen) vreselijk. En dus polariserend, toch ?
Hun pakken zijn toch niet grijs ? Of “erg grijs” ?
Een beetje blauw en zwart.
Gelukkig niet dat felblauw met bruine puntschoenen van “onze” politici….
Maar wat geeft het ? Het belangrijkste is auto’s bouwen !
PS : ik kan niet inloggen, bovenste en middelste knoppenbalk van de site is verdwenen ?
Enkel “Home” is zichtbaar.
Figuurlijk grijs. Uiteraard. De ene knurft heeft een slobberend pak plus slechte strop en de ander helemaal geen strop. En Die 2, Harrie en Henk, poseren voor het studiemodel van Lancia dat de toekomst zal vormen. Het ziet er amateuristisch uit.
Verder is dit natuurlijk ondergeschikt aan: meer meer meer modellen en sneller. De DS9, 308, Mokka en 408 zijn prima -uitgebreid- om te bouwen naar Lancia voor meer snelheid achter de introductie van Lancia. En dan de rest introduceren in het tempo dat nu is gepland.
Echte automerken introduceren en verkopen auto’s ipv broodje aap verhalen.
En nu opschieten met nieuwe modellen. Met het geplande tempo wordt het niets. Zeker niet met de normale Italiaanse vertragingen. Maar goed, er is gelukkig een teken van leven.
Mensen wordt even wakker – wat denk je dat er hier gebeurt? Stellantis wil begrijpelijk van Lancia af, maar ze kunnen dat niet zonder goede reden doen, dat zal de ex-FCA zeide en Italië in het algemeen niet waarderen. Dus een doen ze alsof ze het heel hard proberen weer iets te maken, zonder veel geld te investeren (logootje, geen nieuwe auto’s laten zien). Om dan later over een jaar te zeggen – “we hebben het keihard geprobeerd maar we konden de business case niet rond krijgen”. Ze willen van Lancia af omdat het niets meer is – nauwelijks nog naamsbekendheid buiten Italië, geen naamsbekendheid buiten Europa, verkopen een sterk verouderd model in in markt voor lage prijzen. Dat terwijl Alfa Romeo overal naamsbekendheid en (kleine) representatie heeft en snakt naar geld. Als je een miljard had om er succes van te maken – en het was jou miljard waar zou jij het dan investeren? Begrijp me goed – ik draag Lancia een warm hart toe maar dit is de realiteit.
Een scenario -met de recente geschiedenis van Alfa en Lancia in gedachten- dat inderdaad realistisch is. Een zuchtje tegenwind, een nieuwe (Amerikaanse of Britse) CEO verder en hop daar gaat de langjarige strategie. De Britse Miss Linda Jackson (CEO Peugeot) lijkt mij kandidaat nr. 1 als opvolger van Tavares. Een Franse en Anglosaksische cocktail is dodelijk voor de Italiaanse merken. Natuurlijk is men niet gek, want een paar miljard is wel te vangen bij een Chinees bedrijf. Maar het einde van Lancia en Alfa blijft goed mogelijk en het is billen knijpen tot minimaal 2030.
Het wordt sowieso billen knijpen. Het marktaandeel van de Aziatische merken wordt ieder jaar groter.
In China zijn de aandeelhouders nog geen baas.