Lancia Rally icoon Beppe Volta komt op tragische wijze om
Op 71 jarige leeftijd is de in Ferrara geboren Giuseppe Volta omgekomen tijdens een tragisch ongeval. Na een aanrijding met blikschade bij de afslag Chivasso centrum, is Volta aangereden door een bestuurder, die de geparkeerde wagens naast de vrij smalle rijbaan te laat opmerkte. Giuseppe Volta beter bekend onder de roepnaam ‘Beppe’, woonde in het Tsjechische Praag. Volt leefde voor de Rally en voor Lancia’s vruchten in deze sport, waar hij jaren lang nauw bij betrokken was. Bijna zeven jaar geleden schreven we hoe Volta de rally-geschiedenis van Lancia eigenlijk eigenhandig verder schreef door de bouw van de machtige ECV (foto), die in de tijd dat Lancia de auto bedacht nooit daadwerkelijk raceklaar werd gemaakt. We schreven bij AutoEdizione toen in september 2010 ook het volgende; “Zolang mannen als Volta en Munari nog leven, blijft de magie van toen nog enigszins bestaan.”
Daarmee is dus helaas een mooi verhaal nu toch daadwerkelijk iets van het verleden geworden en een stuk minder tastbaar voor al die fans, die het sissende geluid van Volta’s ECV op een helling in bijvoorbeeld San Marino, moeten gaan missen. Volta zorgde namelijk dat Lancia Rally-historie er nog gewoon was. Hij en zijn auto’s leerden kinderen dat Lancia in de wereld ooit bekend stond als ultiem Rally-merk. Eind jaren ’60 begon het voor Volta allemaal in de GT klasse met aangepaste auto’s, werkend voor Osella. Tot medio jaren ’70 werkte hij in de categorieën Sport en Prototypes. Eind jaren ’70 begaf Volta zich voor het eerst op Rally-gebied. Onder de vlag van Abarth werkte hij aan de motoren van de legendarische Fiat 131. De uitdaging van het ruigere terrein in deze sport, dreef hem tot nieuwe technische oplossingen die de limiet aardig oprekten. Volta ligt dus aan de basis van Lancia’s kracht om deze limiet steeds weer te verleggen in de jaren die volgen. Toen de groepen 1,2,3 en 4 verdwenen, werd Volta gedwongen om nog inventiever te werk te gaan in de veel strengere Groep B categorie.
De Fiat groep blijft investeren als belangrijkste constructeur in de rally-wereld sinds de Lancia Stratos en de Fiat 131 in de fase erna. Koren op de molen voor iemand als Volta die via Abarth aan de nieuwe Lancia Rally 037 (Lancia Abarth #037) met centraal geplaatste motor mocht werken (1982). Een auto die hij heel zijn leven zou blijven koesteren als een van z’n ‘kinderen’. De 037 was compact, licht, snel en betrouwbaar. Via deze op de Beta Montecarlo gebaseerde auto, vestigde Volta definitief zijn naam als uiterst begaafde technicus. Overwinningen bleven niet uit en opdrachten van andere teams stroomden ook binnen. Teams en particulieren kozen voor de machtige Lancia en daaraan gekoppeld de kunde van de altijd goedlachse Beppe Volta. In de periode 1984-1987 domineerden Volta’s 037’s de rally parcours op het schiereiland, maar ook daarbuiten.
Na het verdwijnen van Groep B, mocht Volta zijn naam ook nog koppelen aan de legendarische meervoudig wereldkampioen Lancia Delta Integrale. Vervolgens zwaaide hij af via Ford en BMW. Volta heeft het racen nooit losgelaten en bleef zelf altijd achter het stuur kruipen. Tijdens vele evenementen bleef de techneut Volta in alle bescheidenheid gewoon met de voeten in de modder staan omdat de liefde zo groot was. Volta, de vader van de 037, stierf maandag op ongelukkige wijze tijdens het pakken van een schadeformulier, precies in het hart van Lancia’s belangrijkste vroegere kraamkamer, Chivasso.
Ciao Beppe
Squadra
Die ECV was de gaafste Delta ooit.