Lancia Pu+Ra HPE is reïncarnatie van typische stijlkenmerken
Innovatief concept volgens merk-DNA.
Lancia’s nieuwe concept is in één oogopslag een schot in de roos vinden wij. Het is volledig innovatief en toekomstgericht zoals een goed concept hoort te zijn. Lancia’s visie op een elektrische toekomst. Tegelijkertijd is het overduidelijk een ‘Lancistische’ (nieuwe door ons bedachte term) insteek. Niet alleen dankzij herkenbare kenmerken die op bijvoorbeeld Lancia Beta varianten uit de jaren ’70 en ’80 teruggrijpen (zoals de C-stijl van de HPE of het dashboard van de Trevi), maar ook dankzij compleet nieuwe oplossingen voor verschillende aspecten. Zo speelt de cirkel een rol aan de binnen- en buitenkant. We vinden ook dat Lancia het retroaspect naar een hoger plan tilt. De knoppen die in de diverse panelen zijn verwerkt, lijken een knipoog naar wat men toen futuristisch vond, maar oogt tegelijkertijd ook daadwerkelijk als een nieuwe benadering van vorm en functionaliteit. Heel knap wat ons betreft en een verademing in een tijd dat duidelijkheid en functionaliteit soms in de vergetelheid lijkt te zijn geraakt en alles vaak voor het oog verborgen blijft in een beeldscherm. Het is voor de mens gemaakt net zoals de prettige ambiance van het interieur. Hoe typisch Lancia is dát! De Pu+Ra HPE heeft vele verrassende markante elementen, maar oogt toch harmonieus.
Presentatie Lancia Pu+Ra HPE
Elektrisch gamma vol stijl en innovatie.
Het interieur bestaat uit de beste natuurlijke duurzame materialen (zoals hout en wol) en wordt omgeven door het technologische SALA systeem. Dat laatste staat voor de connectiviteit met audio, licht en lucht volgens Lancia’s nieuwe filosofie. Te bedienen met echte knoppen of gewoon met je stem. De Lancia Pu+Ra HPE oogt aan de buitenzijde als een ruime coupé. Dat is modern, maar ook typisch Lancia dankzij de oorspronkelijke naamgever uit 1975. Volgens Lancia zal de HPE (High Performance Estate) van de toekomst een luxe maar ook sportieve elektrische auto zijn met een autonomie tot wel 700 km. Lancia wil in het zakelijke premium middensegment weer een rol van betekenis gaan spelen en de visie daarop is in onze ogen merkgetrouw en tegelijkertijd redelijk revolutionair. De vormgeving is nu nog typisch dat van een concept, maar je ziet overduidelijk dat het herkenbare Lancia-aspect reeds aanwezig is en dus toepasbaar op een productiemodel. Lancia zegt vanaf 2026 enkel EV’s te willen produceren en begint dan met een topmodel in het grotere middensegment. De nieuwe Ypsilon, die ongetwijfeld ook elementen zal hebben van wat je hier ziet, start volgend jaar als hybride en als EV. In 2028 is het model ertussenin aan de beurt, die men al openlijk Delta noemt. De Pu+Ra HPE is een samenwerking tussen Centro Stile Lancia in Turijn en Cassina Store Milano aan de via Durini.
Ik ben echt heel benieuwd wat we hiervan terug gaan zien in bijvoorbeeld de nieuwe Ypsilon. En dus ook hoe een Peugeot 208 een echte Lancia kan worden. Dit conceptmodel ziet er in geval mooi uit, maar ik word er nog niet heel hebberig van, zoals bij de Fulvia Concept (van hoeveel jaar geleden alweer?)
Spannende tijden
Prachtig concept ! De achterkant is ronduit stratosferisch geniaal! Hopelijk blijft er veel van over op het uiteindelijke productie model
Mooi ontwerp. Zeker ook verrassend! Natuurlijk mijlen verwijderd van een marktrijp productiemodel, maar dit biedt houvast. Vooral de neus is een mooi ontwerp zonder grille. Dit ontwerp van de neus kan zo gebruikt worden op alle modellen (ik voorspel jatwerk van de Chinezen).
Laat verder de engineers en cententellers niet de ‘jus’ uit de toekomstige productierijpe modellen halen.