Lancia presenteert volgende maand nieuwe designkoers

Sneakpeak.

Het moet een soort inzage worden in hoe Lancia de komende jaren zich zal presenteren als luxe automerk uit Italië. Vanaf november mogen we op redelijk unieke wijze alvast kennismaken met de nieuwe stijl, terwijl het wachten op de volledig nieuwe Ypsilon nog iets meer dan een jaar zal duren. Die nieuwe koers zal met een sterk gevoel voor traditie zijn en tegelijkertijd innoverend van karakter. Designbaas Jean-Pierre Ploué zei tijdens een recent interview dat het weer op de kaart zetten van Lancia’s krachtige DNA de belangrijkste missie is.

Lancia Design Days.

Tijdens een speciaal evenement genaamd Lancia Design Days, krijgen we vooral materialen en enkele details te zien, nog niet het volledige nieuwe model. Deze ‘proeverij’ moet dermate overtuigend zijn, dat we direct kunnen concluderen dat Lancia weer net zo herkenbaar zal zijn als in het verleden. Het zal tevens een indruk geven wat de belangrijkste stijlkenmerken zullen zijn van het aanstaande premium gamma, bestaande uit de B segment Ypsilon, een middensegment Crossover en een nieuwe C-segment Delta. Ploué benadrukte dat Lancia opnieuw te herkennen zal zijn als onmiskenbaar Italiaans. Ook herhaalde de Fransman dat op termijn de sportieve ‘HF’ badge weer terug zal keren.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Lancia presenteert volgende maand nieuwe designkoers

  • 19 oktober 2022 om 22:58
    Permalink

    Ik ben heel benieuwd. Gezien de noodzaak van goede stroomlijn voor EV’s zou de lijn van de Lancia Gamma als inspiratie kunnen dienen. Voor het dashboard zou ik kijken naar de Lancia Flaminia Marica concept.

    Beantwoorden
  • 19 oktober 2022 om 23:48
    Permalink

    In de Tijd (Belgische krant) staat er een interview met Tavares.
    Hij vreest voor zomaar even de sluiting van 10 à 15 autofabrieken. Nee, niet enkel van Stellantis.
    Reden : chiptekorten, de (te) snelle elektrificatie van auto’s (ook de betaalbaarheid voor Jan Modaal) en de opmars van Chinese autobouwers.
    Hij overweegt ook om Stellantis terug te trekken van de Chinese markt wat betreft productie / samenwerking met Chinese fabrikanten.
    De verkoop zou wel blijven : geïmporteerd vanuit Europa en de VS.
    Tevens heeft hij een beetje schrik van een Oekraïne scenario : problemen / dreiging tussen China en Taiwan en daaropvolgende mogelijke sancties. Met als gevolg een afschrijving van de fabrieken, zoals Renault met o.a. zijn Lada fabriek.

    Een ander artikel gaat over Punch Powertrain : die bouwt een productie-eenheid in de Mirafiori Fiat-fabriek. Het zullen versnellingsbakken worden voor hybride auto’s.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2022 om 23:08
    Permalink

    Lancia is een ideaal merk voor elektrificatie. De motor is eigenlijk niet meer onderscheidend geweest sinds de jaren 70, wel de grandeur, Italiaanse flair en ingetogen luxe. Veel heritage, waar eindeloos uit kan worden geput. Hopelijk gebeurt het design-proces zeer grondig, minstens één slag beter dan DS (gaat best goed), die na 8 jaar pas echt los komt van Citroën.
    En met wat geduld komt er vast ook een Delta HF E-Integrale…

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2022 om 23:09
    Permalink

    Dat laatste lijkt een goed idee. Euro7 normen worden vermoedelijk niet veel strenger dan Euro6d. Daarmee blijft het nog wat langer interessant om benzinemotoren met hybride te leveren. In ieder geval qua prijs.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.