Lancia opent 68ste filmbiënnale van Venetië

Lancia Mostra Venezia

Lancia en het Internationale filmfestival van Venetië zijn al jaren samen een twee-eenheid inmiddels. De komende drie jaar zal dit in ieder geval nog steeds het geval zijn. Elk jaar worden bekende en minder bekende filmsterren in een luxe auto uit Turijn van het hotel naar de rode loper gebracht. De afgelopen jaren was dit de taak van achtereenvolgens Thesis (prachtig!), Delta Executive (beauty!), Delta Hardblack (rrr!) en tijdens de 68ste editie de zeer opmerkelijke nieuwe Thema (?). ‘Opmerkelijk’ is wat ons betreft het juiste woord, want hoewel het front van deze nieuwe grote Lancia nog enigszins het gevoel van een gedistingeerde Italiaanse limousine bij je kan oproepen (liefst door je oogharen kijkend), is vooral langs de flanken en aan de achterzijde goed te zien dat dit topmodel het label ‘imported from Detroit’ aan zich heeft hangen. Misschien wel het beste wat Amerika op dit moment in dit segment te bieden heeft. Deze in Canada gebouwde Lancia’s vormen een eerste lichting voordat dit najaar grotere aantallen hier naartoe zullen komen.

Lancia CEO

De Thema is dus zo Italo-Canadees als een CEO in donkere trui, maar volgens Olivier François, die hoogst persoonlijk de nieuwe voorman van Lancia kwam voorstellen in de persoon van Saad Chehab (links op de foto), kan de Thema wel degelijk voor een klein succes zorgen in een segment waar nog altijd de Duitse overheersing heerst. Vanuit het Lancia Café bij Hotel Excelsior op het Lido, vertelde Chehab vervolgens waarom Lancia een sterke troef in handen heeft met de Thema.

Het project waaruit de vernieuwde Chrysler 300 en Lancia Thema zijn voortgekomen heeft een totale waarde van een miljard dollar. Daarbij zijn er grote sprongen gemaakt wat betreft kwaliteit, prestaties en techniek. Het model is voor Lancia speciaal klaargestoomd om ook in Europa een goede kans te maken. Technisch gezien zijn er maar liefst 70 vernieuwingen doorgevoerd plus een nieuwe krachtbron in de vorm van de Italiaanse 3.0 V6 diesel van VM Motori. De Thema kan tegen een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding worden aangeboden op de markt. De Lancia Thema heeft een geheel eigen identiteit en kent vele kwaliteiten.

httpvh://youtu.be/c6ns6b0bVac

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Lancia opent 68ste filmbiënnale van Venetië

  • 1 september 2011 om 12:10
    Permalink

    Willen ze hem hier in de EU een beetje goed verkopen zou ik roch als instapper de 2.0 JTD stoppen en de 1750 TBI. Deze lever genoeg vermogen en de auto word er een stuk lichter van.

    Beantwoorden
  • 1 september 2011 om 12:15
    Permalink

    Zelfs een S klasse kun je met 4 pitter krijgen dus er is markt voor anders zouden de duitsers het echt niet doen. Bovendien de 1750 is sterker dan de 2.7 uit de 300c de 2.0 JTDm mogen ze ook wel met twin turbo leveren op meer modellen als opvolger van de oude 1.9 JTD twin.

    Beantwoorden
  • 1 september 2011 om 12:24
    Permalink

    @AR159

    Volgens mij is het niet zo simpel om een andere motor erin te zetten, constructief zal wel meevallen hoewel RWD 😛 Maar allerlei dure testen? Bovendien vormt de Lancia variant maar een klein aantal op de produktielijn van de 300C, kan me voorstellen dat een ander logo e.d. plakken logistiek eenvoudiger is.

    Beantwoorden
  • 1 september 2011 om 13:35
    Permalink

    Ik las net dat de diesels nog geleverd worden met de oude mercedes 5-trapsautomaat… Niet echt top als ze willen meespelen in het luxesegment!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.