Lancia ontkent Thema 2.0 MultiJet n.a.v. bericht op AutoEdizione
De wereld van het internet is klein moeten de mensen achter Lancia gedacht hebben; Vandaag meldt Autoblog.it dat een lezer van een Engelstalige site dat ons citeerde, op Lancia Facebook heeft gevraagd of er inderdaad een twee liter diesel komt van de Thema. Onverwacht kreeg de Roemeense internetter antwoord van Lancia. Het bleek ontkennend te zijn, al spreekt men wel met de term ‘voorlopig’:
“Dear Lucian, we’re still working on the Lancia Thema that will be released and for now we don’t plan to install the 2.0 Mjet engine.”
Zo, weten we dat ook weer.
Dan word ik toch nieuwsgierig waar AutoEdizione dit nieuws (of gerucht) vandaan haalde. Eigen dikke duim of een foutief ingelichte bron? Wie dan? En bracht die bron zowel het nieuws over de introductie van de 2.0 JTDM als het uitstel er van?
Het valt sowieso op dat er veel verspreid nieuws later weer wordt tegengesproken, genuanceerd, aangepast, bronvermelding bij het nieuws kan geen kwaad lijkt me:)
Ik denk dat internet vaker dan wij vermoeden wordt gebruikt om meningen te peilen, marketing dus. Maar ook om nonsens te verspreiden, stemmingmakerij zo u wilt. Een bericht is eenvoudig geplaatst natuurlijk. En er zijn media die zonder blikken of blozen een bericht voor waar aannemen zonder ook maar enig onderzoek naar de bron. Die fouten hebben zelfs vooraanstaande media in het recente verleden gemaakt. Mede daarom volgen er nuanceringen, rectificaties en worden berichten tegengesproken etc… Ik zeg wel vaker: Er zijn er maar een paar die echt weten hoe het zit!
Als het medium het presteert om zeer waarheidsgetrouwe informatie te verspreiden, word je een autoriteit. Ik heb AE eigenlijk zelden kunnen betrappen op ongefundeerde/ongenuanceerde berichtgeving, dat is een compliment in het oerwoud aan Internetnieuwes!.Er werd altijd wel vermeld dat het een onbekende bron, een gerucht of wat dan ook is. Van de andere kant: Nieuwsbrengers willen ook gelezen worden, dus er zal een verleiding bestaan om spannend nieuws te brengen…
Maar eh, AE: GA ZO DOOR. Ik ben dagelijks bezoeker en dat bevalt me zeer goed!