Lancia met middenmotor uit Modena?

beta montecarlo

In Modena verwacht men de komst van een nieuw gelimiteerd model en volgens geruchten zal dit niet zoals je zou verwachten een Alfa Romeo zijn, maar een Lancia. Het gerucht komt steeds uit dezelfde hoek (Auto.it) dus je doet er verstandig aan om dit met een korrel zout te nemen, maar toch… Er wordt inmiddels steeds vaker gesproken over een herstart van Lancia via de terugkeer van een echte Delta Integrale. Het sterkste internationale icoon uit meer dan eeuw Lancia-geschiedenis. Lancia galmt als merk nog altijd na in de Rally-wereld en dát kan de ideale sleutel zijn tot het weer op de kaart plaatsen van Lancia. Vooral in Italië zelf, waar veel mensen van tussen de 35 en 55 jaar oud, het merk nog vers in het geheugen hebben staan dankzij Lancia’s prestaties van wereldformaat tot begin jaren ’90. Intussen is het vrouwelijke publiek nog altijd bij de Lancia-dealer te vinden voor een Ypsilon. Het luxe aspect van Lancia is na het Thesis-debacle en de laatste generatie Delta even aan de wilgen gehangen. Toch is het goed voor te stellen dat met de uitgesproken sportiviteit van Alfa Romeo, er nog voldoende ruimte is om op de langere termijn eveneens een luxe sedan voor Lancia rendabel te kunnen vermarkten. Bijvoorbeeld in combinatie met Chrysler dat in de VS al aan een nieuwe voorwielaangedreven opvolger van de 300C werkt (2018).

beta montecarlo2

Maar eerst terug naar de Maserati-fabriek in Modena, waar dus vooral geen Maserati’s meer geproduceerd zullen worden straks. De huidige GranTurismo gaat binnenkort met pensioen en men spreekt dus over een nieuw sportief model naast de 4C. We schreven onlangs al dat de gelimiteerde Alfa 4C coupé en Spider slechts tijdelijke fenomenen zijn, die vooral uit zijn gedacht met het oog op de herintroductie van het merk uit Arese. De eerste 4C zagen we daarom al ruim voordat Alfa Romeo de Giulia had gerealiseerd, als concept verschijnen. Voor Lancia is dus een vergelijkbaar scenario denkbaar. Maar hoewel er telkens over de Delta Integrale wordt gesproken, denken wij niet dat er ooit een vierwielaangedreven hatchback uit Modena zal komen. Daarom plaatsen we nu deze plaatjes van een Beta Montecarlo. Een van de eerste sportieve modellen (ooit bedacht voor Abarth) die Lancia internationale aandacht bracht. Tot in Amerika aan toe! Een auto met middenmotor, dat technische overeenkomsten kan vertonen met de 4C, maar dan bijvoorbeeld met vierwielaandrijving. Nog maar een paar weken geleden nam Fiat-baas Olivier François nog de naam van deze legendarische coupé uit de jaren ’70 in de mond. Toeval?

Inmiddels hebben we bij AutoEdizione via een zeer betrouwbare bron in Turijn vernomen dat Lancia zeker niet begraven zal worden als merk en dat men enkel wacht op het juiste (rendabele) moment voor een terugkeer.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Lancia met middenmotor uit Modena?

  • 5 juli 2016 om 19:47
    Permalink

    Ik denk een nieuwe Lancia Stratos zou voor het merk een giga boost zijn.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 5 juli 2016 om 21:08
    Permalink

    kom op lancia laat je horen en zien ,wij liefhebbers kijken naar je uit

    Beantwoorden
  • 6 juli 2016 om 08:31
    Permalink

    Het lijkt plausibel dat het platform van de 4c voor andere dingen kan gebruikt worden. Er was destijds al een gerucht over een nieuwe Maserati Merak op dezelfde basis, maar een Lancia Stratos of Montecarlo kan dus ook. Ze mogen zich wel haasten, want binnen enkele jaren weet men (de nieuwe generatie) niet meer wat Lancia is.

    Beantwoorden
  • 6 juli 2016 om 16:05
    Permalink

    FCA heeft met 11 merken nu al een te grote merkenportefeuille, en Marchionne doet er alles aan om die winstgevend te krijgen. Het allerlaatste dat hij nu zal doen is Lancia nieuw leven inblazen. Alfa Romeo is al een gewaagd avontuur, en verder zal hij zich richten op Maserati (dat wordt de komende jaren echt er op of er onder met de tegenvallende resultaten wereldwijd) en Chrysler, dat aan grondige strategische herziening toe is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.