Lancia met Ypsilon Elle in modestad Parijs
Ondanks dat Lancia met de Ypsilon zich vooral op de Italiaanse markt zal concentreren de komende jaren, heeft het door ons zo geliefde merk deze dagen met dit model ook veel in Parijs te zoeken. De nieuwe ELLE editie heeft natuurlijk een duidelijke Franse connectie maar de kleine Lancia doet het sowieso al sinds de lancering erg goed op de Franse markt. Ook de op de Spaanse automarkt is de Ypsilon overigens behoorlijk vaak terug te zien. Het mag natuurlijk geen verrassing zijn dat er verder geen andere modellen te bewonderen zijn. De prachtige Delta is in geen enkele reclame-uiting of communicatie meer terug te zien, evenals de Thema en Flavia. De Voyager nog wel. Misschien moeten we als Lancisti maar al een beetje blij zijn met het feit dat überhaupt een salon ten noorden van de Alpen nog wel bezocht wordt.
Ypsilons in verschillende smaken dus, evenals in Genève begin dit jaar. De nieuwe ELLE is de meest luxe, samen met de S by MOMODESIGN. De Ypsilon ELLE maakt de nauwe band met de modewereld in Milaan en Parijs als ‘fashion citycar’ nog even extra duidelijk en is eigenlijk alles wat een stijlgevoelige vrouw in een auto kan verlangen. De ELLE zal in heel Europa verkrijgbaar zijn en is de tweede editie sinds het vorige model Ypsilon. Chique tot op het bot is dit model met een nieuwe metallic lak genaamd Cipria Glam, gesatineerd details en een unieke Alcantara® stof in het interieur volgens een rijke Lancia-traditie (gecombineerd met zwart leer en stiksel in de kleur van de carrosserie). De ELLE is er ook in twee andere tinten/uitvoeringen, namelijk Bianco Glacée en de Bicolore opzet Cipria Glam/Nero Vulcano. Mooi 16 inch velgen in Cipria Glam zijn optioneel op de Bicolore en de geheel in Cipria Glam uitgevoerde Ypsilon ELLE. Het logo van ELLE is terug te vinden op verschillende plekken zoals de handgrepen, kofferbak, grille en de randen om de verstralers. De zijspiegels hebben de tint van de carrosserie of zijn hoogglans zwart op de Bicolore en op de raamstijlen zien we een hele subtiele Pied De Poule motief. De aandacht voor kleur en detail bij dit model gaat ver, wat ook tot uiting komt in de reeks juwelen die in samenwerking met ELLE en het Politecnico di Milano tot stand zijn gebracht.
De Lancia Ypsilon ELLE is leverbaar met de motoren 1.2 Fire EVO II van 69 pk, 1.2 Fire EVO II LPG van 69 pk, 0.9 TwinAir van 85 pk (ook met gerobotiseerde DFN automaat), 1.3 MultiJet II van 95 pk en de 0.9 Turbo TwinAir op CNG van 80 pk.
De nieuwe verjongende Elefantino reeks, vindt sinds dit voorjaar gretig aftrek. De kleurrijke details en het logo met olifantje dat ooit als mascotte door Gianni Lancia is bedacht kenmerken deze serie. De extra tinten ‘Lime’, ‘Watermelon’ en ‘Coconut’ vormen de smaakjes die in de kleinere details terug te zien zijn, gecombineerd met de kleur van de carrosserie. In het interieur heerst het door Lancia bedachte ‘Urban Chic’ dat gekenmerkt wordt door speciale grijze, witte en zwarte tonen in de bekleding. In het dashboard en de portieren gaat het om hoogglans zwart of mat grijs en de letterlogo’s hebben corresponderen weer met het gekozen ‘smaakje’ in de details aan de buitenzijde. Deze smaakjes zijn elk overigens weer te combineren met een pakket met specifieke grafische details op de raamstijl spiegels in kleur. Lime met Pack Camouflage en Pack Colour Touch (spiegels in Lime), Watermelon in Pack Animalier en Pack Colour Touch (rod spiegels) en Coconut in Pack Pois en Pack Colour Touch (witte spiegels). Dit alles is te combineren met mooie carrosseriekleuren als Grigio Carrara, Khaki Grigio Blu Zaffiro, Bianco Neve (foto), Nero Vulcano, Rosso Argilla, Turchese, Grigio Pietra, Grigio Argento en Purple Aurora.
De mooie Ypsilon S MOMODESIGN is er in 7 Bicolore uitvoeringen. Allemaal met gematteerde kofferklep,motorkap, dak en zijspiegels; Bianco Neve, Nero Vulcano, Rosso Argilla, Grigio Pietra, Blu Zaffiro en de nieuwe tinten Grigio Khaki (foto) en Grigio Carrara. Standaard is de S MOMODESIGN uitgerust met speciale 15 inch velgen en optioneel met 16 inch.
Wat een tragische ondergang van een legendarisch merk. Een paar gimmick versies van het meest truttige Lanciaatje ooit. Een autootje dat nooit Lancia had mogen heten maar gaandeweg het belangrijkste en nu nog het enige model is van het merk. Een rijdend handtasje, verkrijgbaar in tal van two tone lakjes. Het was beter geweest als ze er gewoon helemaal de stekker uitgetrokken hadden want dit is echt tenenkrommend.