Lancia krijgt mogelijk weer een grote stationwagon
Grote Italiaanse stationwagons voeren traditiegetrouw een Lancia-logo. Voor liefhebbers van deze combinatie, is dit helaas een steeds zeldzamer verschijnsel geworden. Na de Thema en Kappa (‘K’), heeft Lancia geen ruimtewonder meer geproduceerd voor het vervoeren van extra bagage. Door de financiële misère bij Fiat aan het begin van deze eeuw, is een dergelijk project zelfs nog in een zeer laat stadium geannuleerd (foto’s onder) en besloot Lingotto in plaats daarvan de Croma te introduceren. Een noodoplossing in moeilijke tijden want de ruime Fiat die slechts van 2005-2010 is geproduceerd, kan worden beschouwd als een eendagsvlieg. Naast de klassieke Thesis en boven de Lybra SW ontstond dus geen vervolg op de Kappa (‘K’) SW. Het meest ruime wat Italië op dit gebied te bieden heeft momenteel, beperkt zich tot de Alfa Romeo 159 Sportwagon. Hoewel dit een D-segment auto is van formaat, kan dit niet direct vergeleken worden, met wat bijvoorbeeld ooit als alternatief boven de Lancia Dedra SW werd aangeboden. De tijd dat er bij Pininfarina in Grugliasco directe tegenhangers van de Duitse en Zweedse ‘Estate’ van de band rolden, ligt dus inmiddels ver achter ons.
Toch kan daar redelijk spoedig verandering in komen nu Lancia en Chrysler/Dodge de handen ineen hebben geslagen. Hoewel er nog maar zeer weinig bekend is over eerste nieuwe modellen die dankzij de samenwerking tussen Turijn en Detroit tot stand zullen komen, komt er heel af en toe iets naar buiten sijpelen via Amerikaanse werknemers en eindverantwoordelijken. Fiat-Chrysler zou bijvoorbeeld wat het grotere segment betreft, reeds werken aan een nieuwe architectuur dat in de wandelgangen al ‘E-Evo’ genoemd wordt. Op dit platform zullen ook de nieuwe topmodellen van Chrysler en Lancia gebouwd worden en daarbij is er ook voldoende ruimte voor een nieuwe stationwagon.
In Amerika worden, hoewel de geschiedenis het tegenovergestelde doet vermoeden, steeds minder stationwagons verkocht vandaag de dag. Een uitzondering hierop vormt echter de op de Chrysler 300 gebaseerde Dodge Magnum Wagon. Deze stationwagon met een hoog ‘Gangsta’ gehalte is buitengewoon geliefd bij liefhebbers van de nodige ‘bling’ en ‘customisation’ en verkocht verhoudingsgewijs redelijk goed. Dodge CEO Ralph Gilles heeft in het overzeese onthuld dat er gewerkt wordt aan een compleet nieuwe opvolger van deze typische Dodge, waar ooit de stekker uit is getrokken in de tijd dat het steeds slechter ging met Chrysler.
Dit nieuwsfeit doet ons vermoeden dat de opvolger van de Lancia Thema en de Chrysler 300, in Amerika alleen als Dodge de gedaante van een Stationwagon zal aannemen (sedan als Chrysler). In Europa is er vervolgens voldoende ruimte om voor Lancia naast de nieuwe grote Berlina ook weer een SW te lanceren, als Italiaans alternatief op ruime stations van Mercedes en Audi. Het charmante van dit alles, is eigenlijk dat via al deze Amerikaanse wegen ook weer een stuk Lancia-geschiedenis zal kunnen worden herhaald; Op een steenworp afstand van de faciliteit van Pininfarina, zal in de voormalige Bertone-fabriek van Grugliasco namelijk gewoon weer een Lancia SW van de band rollen, alsof er de afgelopen jaren geen grondige veranderingen hebben plaatsgevonden voor het merk.
is alfa niet de italiaanse tegenhanger van dodge?
Maar afijn, mooi een nieuw lancia model er bij (en in nederland is een station wel een must), maar het is nog maar de vraag hoe die omgebadgede amerikanen het hier gaan doen.
@Vitorio:
Nee. Ooit werd dat wel gesuggereerd maar dat is slechts ten dele waar. Dodge wordt een soort sporty-version merk van Chrysler (zoals nu maar dan efficiënter) om een jonger publiek en musclecar liefhebbers (die nooit Chrysler zullen kopen en ook gaan Alfa Romeo)aan te spreken. Een soort Abarth maar dan anders.
Het gaat trouwens niet om omgebadgede amerikanen. Het gaat om een nieuw model. Je zou ook kunnen zeggen dat de meer gepimpte versie van een nieuw Lancia topmodel als Dodge wagon door het leven zal gaan straks. Volgens de CEO ligt er veel op de tekentafel.
Ik hoop dat je gelijk hebt! Ik had er nog niet bij stilgestaan, maar het is inderdaad een segment dat Fiat heeft verwaarloosd.
Ik begrijp nog altijd niet waarom die Lancia-variant van de Croma niet gebouwd is geweest. OK, het was geen 100% Lancia, maar de Musa is dat bvb ook niet terwijl die toch beter verkoopt dan de Idea. De auto was klaar en kon volgens mij zonder veel problemen naast de Croma van de band rollen.
@Lusso: De Lancia leek te veel op de Croma en een uitgeklede versie als Fiat verkopen kon misschien in de jaren ’80 in dat segment nog wel maar niet in de 21ste eeuw.
De reden waarom men dit overwoog, is omdat de opvolger van de Kappa oorspronkelijk niets met de Thesis te maken had en opnieuw als sedan en SW op de markt zou komen. Toen dit idee in ruil voor een ultra exclusieve Thesis (waarvan men maar 5000 wilde verkopen!) overboord werd gegooid wegens financiële problemen, heeft men lang getwijfeld over een Lancia of een Fiat voor project ‘Large’.
Dit ernstige ad hoc gebeuren vanaf eind jaren ’90 tot begin ’00, is voor mij het levende bewijs hoe groot de problemen binnen Fiat waren en hoe weinig er aan gedaan werd. Totdat de bezemwagen in slobbertrui kwam..