Lancia krijgt compacte modellen op nieuw B-segment platform

Compact Berlina

Fiat bouwt verder aan het begrip ‘Evo’. Na Punto Evo werkt Fiat nu ook aan een Linea Evo zou je kunnen zeggen. De evolutie van B segment modellen (Punto, MiTo, Linea, Palio) van de Fiat groep, zal namelijk steeds grotere vormen aannemen, in het kader van meer marktaandeel en kostenefficiĆ«nt produceren. De vernieuwing van het B-segment komt in de vorm van een moderner en hoogwaardig platform, dat de basis zal zijn voor tal van compacte modellen (in Amerika ‘Small’) met Amerikaanse en Italiaanse logo’s.

De nieuwe Fiat Palio, Fiat Punto en bijvoorbeeld een vijfdeurs Alfa Romeo MiTo, zijn straks de eerste vruchten van dit grote offensief boven de allerkleinsten. Het is ook reeds lang bekend dat voor Dodge een belangrijk instapmodel met kofferbak dit platform (Small Wide?) zal hebben. Vandaag komt uit Amerikaanse hoek daar bovendien het bericht bij dat ook de combinatie Chrysler-Lancia met een eigen meer luxueuze interpretatie zal komen voor wie een sedan wil, zonder direct een D of E segment auto te hoeven aanschaffen. Het is bij deze berichtgeving niet duidelijk of het om een verlengde versie gaat, van het platform waarop Fiat (en Dodge) de opvolger van de Punto en Linea heeft gepland. We denken van wel en dus spreken we vanuit Europees opzicht eigenlijk over het C-segment ook al zal er een duidelijk onderscheid zijn als je kijkt naar de Alfa Romeo Giulietta op het ‘Compact’ platform. Het is bekend dat in Amerika dit onderscheid nauwelijks bestaat en dat daar dus in alle gevallen over ‘Small’ wordt gesproken.

We vermoeden dat het hier om het model gaat, waarvan uiteindelijk ook voor Lancia een hatchback en stationwagon zullen volgen. In een eerder bericht op onze site, heb je kunnen lezen hoe deze modellen reeds in ontwikkeling zijn en dat deze direct onder de Delta geplaatst zullen worden. Hier ontstaat dus zoals gezegd wat verwarring, want daarbij gingen we toen nog uit van volwaardige C segment modellen als directe tegenhanger van Focus, Golf en Astra. Het lijkt erop dat Lancia met deze modellen een fractie onder Alfa Romeo gaat zitten, dat boven de Giulietta met de Giulia Berlina en Sportwagon zal komen op de het ‘Compact Wide’ platform. Hoe dan ook; het gaat om een modellenreeks dat het immense gat zal opvullen tussen de nieuwe Ypsilon en de huidige Delta. Chrysler wil zo evenals Lancia een grote stap zetten op het gebied van aanbod. Deze modellen van meer dan 4 meter lengte, zullen al vanaf de tweede helft van 2012 de markt betreden. Het gerucht gaat dat Lancia deze modellen als basis de naam Delta mee zal geven en dat Chrysler deze modellen de ‘100’-reeks zal gaan noemen. Dit grote project is het eerste resultaat waarbij Lancia- en Chrysler-designers al vanaf de eerste schetsen samenwerken. Een belangrijke indicatie dus voor de uiteindelijke vormgeving van toekomstige modellen van Chrysler en Lancia. Deze merken gaan namelijk voortaan als eeneiige tweeling door het leven.

 

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Lancia krijgt compacte modellen op nieuw B-segment platform

  • 4 april 2011 om 12:38
    Permalink

    Ik ben benieuwd. 2012 zal zo te horen wel een superdruk jaar worden: nieuwe lancia’s, Mito vijfdeurs, de giulia en wat nog meer…

    Het is wel een goede beslissing om die nieuwe lancia’s iets onder de giulietta te positioneren om zo uit mekaars vaarwater te blijven. Rest enkel de vraag: als deze nieuwe modellen Delta gaan heten, wat gebeurt er dan met de huidige?

    Beantwoorden
  • 5 april 2011 om 10:43
    Permalink

    Ik heb het niet kunnen terugvinden, maar op de slides van vorig jaar (april) (of die van november 2009 ?) stond dat de Delta verdwijnt in 2013 of 2014. Zonder opvolger in dat “segment”.

    Beantwoorden
  • 7 april 2011 om 00:00
    Permalink

    Hoe fraai we de huidige Delta ook vinden, het is een flop en dat ziet Marchionne ook in. De productie zal aan het eind van dit jaar wel gestopt worden, niemand die het merkt, net als bij de Fiat Croma en de Alfa Brera en 159. Een nieuw model dat ook kansen heeft in groeiende of grotere markten (Brazilie, Rusland reps USA) is denk ik commercieel kansrijker, maar leuker wordt het daardoor allemaal niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.