Lancia kan alleen herstructurering dealernetwerk tegemoetzien
Het enige dat in Detroit over Lancia gezegd zou zijn tegen een belangstellende die er om vroeg, is dat het dealernetwerk aangepast zal worden en dan met name in het thuisland Italië. Daarmee is de ambitie van een paar jaar geleden om juist te groeien via een samenvoeging met Chrysler, toen nog hoopvol ‘La nuova Lancia’ genoemd door de managers, officieel van de baan. De laatste zelfstandige Lancia-dealers in Italië zijn al richting het merk Fiat en Jeep geloodst en zullen de komende jaren de Ypsilon in een hoek van de showroom kwijt kunnen.
Lancia zal de input in het bestaande dealernetwerk herzien de komende tijd. De Lancia Delta zou enkel dit jaar nog leverbaar blijven in binnen en buitenland. Vervolgens zal tot en met volgend jaar de Voyager nog wel leverbaar blijven, maar wordt daarna alleen nog op de Ypsilon ingezet. De Thema en Flavia stoppen met bestaan na een korte mislukte carrière. De Ypsilon bestaat volgend jaar overigens 30 jaar en heeft het merk vanaf de eerste dag van de nodige inkomsten voorzien. Lancia blijft via de in Polen gebouwde stadsauto dus voorlopig bestaan. In Detroit is door Alfredo Altavilla gezegd (zijn vader verkocht ooit Lancia’s) dat er bovendien nieuwkomers van dit model kunnen worden verwacht.
De oriëntatie ligt volledig op de Italiaanse markt en Lancia zal dan vooral ook als volledig Italiaans merk gepresenteerd worden, aldus de CEO in Detroit eerder deze week. Lancia is in de presentatie van FCA afgelopen dinsdag, alleen terug te zien in de vorm van een logo op een sheet onder het jaartal 2018. Daaraan gekoppeld is de jaarlijkse verkoopverwachting van 80.000 stuks, in combinatie met Amerikaanse labels behalve die van Jeep. Dat is 20.000 minder dan de beoogde 100.000 van dit jaar. Of er een langere termijn visie is voor het merk, met meerdere modellen of een opvolger van de huidige Ypsilon, is niet bekend. Geruchten over een Lancia sedan uit Cassino, dat uiteindelijk naast de D-segment Alfa van de band zou moeten rollen, zijn begin deze week gesmoord in de aankondiging dat het merk tot een minimum gereduceerd blijft de komende jaren. Zelfstandige dealers en servicepunten van Lancia behoren allang tot een grijs verleden inmiddels en roesten langzaam weg tot een vage herinnering (foto onder).
Dit is dus waarom ik zo weinig vertrouwen heb in het zoveelste ‘masterplan’ van de heer Marchionne. Een aantal jaar geleden werd nog het ‘nuova Lancia’ gepresenteerd, een paar jaar later is het merk zo goed als dood. Volgend jaar misschien weer iets anders proberen? Het niet vasthouden aan eerdere (goede) plannen is wat de Italiaanse merken gebracht heeft op het niveau waarop ze nu zitten. Fiat geeft het gewoon niet de kans.
En Lancia als ‘volledig Italiaans merk’ presenteren is natuurlijk een gotspe als de Yp in Polen gemaakt wordt.
Vervolg:
Daarnaast moesten alle dealers (in Nederland) heftig investeren in de nieuwe opzet die voor Lancia bedacht was (samen met Jeep). Velen moesten nieuwe glazen paleizen neerzetten om het merk überhaupt te mogen verkopen. Nu is dat dus weer allemaal voor niets geweest. Over kapitaalvernietiging gesproken. Las een aantal jaar geleden een interview met een CEO van een grote dealerketen in Nederland. Deze gaf aan langzaamaan de activiteiten rond de Italiaanse merken af te bouwen, omdat hij weinig tot geen vertrouwen meer had in het hoofdkantoor/importeur. Begrijpelijk.
waar 😥
Dergelijke herstructureringen hebben de verkoopaantallen nog nooit goed gedaan, zeker niet in de Nederland.
Begin jaren negentig stonden Saabs en Lancia’s nog naast elkaar in de showroom, op zich wel een goede combinatie aangezien het allebei eigenzinnige merken waren met elk hun eigen publiek.
Van 1994 diende men zich bij de Fiat-dealer te melden voor de aanschaf van een Lancia en ook dat werkte goed. Hier in Limburg lagen er binnen in een afstand van 30 minuten maar liefst 4 (!) dealers. Meestal familiebedrijven waar je nog echt als klant werd behandeld en waar het leuk auto’s kopen was. Het logische gevolg was dan ook dat in steden als Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht het gehalte Ypsilonnetjes, Kappa’s en Dedra’s aangenaam hoog was.
Een schril contrast met de tegenwoordige tijd, waar je in deze provincie nog maar bij één dealer terecht kan. Een dealer die jou niet kent, omdat je nog nooit eerder een Cadillac, Corvette of Hummer kocht. Die ook zelf helemaal niet heeft zit te wachten op een “nuova” Lancia Thema, omdat hij denkt dat hij deze kar veel beter onder het Chrysler-label kan verkopen. Heeft-ie gelijk in.
Niemand weet nog wáár een Lancia te koop is. En als men het al weet, is men zeker niet bereid om 40 kilometer te rijden naar het dichtstbijzijnde verkooppunt. Dan kopen ze wel een leuk Peugeotje om die Ypsilon te vervangen. Want die is inmiddels ook al behoorlijk luxe en de dealer zit gewoon om de hoek.
Van die paar mafkezen zoals ikzelf, die ondanks alles toch trouw willen blijven, kan dit prachtige merk niet overleven. Na de zomer krijgt vrouwlief haar nieuwe Ypsilon en zelf hoop ik nog een aantal jaren (2018?) in mijn, door mijn ouders ooit nieuw gekochte, Lybra LX te blijven rijden. En in de tussentijd hard sparen voor een gebruikte Ghibli diesel…
Het waren 108 geweldige jaren.