Lancia heeft geen sportieve modellen in de planning
Tussen de details over de nieuwe Ypsilon van vorige week bevindt zich ook een wat minder leuk nieuwsfeitje. Volgens de PR-man van Lancia die de vragende pers te woord stond, is er geen toekomst voor sportiviteit binnen het merk Lancia. Alle accent zal op luxe en comfort liggen en sportiviteit zal enkel door Alfa Romeo (en Abarth) mee worden genomen binnen de merkidentiteit. Geen HF logo’s of Integrale als extra typeaanduiding dus. Een lichte sportwagen als de Fulvia (foto) lijkt hiermee al helemaal uit het zicht te zijn verdwenen. Deze concept van bijna 8 jaar geleden had dus helemaal nooit gemaakt mogen worden, is nu onze bittere slotconclusie. Lancia zal dus niet kunnen delen in de techniek die de komende jaren door Abarth en Alfa Romeo zal worden gepresenteerd. Wat ons betreft een duidelijke gemiste kans, want een chique lichtvoetige Fulvia zal zich prima kunnen onderscheiden zonder de ‘Scorpione’ en de ‘Biscione’ te hoeven bijten.
Helaas is dit een heel duidelijk signaal. Toch vragen wij ons af waarom er zo radicaal afstand wordt genomen van zo’n rijke geschiedenis. Wat is er mis met een HF of Elefantino badge op een variant met extra vermogen? Er zijn zoveel merken die deze logo’s zelf proberen te ontwerpen bij gebrek aan historische feiten. Waarom zou Lancia dat dan in de kast laten liggen? Mogelijk, moeten we eerst wachten op een groot succes voor Alfa Romeo, voordat men daar wat minder krampachtig over zal doen…
De zoveelste onbegrijpelijke fout. Kijk naar die nieuwe fulvia, die ziet er nog altijd fantastisch uit.
Mijn gok is dat Lancia’s gewoon chryslers worden en dat er niet meer wordt gekeken naar de geschiedenis en merkwaarden van Lancia. Alle toekomstige modellen worden getoetst aan de amerikaanse markt en smaak en worden daarna van een nieuw embleem voorzien en als Lancia in europa verkocht. De lancia klant is een bijkomstigheid geworden.
Lancia had beter opgehouden te bestaan op die manier.
@Lusso
Gezien een deel van de merkhistorie is het erg spijtig. Maar ook alleen op basis van dat gegeven, sentiment, is het jammer te noemen. Dat kan nooit alleen het uitganspunt zijn voor een zekere toekomst. Ik vind ’t wel een logische beslising gezien de (toekomstige)positie van Alfa en de algehele merkstrategie van FGA. Des te meer een bevestiging ook dat we van Alfa nog het nodige mogen/moeten verwachten. Andere vraag: Bestaan de old-school sportieve Lancia rijders nog wel dan? Het is altijd wel een “budgetair verantwoord” stijlvol prestigemerk geweest, niets mis mee! Ik ken alleen de Delta Integrale nog ,waar ik enorm groot fan van was en blijf. De autosporthistorie van Alfa is vele malen groter dan die van Lancia, hoe indrukwekkend de rallyprestaties ook waren. De overige sportmodellen ken ik eigenlijk alleen vanuit mijn bovengemiddelde interesse in de Italiaanse auto, wat te denken van de aspirant koper? Zet ’t maar eens onder elkaar:
Fiat: Italiaanse flair in een reguliere markt
Alfa Romeo: Puur design, agiliteiet en sportiviteit
Lancia: Italiaanse klasse en finesse. “Lusso puro” Dat moet jou toch wel weer aanspreken… 😉
@Bart Jan: Even in perspectief zetten BJ. Lancia heeft een racegeschiedenis waar je U tegen zegt en wat maar weinig merken zo hebben. Van D20 en D50 tot Fulvia HF, Stratos en Delta Integrale.
Het vergelijken met Alfa Romeo is onterecht. Lancia mag best een sportbadge gebruiken terwijl AR dat ook doet. Alfa Romeo zal het immers wat sportiviteit ook vooral van exclusieve modellen moeten hebben en niet van de normale massaproducten. Een luxe Italiaanse auto is ALTIJD sportief, dat zie je in de hele geschiedenis. Dat dat niet hand in hand mag blijven gaan is dikke onzin. Dat doen de Duitsers ook niet terwijl er niets sportiefs is aan een VW met veel vermogen.
@AE
Klopt, ik heb niet gemeld dat ELKE Italiaan een behoorlijke dosis sportiviteit bezit! Mijn feitenkennis op het gebied van race-Lancia’s laat inderdaad wat te wensen over t.o.v. van dat van Alfa….da’s een feit. Hoewel ik wel bekend ben met de Fulvia HF en de ook bloedmooie Startos. Nuance is op zijn plaats, maar het ging mij ook even om de beeldvorming die nodig is om het om merkidentiteit naar de toekomst toe te plaatsen. Er daarbij zie je bewust dingen over het hoofd en gebruik je vooroordelen. In een marktonderzoek zal de rallygesschiedenis van Lancia en de race invloeden op de Alfa’s de boventoon voeren. En inderdaad, Lancia is niet alleen wat dat betreft niet te vergelijken met Alfa, wat mij alleen maar sterkt in de overtuiging dat deze merken, samen met Fiat, zo goed bij elkaar passen. En dat dus ook Lancia een plaats verdient in de markt. Nog even een aanvulling: Een coupé kan toch prima, zonder dat deze 100% sportiviteit bezit? Want zoals jullie zelf zeggen past een CHIQUE Fulvia prima binnen FGA!
Startos = Stratos natuurlijk…
@Bart Jan: “Een coupé kan toch prima, zonder dat deze 100% sportiviteit bezit? Want zoals jullie zelf zeggen past een CHIQUE Fulvia prima binnen FGA!”
Precies..dat bedoel ik!
Keek gisteren toevallig Top Gear op BBC. Daar werd de nieuwe Yp die in de UK als Chrysler zal worden verkocht ook nog even afgezeken als een auto met een portie identiteitscrisis (een Chrysler die onderhuids een Fiat Panda op testosteron dieet is). Lancia is over. Jammer maar waar. Liever had ik gezien dat het was verkocht aan …. (nee laat maar)
Top Gier zullen ze bedoelen.Altijd van de bank vallen van het lachen,dit is top ammusement GEEN serieus programma.
@alfaspeed: Eens. Alleen hebben ze zo nu een dan een punt. En dat steekt.
@OttoCi: Het is meer satire en amusement.As ze schrijven dat een auto geweldig is zullen ze echt niet meer gaan verkopen van dat model.( zie verhaal 166)
@ Bart Jan: Als er één auto is die vertegenwoordigt wat Lancia is en zou moeten zijn, dan is het de Lancia Aurelia GT van de jaren vijftig. Als ik aan Lancia denk, dan denk ik in de eerste plaats aan die auto. Bloedmooi, geraffineerd, prachtig afgewerkt én sportief. De naam ‘GT’ is voor het eerst op die auto gebruikt en hij verdiende het. Vooruitstrevend ook, met de eerste V6 ter wereld. Het was een icoon van goede smaak, de auto voor de sophisticated people. Heel wat beroemdheden waaronder F1 sterren hadden er een. Pure klasse.
En laten we nu kijken naar die nieuwe lading zogenaamde Lancia’s…
Lancia out
Jeep in Europa
Sergio Marchione is Amerikaans denkt Amerikaans.