Lancia heeft de toekomst

De titel bij dit eerste deel van onze Lancia-tweeluik, verwoord een intens besef dat over ons heen kwam tijdens een eerste duurtest met de Delta 1.8 Dijet Platino door de hele Benelux.

We gingen de auto opnieuw rijden voor een intensere beleving. We hadden voor de verandering natuurlijk een ander exemplaar dan in het vorige seizoen mee kunnen nemen, bijvoorbeeld een Diesel, om het met jullie te hebben over zuinigheid en milieubewuste groenvoorziening dankzij ‘downsizing’. Maar AutoEdizione is geen standaard auto-infobron, en dus staan woordjes als ‘standaard’ en ‘instapmodel’ niet zo snel op onze lijst. Al helemaal niet als het om Lancia gaat. Waar wij eigenlijk dan ook voor gingen was de editie boven de Platino, de Executive, maar deze stond nog niet op kenteken bij de dealer. Dat was geen echte teleurstelling voor ons uiteindelijk, want om het meest ‘exclusieve’ topmodel van Lancia op dit moment van dichtbij te beleven, hoef je er niet perse in te rijden. We nodigen jullie daarom ook uit om de plaatjes in onze uitgebreide gallery eens goed te bekijken.

Het begon allemaal met een warm onthaal bij Neerlands mooiste Lancia-paradijs te Amsterdam; Auto Halan. Een ware zeldzaamheid in ons land, omdat het ondanks de niet al te grote oppervlakte een overweldigende Lancia-sfeer uitademt, die volgens ons zelfs in Italië uniek is. Dat begint al met een rij Thesis exemplaren op de parkeerplaats voor het pand, waar we letterlijk een half uur hebben staan gapen voor we ook maar naar binnen raakten. Neem daarbij in ogenschouw dat wij niet voor het eerst bij Halan over de vloer kwamen. Maar ja, waar zie je behalve voor het Quirinaalpaleis in Rome nou ook zo’n toonbeeld van kunst op wielen rijendik opgesteld? In ons tweede deel van de ‘Lancia Special’ lees je waarom de Thesis nog steeds meer dan de moeite waard is, ondanks dat dit Italiaanse vlaggenschip te vroeg geboren is en dus ook weer te vroeg gestorven is. Tegelijkertijd is de Thesis een eersteklas zeldzaamheid vanaf dag 1. ‘Elk nadeel heb z’n voordeel’ zullen we maar zeggen.

Die exotische binnenkomer zette zich vervolgens binnen voort in de vorm van de hoopgevende actualiteit van Lancia. Het merk met negen levens heeft, zoals we hier wel vaker omschrijven, een DNA om in te lijsten én je vingers bij af te likken. Iets wat een ander merk nooit kan evenaren, al zou het Giugiaro wel tien keer kopen binnen één jaar. Lancia is en blijft een ultiem statement van Italiaanse klasse die veel mensen nog niet lijken te kennen. Wat is dat dan, die Italiaanse klasse? Wel, laten we het zo zeggen; Naast de Lancia-rijder weet alleen een Maserati-bestuurder precies waar je het over hebt…

Er is sinds kort concrete hoop op een wat constanter en minder grillig bestaan voor het merk, dat dit jaar 104 jaar geleden werd opgericht door een van de belangrijkste pioniers van de algehele Italiaanse autoindustrie. Dat zien we ook terug in wat wij zien als het begin van een nieuwe toekomst. Want ook al vormen de Ypsilon en de Musa misschien slechts een zeer pril begin, en is de Delta feitelijk de verbinding tussen ’toen’ en ‘straks’, deze drie modellen tonen in optima forma waarom Lancia zo’n sterk merk is. Dankzij een degelijke, praktische en vooral mooie merkidentiteit, dat zich doorzet tot in talloze details, scoort Lancia hoe je het wendt of keert al jaren lang optimaal met maar heel weinig compleet nieuwe marktintroducties. De Ypsilon ELLE die we nu eindelijk van dichtbij bekeken, vinden we ook al zo’n toonbeeld van eeuwige jeugd en veerkracht. Natuurlijk is dat succes vooral te danken aan de positie van Lancia in thuisland Italië. De Ypsilon is bijvoorbeeld in ons land nog altijd vrij zeldzaam. Onbekend maakt onbemind. Daarentegen hoeft Lancia zich in Italië minder hard te bewijzen, terwijl men daar verder met een wat argwanende en zeer kritische blik naar een merk als Alfa Romeo kijkt bijvoorbeeld.

We gingen voor langere tijd de weg op met een prachtige Delta met ‘Grigio Vento’ lak en ‘Nero Lava Opaco’ dak. Ondertussen vroegen we ons af, of we onderweg een eerste glimp kunnen constateren van het feit dat het geraffineerde Lancia inderdaad definitief kan overleven in deze wereld van saaiheid en totale uniformiteit. De Delta blijft veel bekijks trekken ondanks dat het al wat langer op de markt is nu. In deze op papier wat conventionelere kleurstelling hadden wij dat niet verwacht. Ook wij werden verliefd op deze zilver met zwarte compositie. In combinatie met 18″ ‘sport’ velgen, oogde deze kleurcombi erg sportief en elegant tegelijk. Men bekeek de auto dikwijls alsof het een droomwagen was van minstens een ton in euro’s. Maar ook wijzelf waren opnieuw onder de indruk van het voorkomen van deze sterke DiJet Platino. Natuurlijk laten beide auto’s zich niet direct vergelijken, maar uw schrijvende redacteur neigt optisch gezien sterker naar de Delta dan naar de nieuwe Giulietta. De Lancia is veel meer een beleving van verfijnd design dat garant staat voor veel bewondering.

Nog in de randstad stond onze radar op zoek naar mede weggebruikers in een Lancia binnen een paar uur op een redelijk aantal. 4 maal Ypsilon eenmaal Thesis en drie keer Delta vonden we niet slecht hoewel het realistisch gezien een bedroevend laag aantal is natuurlijk. Als Lancia liefhebber geniet je eigenlijk juist van het scherpe contrast met al die VAG en PSA vulmiddelen op wielen. En ook naast het betere premium (dat klinkt als een duur bordeel…) staat onze Lancia eenzaam maar trots met flink wat ruimte van de concurrentie verwijdert als het gaat om smaakbeleving. Toch is het wel erg leuk dat dan zich uiteindelijk dat moment aandient dat je achter een andere Delta rijdt. Dat deze persoon ook heel bewust voor een nieuwe Lancia heeft gekozen, blijkt uit de enthousiasmerende reactie. Het sprintje wat je met de 200 pk telkens trekt dankzij de sportstand en vervolgens een enkele beweging met je handen bij de ‘flippers’ aan het stuur, hadden nog altijd hun verslavende uitwerking in deze uiterst solide maar zeer wendbaar aanvoelende Delta. Het verschil tussen sportief rijden en rustig kachelen zonder te schakelen is qua verbruik groot. Je kunt de frequentie van het aantal bezoekjes aan het tankstation sterk beïnvloeden. In de stad reden we behoorlijk rustig en dus zuinig. Op de snelweg meestal andersom.

Eenmaal in België nam het aantal Lancia-rijders toe. Lancia-bewuste Belgen en Fransen (foto) kwamen we daar met enige regelmaat tegen. In nieuwe Delta’s maar ook in de laatste varianten Ypsilon. En vaak in de duurdere versies van deze luxe stadsauto, zoals bijvoorbeeld de ‘Momo’. Iets wat we in Nederland niet snel zullen meemaken. Het leukste is dat je een Lancia meestal in heel diverse kleurstellingen tegenkomt. Onze Delta was een heerlijke reiswagen met behalve voldoende vermogen, ook een voortreffelijk gevoel van comfort en perfecte klimaatbeheersing in de stille cabine. De Delta is heel uitgebalanceerd en solide. Een ideale auto voor heel veel zakelijke kilometers of als gezinswagen voor verre vakanties. De zit was perfect. Hoe lang je ook reed, uit de Delta stapte telkens een ontspannen bestuurder van 1,88m, die niet te vermoeid raakte dankzij voldoende steun in de rug en een fijne zitting. Op de achterbank geldt in de Executive hetzelfde. Wat blijft verbazen is de enorme beenruimte achterin. Absoluut uniek in deze klasse. De auto gaf ook elektronisch en praktisch een solide indruk. We konden geen irritaties ontdekken tijdens het intensieve gebruik gedurende een aantal dagen. Een overzichtelijk navigatiesysteem deed z’n werk goed. De bediening van de ‘dualzone climate control’ was prettig en liet zich intuïtief bedienen. De gebruikte materialen kwamen voldoende stevig en goed afgewerkt op ons over. Bij het instappen van de Executive in de showroom vielen we echter pas echt om van verbazing bij het zien van de gebruikte materialen. Het grote genot dat we bij de Platino vooral aan de buitenzijde beleefden, beleefden we eveneens aan de binnenzijde van de Executive. Je blijft maar kijken en voelen naar dat beste Italiaanse interieur wat je je kunt wensen. Zwart Poltrona Frau® leder met prachtig goudbruin stiksel en delen in zwart hoogglans in combinatie met de mooiste zetels voor en achter, maken de Executive tot de perfecte en meest begerenswaardige Delta. Eigenlijk het meest exclusieve in het hele segment.

Voor ons was het duidelijk. Lancia heeft inderdaad toekomst. Lancia is een goed geconserveerde juweel dat absoluut met z’n tijd meegaat. Daarom is de tijd voor wat schaalvergroting meer dan rijp.

Wordt vervolgd.

Beleef de schoonheid van Lancia in deze 3 uitgebreide galleries:

[nggallery id=344][nggallery id=345][nggallery id=346]

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Lancia heeft de toekomst

  • 31 mei 2010 om 10:43
    Permalink

    Wie ontwerpt die typografie op die mediaconsoles’s toch altijd bij Fiat (zie ook Guilietta)? Hoe platter kan het: onaangespatieerde Helvetica kapitalen. Grrr. Met een heel klein beetje meer moeite zou dit er zo veel beter uitzien…

    Beantwoorden
  • 31 mei 2010 om 14:16
    Permalink

    Ha je Mattia, je moet eens de knopjes op de radio van de Giulietta ns bekijken. (TEL, MUSIC, NAV, MENU, ESC…)
    Heel slordig gedaan. Ik heb er wel een beetje een (te gevoelig) oog voor als typograaf 😉

    Beantwoorden
  • 31 mei 2010 om 14:29
    Permalink

    Goed punt noem je daar.
    Mooi beroep. Ik doe het zelf ook naast dit typewerk maar ben geen pro op het gebied van letterzetten/dtp en grafisch drukwerk. Meer een vormgevertje 😉

    Beantwoorden
  • 31 mei 2010 om 22:32
    Permalink

    OMG… dat leer op het dashboard…

    Ik wil, ik wil, ik wil.

    Beantwoorden
  • 1 juni 2010 om 12:03
    Permalink

    @nieboer:
    Je Lybra Emblema staat dus binnenkort te koop bij Auto-Halan?
    Gefeliciteerd!

    Beantwoorden
  • 2 juni 2010 om 11:55
    Permalink

    @nieboer:
    Wordt het de Executive?
    Waarom de Delta gekozen ipv de 159?

    Beantwoorden
  • 2 juni 2010 om 13:36
    Permalink

    executive, 159 is achterin krapper, veel minder been ruimte, bagageruimte delta wel kleiner maar met een dakkoffer op te lossen, verder uitstekende ervaring met eerdere lancia’s en de dealer.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.