Lancia focust op het middensegment

Veel berichten over Lancia.

Over Lancia wordt net zoveel gesproken en gespeculeerd als over Alfa Romeo momenteel. De herkansing voor de twee luxe Italiaanse merken van Stellantis, wordt ook graag onder de aandacht gebracht door het management. Imparato doet dat voor Alfa Romeo en design chef Ploué voor Lancia. Hoe vaker het doorklinkt hoe meer het de geur van gebakken lucht heeft, maar laten we van het positieve uitgaan.

Eerst de Ypsilon in 2024 en geen B-segment SUV.

Het lijkt er nu op dat Lancia zich zal gaan focussen op het kleine segment met alleen de Ypsilon, 2 modellen in het compacte middensegment en 1 model in het ruimere middensegment. Ploué blijft herhalen dat het design van Lancia niet dezelfde zal zijn als die van de Franse stalgenoot DS. We hebben al vaker meegemaakt dat wat men roept op dit gebied, in de praktijk nog best vaak tegenvalt. Maar ook hier hopen we op het beste. Er komt geen B-segment SUV. Dat privilege is voor DS en we zijn er niet zo rouwig om om eerlijk te zijn. Een tijd lang dacht men dat een dergelijk model samen met de nieuwe Ypsilon bovenaan het prioriteiten lijstje stond. We weten dat Alfa Romeo dit segment evenals DS (en Fiat) wel mag gaan invullen. De nieuwe Ypsilon komt er uiteraard wel. Een kleine luxe auto die in 2024 moet debuteren en strategisch gezien erg belangrijk is voor het oude chique merk uit Turijn. Het zal de eerste nieuwe Lancia zijn in jaren, die bovendien een terugkeer op de internationale markt zal markeren.

Delta + SUV en D-segment SUV.

In het compacte middensegment wil men een auto neerzetten die strategisch gezien net zoveel impact zal hebben als de Ypsilon onderin. Daar past enkel de naam Delta bij. De Delta keert dus voor 99% zeker terug en moet een groter publiek weer richting Lancia trekken. Zowel mensen die het merk nog kennen als nieuw klanten. Kan men het trucje van de oer-Delta uit 1980 (foto boven) herhalen? In hetzelfde segment moet dan ook een SUV of Crossover komen. Geruchten beweren dat de Delta in Cassino gemaakt zal worden naast de volgende Giulietta en de SUV of Crossover in Melfi. Uiteraard is het streven dat dit vanaf 2027 alleen maar elektrische auto’s zijn. In het D segment moet dan een soort vlaggenschip komen uiteindelijk. Thema, Kappa en Thesis liefhebbers zullen even hun verwachtingen moeten bijstellen want het gaat waarschijnlijk om een SUV (uit Cassino?) en geen stijlvolle zakensedan dat zo goed bij Lancia past.

Halo Lancia.

Dan zal er volgens het management als alles goed gaat ook uiteindelijk een iconisch sportief model terug moeten keren. Terwijl wij juist op een elegante Fulvia hopen, zegt men dat je hierbij moet denken aan een extra sportieve Delta (HF Integrale) of een Stratos. We weten nog niet waar men exact op doelt maar een Stratos lijkt ons nou niet echt een ideale optie. Te meer omdat Michael Stochek 10 jaar geleden al heeft laten zien hoe dat moet. Niet echt een nieuw idee dus. Imparato belooft Alfisti heel begrijpelijk een Spider en/of GTV en voor Lancia lijkt het ons handig als er ook een passend extraatje komt. Denk bij dit alles niet aan brullende exoten. Het zal telkens om elektrische auto’s gaan.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Lancia focust op het middensegment

  • 28 september 2021 om 14:04
    Permalink

    En met de gebruikelijke vertragingen komt de nieuwe Ypsilon er eind 2026 (ja, ik ben ook nog optimistisch). Al dat geleuter rond Alfa en Lancia begint langzamerhand wel erg pijnlijk te worden. Plannen maken kunnen ze, dat is zeker. Nu nog tot uitvoering brengen.

    Beantwoorden
  • 28 september 2021 om 21:56
    Permalink

    Mijn vrouw heeft in haar leven énkel Lancia gereden, nóóit een ander merk. Haar huidige Ypsilon is alweer 7 jaar oud maar kan nog wel even mee. Maar 3 jaar wachten is wel erg lang, tjonge. Dat moet toch sneller kunnen.

    Het geduld van de klanten buiten Italië wordt wel danig op de proef gesteld zo. Als ze eenmaal overgestapt zijn naar een ander merk is het lastig ze terug te halen…

    Beantwoorden
  • 29 september 2021 om 12:23
    Permalink

    We need elegant and luxurious family cars from Lancia. That’s what they always made and customers loved. Not city cars or SUVs. I really hope an elegant new Lybra will appear.

    Beantwoorden
  • 29 september 2021 om 14:53
    Permalink

    Als een vrouw 1 stap hoger wil na jaren Ypsilon dan kom je toch uit bij een B-SUV? Iets hoger, iets duurder en luxer want je salaris en wensen groeien ook mee. Waarom dan geen B-SUV? Nieuwe Ypsilon: ja natuurlijk, nieuwe Delta + integrale: ja, ook. Maar ook die B-SUV. Een logische eerste stap c.q. volgorde. Meegroeien met de klanten die je al hebt. En ga daarna door met het C- en hoger segment. NB Is er wel echt marktonderzoek gedaan of komt alles weer uit de koker van Italiaanse chaos en enthousiasme?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.