Lancia en Chrysler tweeling-merken?
Wel als je FGA en de woorden van Olivier François gisteravond moet geloven.
Beide merken zouden eenzelfde oorsprong hebben. Een oorsprong van innovatie, technische verfijning en design. Een merk voor de liefhebber en levensgenietende zakelijke rijder. Samen kunnen ze volgens FGA een toekomst met producten van hoog niveau tegemoet zien. Met deze presentatie is de laatste hoop op een herleving van de sportieve tak van Lancia overigens definitief vervlogen. Geen rode olifantjes op B stijlen dus of gele HF badge in de grille, als het om het nieuwe Lancia gaat. Na de frisse Delta zal Lancia opnieuw een overgangsfase in gaan, hopende op een betere gezondheid. De enige echt nieuwe Lancia voorlopig zal de nieuwe Ypsilon worden volgend jaar. Enkele bestaande Chrysler modellen zullen een upgrade krijgen en vervolgens, na een grondige facelift, als Lancia in Europa in de verkoop gaan. Het goede nieuws is dat er een mogelijke toekomst met nieuwe grote modellen in het verschiet ligt. Al hangt dat laatste natuurlijk af van de economie, die is namelijk chronisch ziek en nog lang niet beter. Pikant detail is trouwens de Powerpoint ‘slide’ waarop een schets van een showroom is te zien met een Chrysler én een Lancia Delta. Een Lancia logo én een Chrysler logo sieren de virtuele muren. Is dat binnenkort werkelijkheid in de VS, of gaat het hier slechts om een visualisatie om aan te tonen dat de merken goed matchen? Nog genoeg vragen dus na gisteravond. We zien daarom uit naar de Italiaanse kant van het 5 jaren plan. We verwachten deze binnen enkele dagen.
Blijdschap of verdriet voor de Lancia liefhebber? Je zou zeggen blijdschap. Na het ‘Thesis debacle’ was Lancia namelijk echt bijna van de kaart geveegd en definitief de geschiedenisboeken ingegaan netals het Britse merk Rover. En als de fusie met Chrysler minder vlot zou zijn verlopen en bepaalde delen van GM, uit met name Duitsland, zouden zijn overgenomen door FGA, was het voortbestaan van het mooiste merk uit Turijn waarschijnlijk opnieuw zeer onzeker geweest.
Nu gloort er echter hoop.
[nggallery id=92]
Er is veel meer nodig dan een paar PowerPoint slides om een Lancia liefhebber te overtuigen…
Daarom waren ze ook gericht aan Chrysler mensen die het nu nog moeten doen met een merk dat ‘kwalitatief aan een goed afgewerkte’ Kia doet denken.
Alfa MiTo multiair reclame! Kijk dat zijn de reclamebanners die we graag willen hebben.
Hm… vind die Multiair reclame niet echt origineel.. een beetje een (slappe) kopie van een QasQaai reclame.. waarbij men een auto probeert neer te zetten als een ‘persoon’…
Toch met veel meer gevoel voor stijl en orginaliteit dan in de Nixxan reclame.
Mattia Mariani schreef <>
OK, nu kan ik ‘m in de juiste contect plaatsen. PowerPoint en Amerikanen snap ik beter, ik heb ook voor een USAmultinational gewerkt… ooit.