Lancia dichtbij terugkeer in rally met Ypsilon Rally 4 HF en Eugenio Franzetti

“Eigenlijk heel logisch.”

Ineens dachten we aan iets dat wijlen Johan Cruijff vaak zei. Stellantis heeft met de z’n Motorsport afdeling een springlevende rallystal dankzij de fusie met PSA een paar jaar geleden. Stellantis heeft tevens een prestigieus merk als Lancia in z’n portfolio dankzij de fusie met FCA. Lancia is nog altijd het meest succesvolle rally-merk op aarde ondanks dat de Delta Integrale al een icoon uit het verleden is. Tel dat bij elkaar op en je begrijpt meteen wart er nu gaande is. Met Miki Biasion als levend en toegewijd boegbeeld om heden en verleden nader tot elkaar te brengen (hij weet wat Lancia zo sterk maakte), en de nieuwe Lancia Ypsilon Rally 4 HF als goede basis, is de terugkeer van Lancia in de rallysport eigenlijk al een feit. Daar komt nu bij dat er een directeur voor het rallyprogramma van Lancia Corse HF naar voren is geschoven, te weten Eugenio Franzetti.

Veel ervaring.

Franzetti is een man met veel ervaring, zowel op het zakelijke als sportieve vlak. Bij Stellantis Motorsport noemen ze hem de ideale man voor de klus. Hij is wat de motorsport betreft actief voor DS Performance in de Formule E en commercieel gezien heeft in Italië al jaren leidinggevende ervaring bij de merken van het voormalige PSA.  Inmiddels is de Lancia Ypsilon Rally 4 HF een goed functionerend apparaat (zie video) dat al volop aan de tand wordt gevoeld en zich klaarmaakt voor het eerste aantreden in wedstrijdverband. Een redelijk historisch moment dat volgend jaar op Italiaanse bodem zal plaatsvinden. Geschiedenis zal er tevens pas echt geschreven worden als Lancia ook weert titels weet te behalen en als er bijvoorbeeld in de hoogste categorie ook weer met een Delta (HF Integrale) zal worden geracet. De volgende generatie Lancia Delta staat gepland voor 2028. Lancia’s iconische HF logo met rode olifantje zal tevens niet beperkt blijven tot de rallysport zelf, want Lancia zal op de topmodellen van haar gamma voor op de weg ook HF versies introduceren, te beginnen bij de elektrische Ypsilon HF met dik 280 pk.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.