Lancia Delta Futurista is bijna sacrale remake
We zeggen doorgaans altijd ‘handen af van het origineel’ maar als je het met zo veel toewijding en respect voor datzelfde origineel doet, mag je van ons direct door naar het Lancia-museum om een plekje uit te zoeken… Moet er natuurlijk wel eerst een serieus museum komen, wat best gepast zou zijn voor een roemrijk merk als Lancia, dat niet al te veel toekomstperspectief geniet.
Dit kunststukje is een eerbiedige en nogal grondige aanpassing van een Delta HF Integrale door het Italiaanse ambachtelijke carrosseriebedrijf Automobili Amos. Veel plaatwerk is nagebouwd in carbonfiber, evenals onderdelen van de 2.0 liter viercilinder die nu 330 pk eruit perst. De verlichting is gemoderniseerd en het interieur is opnieuw gedaan. Nog altijd ademt de auto de sfeer van de glorieuze rallyjaren, maar de aanpassingen zijn volop aanwezig zonder te vloeken in de kerk. Wat te denken van de bediening aan het stuur in stijl, compleet met retro knopje voor groot licht, waarop ‘Levati’ staat geschreven, oftewel… ‘Aan de kant!’ Als je zelfs de nodige humor zo mooi weet te verpakken zonder dat puristen er ooit aanstoot aan zullen nemen, dan ben je als ontwerper en technischuitvoerder volgens ons inmiddels één geworden met dit icoon.
De bijnaam Futurista vinden we ook heel toepasselijk. Dat laatste toont aan dat Lancia met de Delta Integrale in het verleden een enorm sterke kandidaat heeft gecreëerd, die perfect als vaandeldrager zou kunnen fungeren tijdens een toekomstige eventuele reïncarnatie van dit mooie merk uit Turijn. Amos Automobili is van plan om 20 stuks te maken, die elk met een eigen bijnaam worden gedoopt. Wie zo’n fijne update van het origineel wil hebben moet wel 3 ton in euro’s meenemen. Deze groene (Verde Brinzio) blijft het eigendom van Eugenio Amos.
Wat een prachtig exemplaar. Schitterend.
En nu verder
Rob Dickinson van Singer Vehicle Design heeft er eentje al besteld. Dit zegt iets over dit project Rob maakt zelf in mijn ogen de mooiste 911. Dat hij dus kiest voor deze Lancia Delta zegt iets over het project en de kwaliteit van de auto.
Die 300.000 euro is weinig geld voor dit meesterwerk, ik kan niet wachten op de eerste filmpjes op Youtube.
Een andere klant die deze auto al besteld heeft is ene Miki Biasion, de WRC legende van 1988 en 1989 toen hij wereld kampioen werd in deze auto. Lancia verdient een terug keer en dit kan ook we gaan straks naar andere aandrijf mogelijkheden in de auto industrie het gat tussen Fiat en Alfa Romeo is straks erg groot daar past Lancia perfect tussen,
Marku Alen vertelde onlangs nog dat mocht Lancia terug keren in de Rally sport het WRC gered is en het weer giga aantallen Italianen langs weg ziet staan met hun vlaggen en de passie voor die Witte Italiaan in Martini uitmonstering!!!!
Het word echt tijd FCA voor een weder geboorte van de Legende,
Ciao
Squadra
Lancia Delta prima