Lancia Delta editie 2014 beleeft marktdebuut
De magnifieke Lancia Delta gaat alweer het zesde seizoen in sinds de lancering en krijgt als MY2014 standaard zowel een wat geraffineerder als sportiever uiterlijk. De gelijkenissen met de S by MOMODESIGN zijn er bijvoorbeeld. Het model dat in Frankfurt al werd getoond, gaat nu officieel in de verkoop en is te herkennen aan volledig meegespoten bumpers, een nieuwe kleur en mooie afwerking van het dashboard in hoogglans zwart.
Een dubbele uitlaatuiteinde is nu standaard en aan de reeds bestaande 11 kleuren (inclusief 5 Bicolore combinaties), wordt nu ook het Grigio Antracite toegevoegd (foto boven). Het zwarte dak is tegenwoordig vooral in hoogglans zwart verkrijgbaar, zoals het ooit enkel op een extra luxe Executive-variant verkrijgbaar was. Het grote panoramische ‘Gran Luce’ schuifdak is tijdens de lancering bij de Italiaanse Lancia-dealers tijdelijk gratis onder de naam MY2014 ‘Opening Edition’. Het is best mogelijk dat dit het laatste productiejaar gaat worden van de ooit in 2007 als concept in Parijs gepresenteerde Delta.
Ze willlen volgens mij helemaal niet verkopen…ik ben in de markt voor een nieuwe leasebak, maar na 3x brochures en prijslijsten van de Delta aanvragen, geef ik het op. Overigens moest er ook voor de Giulietta een reminder gestuurd worden. Bovendien werkt de configurator van de Juul al maanden niet goed; klacht daarover werd beetje afgewimpeld, waarschijnlijk omdat de Italiaanse site het wel doet. Bad show!
ik mag hopen dat ze een nieuw model klaar hebben voor ze deze uit de markt halen. Als je niks te koop aanbied zijn de verkoop cijfers natuurlijk ook slecht maar dat is iets wat die Italianen helaas nog niet door hebben. En ja Lancia heeft dan wel meer modellen in de aanbieding dan Alfa maar die zijn voor een zeer select gezelschap want het percentage liefhebbers voor Chrysler en Lancia samen is vele malen kleiner dan voor beide merken tezamen en dat zie je buiten Italiƫ helemaal aan de verkoop cijfers terug.
En thesis zag ik nog wel eens rijden en het bulkt van de 300C’s maar een nieuwe Lancia Thema ben ik buiten de dealers/garages om al 1 keer tegen gekomen dus ipv 1+1=2 is het nu 1-1=0 verkoop die dingen toch lekker los van elkaar en geef de Lancia een eigen (Italiaans) uiterlijk.
Bij een Italiaans restaurant haal je toch ook geen big American pizza.
Ik hoop dat het ooit nog eens weer goed komt met Lancia maar ik vrees met grote vrezen.
En dan maar hopen dat de verkoop het magnifieke aantal van 40 overstijgt in 2014! Toch zonde van zo’n pracht-bak
@AR 159
Juist ja, Pizza! Het schoolvoorbeeld van hoe iets van Italiaanse oorsprong Amerika en de rest van de wereld kan veroveren. Over de hele wereld geliefder dan zuurkool met worst. In die zin zou Lania/Chrysler een gouden koppel moeten vormen.
Chrysler Delta… Marchionne speelde met het idee, maar zag er vanaf. Waarom toch?
Geweldig mooie auto, maar wat ver weg van de sportievere 831 en 836 Delta’s. Kom met een gepeperd HF model – laat ‘m desnoods bij een carosseriebouwer assembleren. Dat ging met de Hyena voor 24 stuks ook. De motor en bak zijn er al – die liggen namelijk in de 4C of kies desnoods voor de QV aandrijflijn. Een lager, stijver onderstel en betere voorstoelen en ik sluit me in de rij aan.
De Delta heb ik steeds een prachtwagen gevonden, maar met de volgende kanttekeningen:
1) radiatorrooster: versie na restyling (met horizontale lijnen) is veel minder karaktervol dan de oorspronkelijke verticaal gelijnde, met de T. De oorspronkelijke grille bepaalde mee de identiteit van de Delta ; er waren zelfs foto’s van een geplande restyling met nog krachtiger verticaal gerichte grille, maar de uiteindelijke aangepaste versie werd plots horizontaal en daardoor “soft”, anoniem, veel meer “Chrysler”-achtig. Jammer…
2) dashboard: de middenconsole in kunststof met imitatiemetaal-look is een afknapper voor mij. Een wagen die premium ambieert (en terecht) hoort ook een klasse dashboard met klassematerialen te hebben. De Lancia’s van weleer hadden dashboards om de vingers van af te likken…
@Riccio. Wat betreft het eerste punt, helemaal gelijk. Het is de grootste fout die ze gemaakt hebben(Ypsilon idem.). Het was de karakteristiek van de auto, wat teniet is gedaan door de neus een “verplichte” Chrysler-look op te leggen. Mocht Lancia een afgeleide gaan worden van nieuwe Chrysler modellen, dan zullen o.a. de oorspronkelijke vert. grill-lijnen terug moeten geven, juist om Lancia identiteit te behouden. Het ergste doet me vrezen.
Dat er nog geen 40 stuks verkocht zijn is te begrijpen.
Ook ik heb tot 3x toe een brochure aangevraagd Maar niks gekregen
Zefs nog opgebeld door dame wat ik van de brochure vond !!!!!!
Schandalig !!