Lancia 037 rally-icoon te koop op Ebay

Lancia 037 gruppo B

De Lancia (Abarth) 037 Evolution 2 groep B rallywagen van de Fin Markku Alén staat voor 380.000 euro te koop op Ebay. Lancia’s rijke rallyverleden spreekt nog altijd tot de verbeelding en dus houden de nog bestaande unieke stukken hun waarde. Alén reed van ’82 tot ’89 voor Lancia. Dit exemplaar van de 037 is compleet met instructieboekje en kentekenplaat. Het betreft qua chassisnummer een van de eerste exemplaren van de tweede versie (Evolution 2) uit 1984 en verkeert volgens de adverteerder in topconditie. Er volgden vervolgens nog 207 stuks van de Stradale voor op de weg (foto’s onder). De 037 was een op de Beta Montecarlo gebaseerde auto en won in 1983 de WRC. Het was de laatste achterwielaangedreven auto die een Rally-kampioenschap won (Lancia versloeg de Audi Quattro). De 037 werd opgevolgd door de veel succesvollere machtige edities van de Delta.

De 037 staat in Ferrara en kan door serieuze belangstellenden worden bezichtigd inclusief proefrit. Bekijk hier de advertentie.

Lancia 037 Markku Alen

Lancia 037 Stradale

037 Stradale

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Lancia 037 rally-icoon te koop op Ebay

  • 7 oktober 2011 om 18:34
    Permalink

    De nr. 1 in mijn persoonlijke “moet ik nog aan mijn verzameling toevoegen” lijstje.
    Wat een pracht auto.
    Heb nog een paar grote martini racing kalenders uit die periode in mijn boekenkast liggen met de 037 in groot formaat op superdeluxe papier geprint. Doe ik dus nooit weer weg. hebbe hebbe hebbe.

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2011 om 23:58
    Permalink

    AutoEdizione,

    Verhaal klopt geschiedenis technisch niet helemaal. De Delta Intergrale kwam pas volgens mij vanaf 1988 San Remo Rally. De Lancia 037 werd natuurlijk tijdens de RAC Rally van 1985 opgevolgt door de machtige Lancia Delta S4 met 1.8 Turbo compressor motor toen uniek, Lancia won de Rally gelijk. Het begin van het seizoen in 1986 won Lancia de Rally Monte Carlo ook maar gelijk. daarna bleef de S4 supersnel met het dodelijke ongeluk van Henry op Corsica.

    In Portugal was een Ford RS 200 in het publiek beland hierop besloot de FIA dat Group B en Group F vanaf 1987 verboden zouden zijn. en dat de auto’s voor dat jaar de veel minder sterke Group A moesten worden meer standaard. Lancia (Abarth) besloot toen om de nieuwe Lancia Delta in te schrijven. Dit werd de Lancia Delta HF Turbo en natuurlijk werd Lancia kampioen in 1987, in 1988 werd LANCIA kampioen in 1989 werd Lancia Kampioen in 1990 werd LANCIA kampioen, in 1991 deed Lancia voor het laatst officeel mee als merk ook dat jaar werden ze kampioen. In 1992 werd de Delta Intergrale EVO 2 ingezet door Martini racing en ook nu weer was Lancia niet te stoppen.

    Beste Rally TEAM OOIT ik neem mijn hoed af. Eigenlijk gingen de mannen van Limone gewoon door 1992 Alfa Romeo 155 GTA (Abarth) Kampioen in het ITALIAANSE SUPERTURISMO. 1993 ALFA ROMEO 155 DTM TI Deutsche Tourenwagen Meister KAMPIOEN, 1994 Scarlet Alfa Romeo 155 met Tarquini en Simoni in het BTCC Kampioen, daarna volgde meer succes in DTM helaas ook steeds meer politiek waardoor Pianta moest opstappen.

    Mooie tijden

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.