Lamborghini maakt reclame voor goede kwaliteit tijdens ‘Quality Day’

Lamborghini kwaliteit

Iedereen mag van Lamborghini naar Sant’Agata Bolognese komen om zelf aan de lijve te ervaren wat goede kwaliteit is tijdens een “Quality Day”. Volgens de Duitse CEO Stephan Winkelmann gaat het om typisch Italiaanse topkwaliteit en klasse, wat volgens hem zelfs een oude traditie is. Lamborghini wil dus de eigen identiteit eens extra benadrukken, hoewel de Lambo’s van toen uiteraard niet zozeer uitblonken als klasse product. De kwaliteit zat vroeger namelijk vooral in de emotie. Vandaag de dag is het meer dan dat; Dat carbon fiber oerdegelijk is, behoeft natuurlijk geen uitleg, maar het gaat veel verder dan de keuze voor de juiste materialen.

SantAgata

Wat nog wel uit een jarenlange traditie voortkomt is namelijk de absolute ambachtelijkheid en toewijding, bij het jaarlijks samenstellen van een paar duizend briessende stieren met Spaanse bijnaam. Aan de Via Modena wordt in 11 fasen de nieuwe Aventador compleet met de hand in elkaar geschroefd. In het hart van de fabriek kunnen groepjes geïnteresseerden een rondleiding krijgen van de directeur zelf en aanschouwen waarom de geboorte van elke Lamborghini iets bijzonders is. Behalve de assemblage van de Aventador en de Gallardo zelf, zie je ook hoe elders de motoren zorgvuldig worden samengesteld (20 uur per motor) en hoe personeel ter plekke bijgeschoold wordt in een speciaal trainingscentrum. Verder is er natuurlijk de afdeling dat zich om het interieur bekommert en intern testcentrum, voordat het eindproduct voor het eerst de weg op mag. Iedere Lamborghini wordt vervolgens 80 km lang intensief getest en gekeurd middels een uitgebreide checklist. Een nieuwe Gallardo waarvan het dashboard ook maar enigszins vibreert, gaat dan ook direct terug naar de fabriek.

[nggallery id=635]

Maar dat is niet alles want je zal ook rondgeleid worden in het “Master Body Center”, waar ontwerpers driedimensionale modellen maken. Drie Duitse leidinggevenden controleren hier tevens alle componenten die door zo’n 500 leveranciers worden aangeleverd. Bij de Aventador gaat het bijvoorbeeld om 2150 onderdelen. De controle is onder andere gericht op een perfecte compatibiliteit tussen de diverse materialen zoals carbon fiber, kunststof en aluminium. Alleen al een koplampunit van de Aventador LP 700-4, bestaat uit 84 onderdelen die geproduceerd zijn door 14 verschillende toeleveranciers. Lamborghini werkt met deze controle’s aan een constante kwaliteitsverbetering.

Centro Stile

Vervolgens is er nog de gelegenheid om een blik in het heilige der heilige te werpen, het Centro Stile. Hier worden met de hand en op computer concepten van de toekomst uitgedacht onder leiding van Filippo Perini. Met behulp van een geavanceerde 3D printer, worden realistische schaalmodellen samengesteld. Ook het interieur, laksoorten en samenstellingen van carbon fiber, worden hier tegen het licht gehouden.

httpvh://youtu.be/LvAOaOqEyow


Deel dit artikel:

8 gedachten over “Lamborghini maakt reclame voor goede kwaliteit tijdens ‘Quality Day’

  • 30 juni 2011 om 07:49
    Permalink

    Vorige maand deze fabriek bezocht en je ziet inderdaad dat geprobeerd wordt de kwaliteitsstandaard van VAG door te voeren, gecombineerd met ambachtelijkheid van oude getrouwen van Lamborghini op het gebied van leerkeuze etc. De carrosserieen worden kant en klaar gelakt aangeleverd vanuit Neckarsulm, dixit onze gids tijdens de rondleiding. Was ook te lezen op de worksheet die erbij hing op diverse voertuigen. Het geheel maakte een gestructureerde, efficiente indruk. Op dat moment was er nog geen Aventador uitgeleverd aan een klant, de eerste showroommodellen werden klaargemaakt voor inscheping o.a. richting Midden-Oosten, de dag dat ik er was. Je proeft er nog steeds grote bewondering voor Ferruccio, zijn beeltenis zie je meerdere keren terug in de fabriek. De moeite waard, ook al heb je zoals ik veel fabrieken van binnen gezien in diverse takken van sport door de jaren heen…

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 10:49
    Permalink

    alfista schreef:
    “De carrosserieen worden kant en klaar gelakt aangeleverd vanuit Neckarsulm..”

    Wiki over Neckarsulm: In Neckarsulm bevindt zich het hoofdkantoor van Lidl, een ook in Nederland en België actieve keten van discountsupermarkten.

    Conclusie: kwaliteitsproducten dus bij Lidl 😉

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 11:04
    Permalink

    Ik hoop maar dat ze bij Ferrari ook meelezen, ik ken een 360 eigenaar die niet bepaald tevreden is over de autoinelkaarschroeftalenten van de Ferrari medewerkers.

    Nu nog een veel betaalbaarder baby lambo’tje en Lamborghini is weer helemaal in top vorm.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 12:51
    Permalink

    @Alfista: Niet zo gepassioneerd Alfista! :mrgreen: Raaf maakt gewoon een grap over de plaats in Duitsland en maakt hier niemand belachelijk. 😉 Ik ken dat plaatsje namelijk ook alleen van het etiket op mijn Griekse yoghurt… Lekker spul trouwens. 😛

    @Saya: de bouwkwaliteit van Ferrari is state of the art vanaf de F430. De eerste Gallardo’s en Murcielago’s waren ook niet de top heb ik begrepen.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2011 om 22:23
    Permalink

    @ Alfista en AE, klopt wat AE schrijft (grazie), alleen een grap, en zeker niet het belachelijk maken van een mede-passionista! Saluti

    Beantwoorden
  • 1 juli 2011 om 07:31
    Permalink

    Het is zelfs zo dat Ferrari en Maserati geprezen en geroemd worden voor de manier en kwaliteit van productie.
    Maserati heeft zelfs een bijzondere award ontvangen uit Japan die beweren dat Maserati een van de beste produktie methoden ter wereld heeft.volgen mij zelfs op dit forum bevestigd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.