Lada Niva straks ook van Pininfarina en ‘made in Italy’
Pininfarina zit steeds vaker om werk verlegen en dus kan het voorkomen dat er straks zelfs een Lada uit de fabriek in Turijn rolt.
Het wegvallen van Alfa Romeo modellen maar ook het wegblijven van opdrachtgevers als Ford (Focus CC) en Mitsubishi (Pajero Pinin) maken het de prestigieuze 80 jaar oude firma niet makkelijker. Maar één van Italië’s…eh Berlusconi’s trouwste handelspartners is Rusland…hm Poetin, en dus is er wellicht kans op een product uit Rusland voor PF. Stijl en moderniteit zijn niet de sterkste punten van de Russische autoindustrie, maar dat hoeft geen reden te zijn om niet samen te werken. Er is maar één automobiel icoon uit Rusland met eeuwigheidswaarde en dat is natuurlijk de Lada Niva. Er gaan nu stemmen op dat bouwer AvtoVaz samen met Pininfarina in onderhandeling is voor de productie van de offroader in Italië. Stel je toch eens voor… Pininfarina is verantwoordelijk voor de mooiste carrosserie-ontwerpen in de wereld en ziet zich nu blijkbaar gedwongen om een dergelijke stap te nemen. Het kan de Niva uiteraard alleen maar goed doen. Over aantallen is niets bekend. De firma uit Grugliasco zou de productie voor West Europa voor z’n rekening nemen. Blijkbaar is er nog altijd vraag naar de Spartaanse 4×4.
Men zegt tevens dat dit slechts een topje van de ijsberg is en dat Pininfarina zelfs de opdracht heeft om ook andere Lada modellen van de toekomst vorm te geven. Onder andere een zevenzitter die tussen 2011 en 2012 op de markt komt. Pininfarina zou daarbij zelfs participeren aan de productie in Rusland. En alsof dat nog niet genoeg is, zou Pininfarina ook nog eens het plan hebben om toekomstige Russische staatslimousine’s met de legendarische naam ZIL in Rusland te gaan bouwen… Met dit gegeven zijn we er helemaal zeker van dat Vladimir en Silvio achter de onderhandelingen zitten. Zij waren immers ook nauw betrokken bij de uitbreidingen van Fiat in Rusland.
Ik denk dat het hier eigenlijk om de veel recentere, maar daarom niet moderne, Chevrolet Niva gaat, en niet om de iconische Lada Niva.