Laatste der Mohikanen van naoorlogs Alfa Romeo Filippo Surace overleden
Sterrenteam.
Busso, Luraghi, Chiti en ook Surace. Grote namen van technische en leidinggevende begaafde mannen, die het naoorlogse Alfa Romeo terugbrachten daar waar het hoorde. Aan de top qua rijdynamiek en nauw verbonden met de autosport. Je zou zeggen dat ze er allemaal al niet meer waren, maar ingenieur Filippo Surace was er nog. Hij overleed Alfa Romeo wordt vaak door kenners geprezen vanwege de inventieve kracht achter de geweldige rijprestaties. De ware vooruitgang door techniek. Mensen als Surace vormden het brein en de branie achter deze inventiekracht. Er zat de jaren van de wederopbouw dermate veel talent bij Alfa Romeo in Portello, Arese en Pomigliano, dat het er dikwijls ook schuurde en knetterde aldus Surace zelf. Maar altijd met een gevoel van saamhorigheid en met het doel het merk op een hoger plan te krijgen. Eerder dit jaar zijn ook Dario Radaelli, ontwikkelaar van Alfa’s CEM (Controllo Elettronico del Motore) systeem en Giorgio Langella, een bekende testrijder van Alfa Romeo heengegaan. Surace werd maar liefst 96 jaar.
Talentvolle passie.
Filippo Surace werd in 1928 geboren te Reggio Calabria. Hij deed een technische studie op de universiteit van Messina en ging daarna naar het Politecnico te Turijn waar hij in 1953 z’n diploma haalde. Passie en kunde waren zijn persoonlijke kenmerken. Aanvankelijk op het terrein van luchtvaart en chemie. Hij werkte eerst nog bij chemieconcern Montecatini samen met Nobelprijswinnaar Giulio Natta. Vanaf 1956 begon z’n maar liefst 30 jaar lange carrière bij Alfa Romeo, waar hij zich toelegde op de ontwikkeling van een nieuwe generatie motoren. Hij werkte nauw samen met de bekende Alfa ingenieur Gianpaolo Garcea. Surace was betrokken bij de ontwikkeling van de Giulietta, Giulia, GTV, Alfetta en Giulietta Nuova. Hij bekommerde zich vooral ook over het oplossen van technische barrières en problemen.
Met Alfa Romeo de toekomst in.
In 2010 schreven we bij AutoEdizione al even over Surace’s bijdrage aan de ontwikkeling van een nieuw soort trommelremmen. De beste ooit in die tijd volgens sommigen. Surace stond nooit stil en introduceerde het gebruik van computers in de Milanese firma. Daarmee kon het merk mee in de vaart der volkeren. Surace was 9 jaar lang eindverantwoordelijk voor alle nieuwe ontwikkelingen. Orazio Satta Puliga installeerde vanaf 1974 een nieuwe technische/ontwikkelingsafdeling voor Alfa Romeo, met aan het hoofd ingenieur Rudolf Hruska en een sterrenteam met naast Surace ook Busso, Chirico, Chiti, Colucci, Garcea, Luraghi, Nicolis, Audisio, Celi en Hoffman. Vanaf 1976 kwam het geheel onder de leiding van Surace te staan samen met Chirico. Busso ambieerde deze functie oorspronkelijk en ging met pensioen. Surace had de leiding in de ontwikkelingen rond de 33, de dieselmotoren, de 90, 75 en zelfs de 164. In 1985 kon Surace naar eigen zeggen niet langer zijn visie verenigen met die van het bedrijf en verliet hij Alfa Romeo na 3 decennia. Vooral het steeds lager inschalen van Alfa Romeo vond Surace niet goed voor het merk (het was inmiddels minder gericht op het topsegment en hogere prestaties). Hij stapte over naar Piaggio waar hij tot zijn pensioen in 1988 werkzaam bleef als leidinggevende. Met het overlijden van Surace is er een belangrijke getuige heengegaan van de grootste (interne) ontwikkelingen van het merk na de tweede wereldoorlog.
Alfist in hart en nieren !! Kan geen Ghidella, Marchionne, Manley , Infarmato etc etc tegen op . De allerlaatste der Mohicanen. Opmerkelijk: nog geen verder reacties