Krimp op Italiaanse markt drukt verkoop FCA alleen maar meer

In Italië is de automarkt de afgelopen paar jaar maar tijdelijk herstellende geweest. De kwakkelende gezondheid van deze voor FCA belangrijke markt, verklaart mogelijk waarom Lingotto momenteel bijvoorbeeld de markt voor de massa wat mijdt. Afgelopen maand nam de verkoop van personenauto’s zelfs met 7,3% af, in lijn met de maand ervoor. Het onzekere economische klimaat op het schiereiland is onder andere de oorzaak van deze neergaande lijn in Italië. Over het eerste halfjaar komt FCA op een verkoopaantal van 304.566 en een afname van 9%.

FCA zag de verkoop in eigen land in juni afnemen met een stevige 19,16 %. Fiat is met 27.988 eenheden en een grote afname van 30,65% de belangrijkste oorzaak van de negatieve cijfers. Lancia verkoopt weliswaar minder Ypsilons met 3.994 eenheden en een afname van 13,38%, maar zal als leverancier van de enige conventionele B-segment auto van de groep (MiTo en Punto uit productie), vanaf deze zomer mogelijk steeds stabielere cijfers kunnen noteren. Alfa Romeo ziet vooral de vraag naar de comfortabele sedan Giulia afnemen en komt op een totaal van 3.648 verkochte auto’s en een afname van 22,73%. (In de VS loopt alles overigens meer volgens plan met 2.249 verkochte auto’s,12.265 eenheden vanaf januari gezien). Jeep deed het ook in Italië gewoon weer goed met 7.713 eenheden en een plus van 91,72% ten opzichte van juni 2017. Maserati bleef vrij stabiel met +2,11 en Ferrari leverde vorige maand een flink aantal bestellingen af met 57 eenheden en +50%. Dit is de positie van FCA’s modellen in de Italiaanse top 50 van de maand juni:

1 FIAT PANDA 9.584 
——-
3 FIAT 500X 5.043 
4 LANCIA YPSILON 3.994

5 JEEP RENEGADE 3.931 
——-
8 FIAT TIPO 3.786
——-
10 JEEP COMPASS 3.588


12 FIAT 500L 3.181

——-

18 FIAT PUNTO 2.785 
19 FIAT 500 2.668

——-

39 ALFA ROMEO GIULIETTA 1.344

——-

45 ALFA ROMEO STELVIO 1.192

Deel dit artikel:

17 gedachten over “Krimp op Italiaanse markt drukt verkoop FCA alleen maar meer

  • 8 juli 2018 om 18:28
    Permalink

    Die cijfers zijn echt dramatisch.
    De Panda verkoopt bijna de helft minder dan in het verleden, toen er nog elke maand 16.000-18.000 auto’s verkochten.
    De gewone 500 is ook dramatisch gezakt.
    En het duurt eeuwen voordat FCA met vernieuwingen komt.
    De Nieuwe GSE-Firefly motoren hadden al lang verkrijgbaar moeten zijn in de Panda en 500.
    Niemand koopt bijna meer een gedateerde 500 met oude motoren of een iets minder gedateerde Panda.
    De 3 cilinder turbo wordt geïntroduceerd in goed verkopende JEEP’s en vervolgens in de 500X, terwijl juist de Panda en 500 de nieuwe motoren het hards nodig hebben, om de gedateerde producten weer een verkoop stimulans te geven.

    Als het zo door gaat rij ik op dit moment in mijn laatste FIAT, nu het verhaal gaat dat ook de nieuwe 500 en Panda pas in 2022 gaan komen.
    De vraag is of FCA dan nog wel bestaat, met deze dramatische verkoop cijfers ga je het niet redden als autobouwer.
    Hopelijk is voor die tijd de boel al overgenomen door Hyundai.
    Dan kan de volgende generatie Panda gelijk als een Panda Electric op de markt gezet worden met de techniek van de Hyundai Kona Electric.

    Beantwoorden
  • 8 juli 2018 om 18:43
    Permalink

    De Giulia zit niet eens meer bij de eerste 45, de oude Giulietta doet het nog beter.
    Ook de Stelvio houd niet over.

    Beantwoorden
  • 8 juli 2018 om 20:13
    Permalink

    Als je geen vervangers hebt en modellen uit productie haalt ga je vanzelf kapot.
    Van marktleider in het B segment, nog steeds het grootste segment in Europa, naar een leverancier zonder B segmenter. Wat een ontzettende miskleun. Ik word er als fan van Italiaanse auto’s compleet moedeloos van.

    Beantwoorden
  • 8 juli 2018 om 21:55
    Permalink

    HZW hetgeen je hierboven schrijft is er knal op ik deel uw mening volledig,dealers verdienen het niet om hun producten te verkopen ook,een barslechte naservice is maar normaal bij hen om nog te zwijgen dat je moet smeken om een auto te kopen.Nee bedankt voor ons geen Fiat meer.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2018 om 13:59
    Permalink

    Wat een beleid is met dat daar 🙁 :'( !!! Als ze de productie MiTo, Punto eruit halen, dan moet ze zien dat er een opvolger klaarstaat!!!

    Beantwoorden
  • 9 juli 2018 om 19:03
    Permalink

    Juist als de markt in Italië minder stabiel is, moet je auto’s bouwen die voor meerdere markten interessant zijn. De focus op Alfa werkt helaas niet goed. Ook door m.i. verkeerde keuzes. Geen Giulia SW. Geen nieuwe Giulietta. Helemaal geen Mito. Wel een 650 pk Giulia Coupe. En wel straks een SUV boven de Stelvio.
    De Punto was heel lang bij de bestverkochten in z’n klasse. En een opvolger was ook een succes geweest. Maar FCA gaat niet meer voor aantal verkochte auto’s maar marge per auto. Al is succes niet gegarandeerd want met zulke lage verkoopcijfers als AR nu en Fiat straks lijkt het me onmogelijk om nog genoeg te verdienen om te investeren in nieuwe technieken. En dat is hard nodig.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2018 om 20:16
    Permalink

    Ik ben aan het rond kijken wat er als volgende auto zou moeten komen.
    Binnen FCA zie ik echt niets wat ik zou willen kopen.
    Het hele 500 Gamma doet mijn niets, de Panda is een leuk karretje maar beperkt gemotoriseerd omdat er anders helemaal geen 500 meer verkocht wordt.
    Lancia en Chrysler zijn al overleden, en Alfa Romeo heeft alleen maar auto in segmenten waar ik geen auto’s van koop.
    Een Abarth Panda met nieuwe 4 cilinder GSE-Firefly turbo motor met een pk-tje of 160 zou wel mijn ding zijn, maar die gaat er nooit komen.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2018 om 20:33
    Permalink

    Wederom een sterk gekleurd artikel, waarin oorzaak en gevolg worden omgedraaid. Met de Italiaanse markt is niks mis, die wordt alleen omlaag getrokken door de dramatisch verkopen van FCA en meer in het bijzonder Fiat. Nog nooit had Fiat zo’n laag martkaandeel. Volkswagen toont aan dat de markt er gewoon nog is, die verkopen juist 22% meer! De waarheid is dus dat de markt daalt omdat FCA al een pudding in elkaar zakt, en niet andersom. Ook de opmerking dat alles in de VS volgens plan verloopt is onzin. Alfa zou 300.000 auto’s gaan verkopen in 2019, waarvan minstens 75.000 in de VS. Inmiddels is men al tevreden met 25.000 in de VS en 125.000 wereldwijd. Hoe eerder het concern wordt opgesplitst hoe beter.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2018 om 21:16
    Permalink

    De strategie van bepaalde segmenten bedienen en andere niet is 1. Dat dan de modellen volgens de nieuwe strategie niet klaar staan te trappelen voor marktintroductie is gewoon een kwalijke zaak.

    Je zou trouwens maar medewerker zijn in een FCA fabriek.. dan weet je toch ook nooit waar je aan toe bent?

    Beantwoorden
  • 10 juli 2018 om 17:54
    Permalink

    Ik vraag me af of er nog wel een nieuwe giulieta komt, ik twijfel er aan.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2018 om 18:40
    Permalink

    Ik ben van mening dat er helemaal niets nieuws gaat komen totdat de boel is overgenomen.
    Als het Hyundai verhaal klopt moet de overname in de loop van 2019 rond komen.
    Hoe meer FCA in elkaar zakt hoe goedkoper de overname.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2018 om 18:50
    Permalink

    Verder is de vraag wat Hyundai wel en niet gaat overnemen van FCA.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2018 om 23:20
    Permalink

    Een kleine nuance HZW: wereldwijd zakt FCA niet in elkaar, verkoop en omzet gaan vrij aardig, vooral dankzij Jeep en markten als Brazilie, VS, Argentie en in Europa Frankrijk en Spanje. En de beurswaarde van FCA is de laatste jaren hard gestegen omdat ze schuldenvrij zijn , en dus de ideale overname kandidaat. Hyundai/Kia zal met name geinteresseerd zijn in volumemerken, want dat is waar ze goed in zijn: Jeep en Fiat en RAM. Ik kan me niet voorstellen dat ze interesse hebben in kleine niche merken zoals Alfa of Maserati. Die merken passen beter bij concerns die wel premium merken verkopen maar weinig sportiviteit hebben. Mercedes bijvoorbeeld, of Tata (Jaguar/Landrover) en Geely (Volvo) bijvoorbeeld. Ook PSA en Renault/Nissan zouden belangstelling kunnen hebben, misschien inclusief Fiat vanwege de marktpositie in Zuid Amerika.

    Beantwoorden
  • 11 juli 2018 om 10:27
    Permalink

    @Mareblu
    Ik vraag mij af wat een andere partij dan zou kopen; productie capaciteit? technische know how? merkwaarde? geoliede organisatie? marktaandeel? etc.?
    Ja,je koopt een schuldenvrije automaker. Maar of je daar nu als kopende partij op zit te wachten…
    In geen enkel ander gebied blinkt FCA op dit moment uit. Dus zeg het maar..

    Beantwoorden
  • 11 juli 2018 om 21:53
    Permalink

    Ik volg het nieuws van FCA altijd op de voet en bewonder het optimisme van Hoekree en geef zelf toe dat ik altijd wel een Italiaanse auto zal blijven rijden, maar waar het spoor met het beperkte modellengamma naar toe lijdt is mij niet meer duidelijk de laatste tijd. Firefly motoren moeten er zo snel mogelijk in, maar dan de modellen, een nieuwe EU Punto??? Lancia??? MiTo 3/5 deurs (crossover)? Ik zie toch de laatste tijd onderweg van Den Haag – Utrecht toch meer Giulia’s, deze week stond ik naast een rode in mijn parkeergarage op mijn werk ook. Leasemaatschappijen in Nederland lijden vaak als eigenaar naar Pon bleek maar weer eens toen een collega van mij een offerte voor een Giulia wilde, die geven vanwege concurrentie gewoon een klote leaseprijs.Wat moet ik kopen over 3/4 jaar als mijn 120 pk MiTo op LPG tegen de 300dkm aan zit, doorrijden tot 500dkm en naar klokje rond? Een Giulietta LPG/CNG zelf uit Italie importeren, tips welkom! Heb nooit een diesel gehad en rij toch 50dkm/jaar!

    Beantwoorden
  • 14 juli 2018 om 16:13
    Permalink

    De Firefly motoren moeten zeker snel komen, helemaal als er pas een nieuwe Panda en 500 in 2020 komt.
    Je kan niet nog eens 2 jaar door gaan met achterhaalde motoren.
    De meeste mensen willen geen TwinAir en de 1.2 FIRE (hoe goed hij ook is) mag ook wel eens vervangen worden voor wat moderners.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.