Komt de Lancia Delta Integrale dan echt terug?
Vorig najaar durfden we als enige zo’n beetje een citaat over te nemen over een gerucht rond een toekomstige Lancia Delta Integrale. Al was het omdat we naast Alfa Romeo en Maserati Lancia het mooiste merk uit Italië vinden. Een mooi merk met een rijke geschiedenis van meer dan een eeuw. Dat juist dát merk deze jaren geen perspectief geniet, doet meer dan een beetje pijn geven we eerlijk toe. Sinds het bericht over een aanstaande Delta Integrale bleef het ook erg stil rond Lancia. Op een bescheiden feestje voor de Ypsilon na, viel er absoluut niets te beleven. Er lijkt enkel een facelift in de maak voor dit model en verder is het buitengewoon stil.
De Lancia Delta in betere tijden in productie in de fabriek te Chivasso.
Over het bestaansrecht hebben we het reeds vaker gehad. De Italiaanse markt is en blijft het belangrijkste terrein en voor een autogigant als FCA is dat domweg te weinig. Marchionne zei dat men alles geprobeerd heeft toen men de samensmelting met Chrysler zocht (2011), maar eerlijk gezegd geloven we dat niet helemaal. Italiaanse chique in het ‘premium’ segment is een gat waar Lancia succesvol in zou kunnen springen, maar zonder de juiste techniek en aantallen is niets mogelijk. Daarom is het logisch te denken dat Alfa Romeo alle voorrang krijgt. Dat begin is er inmiddels via de indrukwekkende Giulia. Zelfs Chrysler is om dezelfde reden in Amerika intussen in de wacht gezet wat nieuwe modellen betreft.
Voor Lancia is de tijd dus nog lang niet rijp, maar inmiddels lezen we opnieuw een geluid over de terugkeer van het merk via de Lancia Delta Integrale. De enige Lancia die wereldwijd grote indruk heeft gemaakt dankzij de rallysport. Het Britse Autocar vertelt er nu ook over en zegt dat binnen FCA in de hoogste kringen de Delta Integrale is genoemd als toekomstig project. Verder is er niets tastbaars. Maar een ‘Halo car’ als deze -zoals de 4C voor Alfa Romeo een paar jaar geleden- zou het levende bewijs zijn van een serieuze terugkeer. Lancia moet weer sportiever worden, want dat is ook voor dit Italiaanse merk de belangrijkste link met het glorieuze verleden. We hopen dat het gerucht de komende jaren zal blijven aanzwellen tot er een officiële verklaring zal komen. Marchionne heeft in zijn recente speeches waarin hij vertelde dat Lancia deze jaren op een uitermate laag pitje zal komen te staan, iedere keer nog gezegd dat hij de trotse bezitter is van een Delta Integrale… Is dat een hint?
Dat zou wat zijn. Die zou ik bijna blind bestellen.
Ik zou het heel logisch vinden, gezien FCA de afgelopen jaren erg naar successen uit het verleden heeft gekeken voor het introduceren van nieuwe auto’s. Een Delta HF zou het ideale model zijn om Lancia terug te brengen. Ik denk wel dat we iets dergelijks de komende 5 jaar nog niet hoeven te verwachten.
Als Lancia een vergelijkbaar model wil uitbrengen als de Alfa met de 4C dan komt de Delta volgens mij niet echt in aanmerking. De Delta is in basis toch een tamelijk simpele hatchback. Ik zou veel eerder kiezen voor een Fulvia of een Stratos of, waarom niet, een Aurelia als inspiratiebron.
Lijkt mij dat dit best wel eens sneller kan gaan. Volgens mij is Fiat te vergelijken met VAG als concern, dus veel diversiteit met een “Lego magazijn”.
Nu Alfa een Guilietta gaat bouwen (en al een Giulia heeft) met een platform en motoren dat modulair is, is een Delta niet zo vreemd.
Markten ontstaan niet, maar maak je. Zeker door te refereren aan beroemde modellen uit het verleden. De 500 heeft toch gezorgd voor een gezond bedrijf, waaruit andere modellen kunnen worden ontwikkeld. In de VS is er de Dart, die op wereldschaal ook gebouwd wordt. Kans voor Fiat modellen in het brood-en-boter segment?
Gegarandeerd dat dit een paar stevige reacties oplevert: Lancia = Audi = Alfa = Seat. Kijk maar waar je luxe, sportiviteit en innovatie invult.
Groet,
Rob
Als je ziet hoe verschillend de Renegade en de 500x zijn, moet je ook onderscheidende Lancia modellen kunnen maken op basis van andere modellen uit de FCA stal. Enkele suggesties:
Fulvia concept uit 2003 op basis van Fiat 124 Spider / Mazda MX-5
Opvolger Musa op basis van Jeep Renegade / Fiat 500x (graag ook een integrale)
Opvolger Lybra op basis van Chrysler 200 (graag ook een SW)