Komt de Alfa Romeo Giulia 1300 terug?
De nieuwe Firefly motoren dragen de bijnaam Global Small Engine, wat dus wil zeggen dat FCA ze wereldwijd zal inzetten op allerlei modellen. Daarom schreven we enige tijd geleden ook al dat er ook aan meer krachtige versies van deze GSE-motor wordt gewerkt. Tot 180 pk aan toe. Die laatste kan volgens een Duitse bron binnenkort al debuteren op Alfa Romeo-modellen als economische instapper met 270 Nm koppel. Het gaat dan om de 1.3 viercilinder (110 kg) op bijvoorbeeld de Giulia. De oude Giulia sedan met een blok van die omvang, kennen Alfisten nog heel goed. In die tijd niet per se een bescheiden motorinhoud.
Ook de vernieuwde Jeep Renegade en Fiat 500X editie 2019, komen in aanmerking voor de nieuwe Firefly met turbo. Maar ook het uitgebreide gamma van de Tipo en de toekomstige C-segment SUV van Alfa Romeo, vormen een zeer geschikte kandidaat voor dit blok, dat een dezer maanden in Polen (Bielsko Biala, foto boven) in productie zal gaan. Daarnaast zal er een 1.0 driecilinder (91 kg) het daglicht zien die tot 120 pk reikt met 190 Nm koppel. Dit blok zal vooral in de kleinste segmenten (nieuwe Fiat 500 en Panda) gebruikt gaan worden. Oude meer vervuilende Fire, T-Jet en MultiAir motoren kunnen dan geleidelijk met pensioen.
Goed nieuw weer
Het zou de Giulia nog lichter maken en dus misschien wel sneller als de 2.0 liter turbo.
Kan een leuke motor worden voor Alfa Romeo!
Ciao
Squadra
Onmiddellijk opboren naar een 1,6. Twin-scroll turbo erop, bam. 200 pk en 300 Nm.
Blokken zat: https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_E.torQ_engine
Mitsubishi 4G61 en 4G63
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Sirius_engine
Even bij mopar gegluurd. Wauw, 13,2:1 compressie verhouding.
https://www.allpar.com/mopar/fours/GSE.html
continuously variable camshaft
Miller cycle at low loads
7% zuiniger
Ben trouwens wel nieuwsgierig wat nu de vanaf prijs zal worden.
Hoop dat we er dan meer gaan zien. Als de prijs gunstig is ook meer lease wagens. Met hand bak en tct. Zal toch lichter wezen dan de 2.0 met automaat de 2.2 jtdms hebben minder op de weegschaal onder de 1350 zou erg mooi zijn voor ons belasting klimaat. En naast 180pk kan 150pk ook prima als instapper is doorgaans meer dan genoeg Om hier makkelijk bonnen te scoren😁
@156GTAsw Er gaat in een later stadium ook nog een GSE-Firefly 1.3ltr met Twin Scroll turbo komen, die al goed moet zijn voor 200+ pk.
Dus meer motor inhoud is echt niet nodig.
@156GTAsw: Goede link! Dat was informatie waar ik al een tijd nieuwsgierig naar was.
Deze motor in de Giulia zou de auto wel eens op het gewicht kunnen brengen dat ‘ie hoort te hebben, klinkt goed!
Al in november 2016 werd aangekondigd dat deze nieuwe motoren in Polen van de band zouden gaan rollen. Anderhalf jaar later blijft het bij aankondigingen. Het tempo van FCA Europa is werkelijk niet te geloven. FCA levert momenteel sterk verouderde benzinemotoren in de kleinere modellen waardoor ze nog nauwelijks verkopen in Nederland. Benieuwd of de Firefly motoren echt zo schoon zijn als gehoopt, en dat de BPM aanzienlijk lager is dan op de huidige motoren.
De turbo versie zullen waarschijnlijk schooner zijn dan de NON turbo versies.
Waarvan nog maar de vraag is of de NON turbo versies überhaupt in Europa beschikbaar gaan worden.
Ik zie eerder een 70-90 pk 3 cilinder turbo als basis motor komen dan dat ik de 71 pk NON turbo 3 cilinder zie komen als basis motor.
Denk toch dat de NON turbo meer uitstoot heeft.
Turbo en atmosferische versies van dezelfde motor liggen doorgaans redelijk in elkaars buurt kwa verbruik: Er is weliswaar door de turbo meer zuurstof beschikbaar, waardoor meer brandstof ingespoten kan worden, maar de computer die de motor bestuurt hoeft niet van die mogelijkheid gebruik te maken. En omdat onder lage belasting getest wordt is er ook niet veel reden om extra veel brandstof in te spuiten.
Het patroon wordt heel anders als de motor wel belast wordt: De turboversie kan bij minder toeren meer brandstof verbranden dan de atmosfische motor, die op toeren gehouden moet worden. Daardoor heeft de atmosfersche motor meer interne vrijving. Op dat punt is de turbo in het voordeel, maar zijn ook nadelen, zoals dat een andere mengverhouding nodig kan zijn. Een slimme turbomotor benut vooral de voordelen.