Komst nieuwe Lancia Ypsilon steeds zekerder
Lancia speelt internationaal al geruime tijd geen rol meer voor FCA en daarom was het merk dan ook niet te zien in Genève. Toch is er een grote kans dat één van de eerst volgende nieuwe modellen van de groep uit Turijn uitgerekend van het oude nobele merk zal komen. De geruchten worden steeds hardnekkiger als het over de komst van een nieuwe Ypsilon gaat en ontkenning van de kant van FCA is er nog nooit geweest.
Het begon een tijdje geleden al met informatie dat bij prominenten van het Italiaanse automagazine Quattroruote terecht zou zijn gekomen. Door hun jarenlange connectie met Lingotto is er vaak een lijntje met de juiste personen binnen FCA. Het uitlekken kan natuurlijk ook heel bewust via deze weg hebben plaatsgevonden.
De Lancia Ypsilon is erg belangrijk voor de FCA’s positie op de eigen thuismarkt. Uiteraard is dat het belangrijkste argument om ook aan een opvolger te werken. Ook zou het in leven houden van het merk via dit immens populaire model de ideale methode zijn om op de langere termijn niet helemaal in de vergetelheid te geraken. Lancia heeft in Italië voldoende afzetmogelijkheden, dus is het niet ondenkbaar dat er binnen enkele jaren ook aan een tweede model gewerkt zal worden. Volgens een uitgebreid marktonderzoek verlangen veel -vooral mannelijke- Italianen bijvoorbeeld terug naar een echte Delta.
Intussen hebben duizenden Italiaanse vrouwen ook het afgelopen jaar weer een Ypsilon gekocht. Het is een van de meest succesvolle modellen van Lancia in decennia. Een hoopgevend gegeven in een van de donkerste periodes van het veelzijdige Italiaanse luxemerk. CEO Mike Manley heeft officieel bekendgemaakt dat Lancia ook de komende jaren een focus op de thuismarkt zal blijven houden. Volgens verschillende geluiden in de Italiaanse media de afgelopen week, is de volgende generatie Ypsilon op het nieuwe kleine platform van de groep, een van de eerste projecten die gerealiseerd zal worden na de nieuwe Fiat 500 (EV). Mogelijk nog eerder dan een volgende Panda. Als dit waar is, zal uiteraard ook de Ypsilon deels of geheel geëlektrificeerd worden. Voor het zover is zal het huidige model nog een update krijgen verwachten we, aangezien deze z’n commerciële kracht nog niet heeft verloren.
Sowieso is het onbegrijpelijk waarom de ypsilon in de rest van Europa niet meer verkrijgbaar is. Hij werd gewoon verkocht via het bestaande netwerk en alle onderdelen zijn compatibel met Fiat.
Ik krijg de indruk dat het stoppen van Punto en in mindere mate Mito wel eens de redding van Lancia kan zijn geweest: De Ypsilon is het dichtstbijzijnde binnen de groep. Een gedeelte van het koperspubliek is naar de Ypsilon uitgeweken en heeft de verkoopcijfers hoog gehouden. En omdat die hoger zijn dan van Alfa Romeo en Jeep, werd het voor de bedrijfsleiding een onbegaanbare weg de stekker eruit te trekken.
Mooi
Is een leuke goede wagen
Straks weer een lancia alfa en fiat op de zelfde basis.
Vraagje aan iemand:
Wordt de Ypsilon op hetzelfde platform gebouwd als de Fiat 500?
Zo ja, waarom is er dan van de 500 geen vijfdeurs-versie, dat zou toch juist mooi kunnen?!
Vraag me af of dat nou slim is. Twee smaken (basic en premium) in hetzelfde segment, OK. Maar een 500 én een Lancia (met ieder hun eigen carrosserieën, die afwijken van de nieuwe Panda) in hetzelfde premiumdeel van dat segment, lijkt mij kapitaalvernietiging waar Marchionne niet meer aan zou beginnen.
Tenzij de Lancia een aangeklede versie van de modulaire Panda-koets wordt, dat zou met 50.000 stuks per jaar nog interessant kunnen zijn…
Toch positief FCA denkt toch niet op Europees niveau
Met de komst van EV zal grote benzine en diesel auto’s wel eens snel een einde komen
Ik kan het me niet voorstellen. Als een Punto met 200.000 stuks per jaar niet rendabel is, kan er ook geen nieuwe Ypsilon met 50.000 stuks rendabel worden. Aan de andere kant is het wel weer tekenend voor het totaal visieloze en continu zwalkend beleid van FCA, dus wie weet. Persoonlijk had ik liever gezien dat er meer geld naar Maserati en Alfa Romeo gaat, om te voorkomen dat zo’n beetje alle Italiaanse merken over 5 jaar niet meer bestaan.
@Mareblu,
Helaas moet ik je gelijk geven dat FCA geen blijk geeft van visie in hun beleid. Echter en dat doet niks af van Marchionne, die Fiat uit de sh*tzooi heeft gehaald en en passant nog heeft laten fuseren met Chrysler, maar, echte lange termijnvisie zat er nooit in. Logisch ook, daar was geen ruimte voor; het bedrijf moest drijvend worden gehouden en gered worden!
Er zij ook twee soorten leiders; de ene soort loodst een organisatie door moeilijke tijden en de tweede soort, leidt een organisatie naar groei, vooruitgang en welvaart. Marchionne was ‘definitely’ een leider van de eerste soort. Overigens de godenzijdank want het was nodig! Maar nu niet meer, FCA heeft een stabiel boekhouden, is een relatief stabiel bedrijf en de economie is gunstig, dat vraagt om andere manier van leiden, de tweede soort en hopelijk dus ook Michael Manley.
Daarom ben ik wel benieuwd hoe Manley FCA de aankomende jaren gaat sturen en welke kant op. Stiekem hoop ik er op dat hij FCA meer structuur en visie mee geeft, want daar is nu wel tijd voor en het is zo langzamerhand ook de hoogste tijd.
Een beleid, zoals ze dat bij VAG hebben, wat zich al tientallen jaren bewijst, zou ook goed zijn voor FCA. LET WEL: beleid, NIET design!!! Dat geeft de koper en toekomstige consument ook vertrouwen. Daar vaart VAG namelijk ook op: de uitstraling van een degelijk bedrijf, zonder fratsen en voorspelbare lanceringen, ‘steady as she goes’. Dat vinden kopers ook fijn.
@DiSegno
@Mareblu
Marchionne wist heel goed dat hij een leider was van de eerste soort en wist al lang geleden dat hij opgevolgd moet worden door een leider van de tweede soort en dat Mike Manley dat moest worden, en hij werd het ook. Het klopt helemaal.
@Di Segno
Marchionne wist heel goed dat hij een leider was van de eerste soort en wist al lang geleden dat hij opgevolgd moet worden door een leider van de tweede soort en dat Mike Manley dat moest worden, en hij werd het ook. Het klopt helemaal.
Eens hoor, Marchionne is de redding geweest voor zowel Fiat als Chrysler, hij heeft dat destijds briljant gedaan. En geld om flink te investeren was er in 2009-2013 inderdaad niet. Misschien is hij te lang blijven zitten, of misschien hadden andere bestuursleden hem moeten overtuigen veel meer te investeren in plaats van vooral schulden af te lossen en de opbrengst van verkochte onderdelen in de vorm van dividend uit te keren aan de Agnelli’s. Er mag goede hoop zijn dat Manley uit ander hout gesneden is maar toen ik vorige week las dat ook hij al weer zei dat dit niet het goede moment was en dat de markt eerst moet aantrekken dacht ik: daar gaan we weer.
Di Segno schrijft:
Vraagje aan iemand:
Wordt de Ypsilon op hetzelfde platform gebouwd als de Fiat 500?
Zo ja, waarom is er dan van de 500 geen vijfdeurs-versie, dat zou toch juist mooi kunnen?!
Het antwoord is Nee.
De Ypsilon staat op een onderstel met een langere wielbasis dan de 500/Panda.
500/Panda = WB 2300mm en ± 3.55m lang voor 500, en ± 3.65m lang voor Panda.
Ypsilon = WB 2388mm en ± 3.84m lang
Er zal ergens een overeenkomst zitten, eventueel met de vorige Panda of met de Ford Ka die ook in Polen werd geproduceerd. De Ypsilon altijd te klein geweest om een geheel eigen platform voor te ontwikkelen en produktielijn te bouwen, dus combinatie met een andere auto was noodzakelijk, waar in Polen mogelijkheden voor waren.
Nu de fabriek er staat kan het prima zo zijn dat de robots die eerst de oude Panda of Ka in elkaar zetten nu nog de Ypsilon doen, als de machines er staan dan kost het niet zoveel om ze in bedrijf te laten.
Als ik wat gegevens combineer: de Centoventi staat op het nieuwe EV/hybride-platform van de nieuwe 500 (Genève 2020) en een nieuwe Panda voor de toekomst. De huidige Panda verkoopt nog prima en wordt eind dit jaar stevig opgefrist: die zal nog een aantal jaren geleverd worden (waarschijnlijk vanuit Polen) als goedkoper alternatief met uitsluitend verbrandingsmotor. Het lijkt mij logischer dat de nieuwe 500 (ook? of alleen?!) als vjifdeurs geleverd gaat worden dan dat er een Lancia met aparte carrosserie bijkomt, ook omdat er van de 500 al een extra Giardiniera is aangekondigd. Heel benieuwd welke rol die laatste precies krijgt in het gamma: moderne opvolger van de 500L?
De Giardiniera wordt mijn inziens een plattere 500L opvolger, een beetje een Mini Clubman idee.
Verder vermoed ik het CentoVenti EV onderstel onder de nieuwe 500 en CentoVenti design elementen zullen vermoedelijk hun weg naar de Panda facelift vinden.
Het is goed mogelijk dat de Giardiniera op de langere WB 3888 komt te staan, 4/5-deurs. Lijkt me heel logisch.
Ik bedoel WB 2388
@henk ik denk eerder op het WB 2470 en vol elektrisch.
Ik zie namelijk niet dat er brandstof versies gaan komen van de 500 Giardiniera.
De CentoVenti zou ook een prima basis zijn voor een nieuwe Lancia Ypsilon.
A-segment auto’s met brandstof motoren heeft toch geen toekomst.
Je rijd normaal gesproken geen 500+ km met een A-segment auto.
In Stad en Randstad kan je prima uit de voeten met een elektrische 500 km range.
Het hele CentoVenti systeem is eigenlijk briljant, in een B/C-segment auto kunnen er nog 2-3 accu’s extra bij dus 600-800 Km range.
Lancia stond altijd bekend om grote luxe auto ’s en Alfa om sportieve auto ’s waarom wordt er dan geen grote luxe Lancia ’s meer gebouwd