Kleine Jeep mogelijk uit Pomigliano d’Arco

We leven in de tijd van kleine hoge auto’s, met modegevoelige bijnamen als ‘B-UV’ of ‘Mini Crossover’. Het meest compacte wat FCA te bieden heeft op dit gebied zijn de Jeep Renegade en Fiat 500X. Twee modellen die zich eigenlijk meer in het compacte middensegment bevinden dan in het kleinste segment. En omdat het de trend is in heel autoland, wil FCA dit fenomeen nu ook naar onderen uitbreiden. Kleine auto’s met iets meer marge in het B- en zelfs A-segment. Wat het B-segment betreft is de aandacht voor conventionele drie- en vijfdeurs auto’s inmiddels helemaal weggeëbd. Daarom hebben modellen als de Fiat Punto en Alfa Romeo MiTo nog altijd geen opvolger (de Punto wordt eind dit jaar pas vervangen door een Europese versie van de Argo). Dit ondanks dat er wel degelijk klanten zijn in dit traditioneel drukbezette (Europese) segment. FCA zit echter niet in de luxepositie om in korte tijd voor elk type consument te lanceren wat het maar wenst.

Daarom heeft de lancering van de veel besproken kleine Jeep nu meer prioriteit. Ietwat verwarrend is het nieuws dat deze baby-Jeep (die 40 cm korter dan een Renegade zou zijn) uit de fabriek in Pomigliano d’Arco zal komen volgens de bron Automotive News. De fabriek waar de Panda met hetzelfde platform reeds geproduceerd wordt. FCA heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de productie van de Panda naar Polen overgeheveld zal worden voor 2020. Omdat twee jaar in de auto-industrie echt heel kort is, vinden we het vreemd dat dit ineens niet het geval zou zijn. Is er sprake van een drastisch gewijzigd plan? Een C-segment Alfa Romeo zou hier namelijk oorspronkelijk vanaf het voorjaar van 2020 van de assemblagelijn rollen. Die toezegging was er min of meer al. Een kleine Jeep zal weliswaar opnieuw voor grote aantallen kunnen zorgen, maar op de langere termijn zou de fabriek meer baat hebben bij de productie van luxere auto’s voor de export.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Kleine Jeep mogelijk uit Pomigliano d’Arco

  • 29 januari 2018 om 00:15
    Permalink

    Dat SUVs een groeimarkt is is duidelijk. Mooi als FCA daar op inspeelt. Bovendien biedt deze kleine misschien mogelijkheden voor een luxevariant onder de naam Lancia.
    Maar het is echt onzin te zeggen dat de belangstelling voor traditionele B-klassers weg is. Er is geen enkele mini-SUV die zo veel verkoopt als bv de 208, Clio of Polo.
    Ik weet zeker dat er ook veel belangstelling zou zijn voor een nieuwe Punto. Als FCA alleen gaat voor auto’s met een grotere marge leidt tot verlies aan marktaandeel en dus minder aanloop bij de dealers waarmee je ook potentiële klanten voor de luxeversies misloopt.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 08:02
    Permalink

    Die eenzijdige focus op de SUV is volgens mij een gevaarlijke optie; je kan er klanten mee winnen maar ik denk dat je ook een pak klanten verliest die niet per sé in zo’n opgehoogd ding willen zitten. Dat FCA in elke klasse een SUV voorziet, daar kan ik inkomen. Maar moet er bvb nu ook nog een Alfa SUV komen in de klasse van de Maserati Levante en moet er nu echt een Maserati SUV komen in de klasse van de Stelvio? En nu zou de Mito ook vervangen worden door een SUV, die dan in dezelfde klasse komt als de 500X en de Renegade. Dat geld zou beter gespendeerd worden aan andere modellen dan die SUV’s. Mij interesseren die dingen totaal niet.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 12:18
    Permalink

    In combinatie met de aankondiging van een Fiat A-segment SUV klinkt het als een economisch zinnig plan: De productielijn van de Panda hoeft niet te worden afgebroken als de Panda naar Polen verhuisd en de robots die nu de Panda in elkaar zetten, kunnen dan de twee SUV’tjes in elkaar zetten. De schoorstenen in Pomigliano blijven roken, en meer marge per auto.

    C-segmenters kunnen zowel in Cassino als in Melfi geproduceerd worden. Redelijk ander platform, maar beiden C-segment. Waarom nog een derde assemblagelijn voor C-segmenters neerzetten? Dat is alleen logisch als de markt daarvoor enorm is, maar dat is niet mijn indruk. Gezien de assemblagelijn van de Giulietta in Cassino nog wel wat capaciteit over zal hebben na het stoppen van de Delta en Bravo, is dat wellicht wel een logische plek voor een nieuwe C-segment Alfa?

    Het blindstaren op SUV’s lijkt me onverminderd een riskante onderneming. Zakt de vraag in door een oliecrisis, of omdat overheden er vanaf willen, dan staan er opeens wel heel veel fabrieken werkloos.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 12:30
    Permalink

    Voorlopig legt het ze geen windeieren, de winst in 2017 is verdubbeld met het zelfde aantal auto’s .
    Maar een merk als alfa moet zeker ook een nieuwe giulietta hebben en zelfs een mito .
    Inderdaad niet iedereen wil hoog zitten .

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 21:15
    Permalink

    De focus op kleine segmenten is volgens mij een verkeerde. FCA mist juist slagkracht in het grotere middensegment voor de massa. Ruime sedans, stationwagons en cross-overs in C en D segment. In het speelveld van VW, Skoda , PSA, Renault, Ford, Toyota en de Koreanen. Lancia zou er een prima rol in kunnen spelen maar ligt noodgedwongen op apegapen. Gevolg een veel kleiner marktaandeel op de Italiaanse markt en enkele belangrijke markten zoals de Franse en Spaanse.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 22:04
    Permalink

    Mee eens, dat is waar ik Lancia graag had gezien en ik had gehoopt dat de Thema en Voyager er auto’s zouden komen om dat gat te vullen. Dat was precies dat Lancia nodig had om weer serieus mee te kunnen doen.

    Toch denk ik dat hier wel markt voor is: Kleine vierwielaangedreven autootjes doen zijn praktisch in het bergachtige Italië. Verder is denk ik een logische gevolgtrekking dat deze autootjes gaan vissen in de vijver waar de Ypsilon ook vist. Nu kan het leven van de Ypsilon niet eeuwig gerekt worden, maar het is wel de laatste Lancia.

    Ik denk dat we daarom vurig moeten gaan hopen dat de geruchten over een nieuwe B-Lancia op waarheid berusten, anders vrees ik dat het eind nabij gaat komen.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2018 om 22:06
    Permalink

    Ik denk dat lancia het heel goed zou dan in het c en d segment.
    Gewoon heerlijk luxe auto;s

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.