Kleine Alfa eind 2022 in productie in Tychy
Grote uitbreiding voor Tychy.
Tychy heeft als Fiat-fabriek weer een grote doorontwikkeling in het vooruitzicht. Al in de tijd dat Fiat besloot om de 500 in deze Poolse fabriek te produceren (2007), kwam het accent te liggen op kwaliteitstoename en modernisering van de productie. Met de komst van een geheel nieuwe assemblagelijn naast die van de 500 en de Ypsilon, staat de fabriek opnieuw voor een uitdaging. De productie van een kleine Jeep en Alfa Romeo op CMP platform, zal in een relatief korte tijd tot stand worden gebracht. Dit verklaarde onlangs de directeur van de Fiat-fabriek Tomasz Gębka. Dat het allemaal in een vrij korte tijdspanne gerealiseerd wordt, heeft alles te maken met de vorming van Stellantis. Pas toen dat een feit was, ging het licht op groen. Nu zal binnen anderhalf jaar tijd veel moeten gebeuren. Het opbouwen en realiseren van een compleet nieuwe productie is geen niemendalletje.
Kleine Alfa en Jeep SUV’s.
De komst van de nieuwe assemblagelijn die tegen eind 2022 gebruiksklaar moet zijn, is dus feitelijk een verdubbeling van de productiecapaciteit. Deze dubbele aanpak bestond ook ten tijde van de productiestart van de nieuwe 500 en de Ford Ka. Destijds rolden namelijk ook de vorige generatie Panda van de band en de Seicento, die vervolgens werden uitgefaseerd. In 2011 kwam daar de assemblagelijn van de Ypsilon bij. De nieuwe instapmodellen van de merken Jeep en Alfa Romeo (Brennero), worden luxere producten van hoogwaardige kwaliteit, wat weer een trede hoger is dan de 500 en de Ypsilon. Wat er met de productiecapaciteit zal gebeuren na 2023, als deze twee laatstgenoemde modellen van de markt verdwijnen, is niet helemaal duidelijk nog. Mogelijk zijn dan Fiat en Lancia aan de beurt met een eigen variant op hetzelfde CMP platform. De uitbreiding van de productie zal dan minder voeten in aarde hebben, aangezien het om dezelfde basis zal gaan.
Vraag tekens allom
FCA ; Van gepimpte Fiats, Slopels, gepimpte Chryslers, gepimpte Alfa’s( Grecale , MC20) , twinairpruttelaars nu naar gepimpte Kompasses en gepimpte Peugeots. De Giulia en Stelvio zouden het nieuwe Alfa worden vanaf 2015! Hyundai met zijn N-line modellen en Toyota Yaris GR zetten de Iti’s aardig te kakken, net als vele andere merken Wat een armoedebeleid, wat een vooruitzichten.