Kan Pomigliano weer uitzien naar Alfa Romeo productie?
Iedereen in Pomigliano d’Arco vraagt zich steeds vaker af welke toekomst de nog niet zo lang geleden gemoderniseerde fabriek waar de Fiat Panda wordt geproduceerd te wachten staat. De Panda doet het weliswaar goed, maar volgens vakbondsafgevaardigden is er veel meer nodig om meet mensen aan het werk te krijgen. Bovendien neemt de productie van de kleine vijfdeurs Fiat in de voormalige Alfa Sud fabriek niet af maar ook niet toe. Na oplevingen dankzij een lichte toename is er vaak ook weer sprake van het tijdelijk terug schroeven van de productieaantallen. Dat laatste staat namelijk ook op de agenda voor de komende feestdagen, waarna de Giambattista Vico Plant een paar dagen langer dan gebruikelijk de poorten dicht zal houden (24 december tot 6 januari).
Maar de meeste vakbondsleiders lijken er ondanks dat toch redelijk gerust op te zijn, want er zijn geluiden dat op de oude zuidelijke ‘heilige’ Alfa Romeo-grond, de Biscione weer onderdeel gaat uit maken van deze kraamkamer. Sinds de 159 en de 147 uit productie gingen kwam er een eind aan een lange geschiedenis met het logo uit Milaan. Voor veel werknemers die sindsdien thuis zitten uiteraard een veel minder belangrijk feit, dan de nare gevolgen hiervan. Toch zal volgens de leiding van FCA juist ook in Pomigliano weer iedereen aan het raken. Er wordt in dit kader gesproken van de productie van een hoogwaardig model dat wellicht vroeg of laat toegewezen zal worden. Een van de 7 Alfa’s die op rol staan een waarvan er drie sowieso uit Cassino zullen komen.
Aangezien er algemeen wordt aangenomen dat de MiTo geen opvolger zal krijgen (staat ook niet in het schema van FCA’s gepresenteerde toekomstplan), speculeren we wat dit geluid betreft alvast over de opvolger van de Giulietta die ergens in 2016 verwacht kan worden in twee varianten. Cassino zal steeds meer in beslag genomen worden door de bouw van middensegment modellen (2 varianten ‘Giulia’ plus compacte SUV). Bij de heropening van de fabriek van Pomigliano d’Arco werd door het management reeds gezegd dat de locatie in staat is vlekkeloos tot en met C-segment te kunnen produceren. Met andere woorden dat men is voorbereid op de aanpassing van de productie van een groter model. Hopelijk staat die inderdaad in de geheime plannen van Alfa Romeo vermeld.
Het C-segment is toch wel het zwarte beest van de Fiat groep. Wijlen de Bravo en Delta hebben nooit een deuk in een pakje beter kunnen slaan. Voorgangers 33, in mindere mate de 145/146, maar vooral de 147 waren wel behoorlijk succesvol, de Giulietta heeft het echter zeer moeilijk om zich staande te houden op de Europese markt (in de eerste 10 maanden van 2014 nog geen 35.000 exemplaren verkocht, in de eerste 10 maanden van 2013 nog geen 40.000). Het is een van de minst verkochte auto’s in zijn segment (Bravo en Delta deden nog slechter) maar waarom eigenlijk? Het is rationeel gezien misschien niet de beste auto in zijn segment, maar hij moet zeker niet onderdoen voor diverse andere C-segment aanbiedingen die wel goed verkopen.
Ik hoop dan ook dat Fiat een grondige en correcte analyse maakt van deze ‘flop’ en de nodige maatregelen neemt zodat een mogelijke opvolger en al wat nog in de pipeline zit wél succesvol wordt.
Het is een denkfout om voor de verkoopcijfers enkel naar het produkt zelf te kijken. Wat dat betreft doet denk ik geen van de genoemde auto’s iets verkeerd. Goede verkopen halen is een combinatie van een goed produkt, goede distributie en goede beleving. Met dat eerste is zit het wel goed. De distributie is met name bij Lancia en Alfa een waar drama, met bijna geen resterende dealers en slechte posities bij leasebedrijven. Wat betreft de beleving worden alle drie de merken achtervolgd nog door kwaliteitsproblemen uit het verleden en ook het Fyradebacle doet in ons land de reputatie van het Italiaans produkt geen goed. Bepaalde groepen mensen zullen nooit een Italiaanse auto kopen. De Jeep Renegade is wat dat betreft geen verkeerde zet: Die spreekt die groepen wel aan, ook al heeft hij nogal niet wat Italiaans DNA. Gelukkig zijn ook grote groepen wel te porren voor een Italiaanse wagen. Alfa heeft op dit punt de beste merkbeleving i.v.m. met het keer op keer introduceren van klassiekers.