John Elkann: ‘Marchionne zal nog jaren actief blijven’
Gisteren bleek uit alles dat er flink wat beweging zit richting een volledige overname van Chrysler door Fiat. Zo was er niet alleen het geluid van een financiering van 10 miljard door een groot aantal banken, maar werd ook de volledige steun uitgesproken namens het overkoepelende orgaan Exor, waarvan de familie Agnelli eigenaar is. Bovendien is er theoretisch een kans dat er een akkoord met de VEBA komt, nog voor de uitspraak van de rechter van Delaware volgende maand, in verband met de prijsbepaling van de eerste 3,3%. Voor Exor is het slagen van de overname van cruciaal belang.
Dat zei de eerste man van de groep John Elkann, gisteren tijdens een bijeenkomst in het Fiat Industrial Village te Turijn, waar hij de pers uitgebreid te woord stond. Ook de recente transformatie van Fiat Industrial werd door een strijdvaardig en monter klinkende Elkann nader uitgelegd. Fiat Industrial is de meest waardevolle bedrijfstak momenteel en vertegenwoordigt een derde van het geheel. De fusie met CNH, een beursgang op Wall Street en nieuwe mondiale investeringen, zullen de Italiaanse firma voor bedrijfsvoertuigen en landbouwmachines alleen maar nog sterker maken, aldus de kleinzoon van Gianni Agnelli.
Elkann had overigens ook een boodschap over de aan werkverslaafde CEO Sergio Marchionne, die volgens hem ook na de overname van Chrysler nog lang bij de firma zal blijven. Ook na 2015. Dat is een opmerkelijke uitspraak, aangezien de CEO in donkere trui zelf zich al eens uitsprak over een eventueel vertrek na de overname in Detroit.
Ja, dat zijn toch mooie berichten. Overigens, die 10 miljard is maar voor een deel voor de overname van Chrysler (schatting is tussen 2 miljard wat Fiat hoopt en 4 miljard wat de tegenpartij hoopt). De rest is voor het herfinancieren van de schulden (tegen lagere rente) van Fiat en Chrysler.
Ook heel interessant is volgens mij toch wel het nieuws dat de Agnelli familie, oftewel John Elkann met Exor, vast van plan is om straks hetzelfde belang in de nieuwe onderneming FiatChrysler te houden als ze nu in Fiat hebben, ruim 30%. Voor de aanvulling ligt ruim meer dan een miljard klaar. Zo houden ze een beslissende stem en familie sturing in de nieuwe onderneming die ze nu ook in Fiat hebben.
Waarom moeten de Agnelli’s aanvullen? Zoals ik het lees koopt FIAT S.P.A. aandelen Chrysler Inc. Als je nu 30% in FIAT S.P.A. hebt, dan is dat daarna nog steeds zo. Het zou wat anders zijn als men in aandelen zou betalen, maar waarom dan 10 miljard lenen?
Is trouwens dollar dus in Euro duidelijk minder 😉
@dmantione
Er komt een geheel nieuwe onderneming waar zowel Fiat als Chrysler ‘ingeschoven’ worden. Fiat spa verdwijnt dus. Agnelli/Exor wil weer een beslissende ruim 30% van FC.
Die 10 miljard is voor de overnameen de herfinanciering van de bestannde schulden.
Dat er een nieuwe onderneming komt beantwoordt de vraag niet: FIAT spa zal nog steeds de aandelen Chrysler Inc. moeten kopen, pas dan kun je de boel in een nieuwe onderneming onderbrengen. Verwatering van het belang van Exor is alleen mogelijk als er nieuwe aandelen gedrukt worden.
Om het simpel te houden:
Als je 30% belang hebt in Fiat SpA dan kan je natuurlijk niet daarmee ook automatisch 30% in de nieuwe onderneming FiatChrysler hebben. De markwaarde van de bestaande Fiat SpA en Chrysler zijn beide ongeveer gelijk en ongeveer 10 miljard, gezamelijk dus 20 miljard. Om als Exor weer 30% in die nieuwe onderneming te krijgen moet je dus bijkopen.
Dat kan niet, want FIAT spa heeft straks de aandelen van Chrysler Inc. De marktwaarde van Chrysler is dan inbegrepen in de marktwaarde van FIAT (zoals nu al het geval is, want FIAT heeft het merendeel van de aandelen al).
En als dat niet zo is, dan is het een aanwijzing dat FIAT het resterende aandeel niet gaat kopen, maar op een andere manier de bedrijven gaat samenvoegen.
@dmantione:
Ik had het er niet over of Fiat de (alle) aandelen van Chrysler heeft, ik had het over het aandeel dat Exor (lees Agnelli) in de nieuwe ondernememing heeft of krijgt.
Duidelijker uitleggen kan ik het niet.
Ja, we praten langs elkaar heen 🙂 Gegeven dat FIAT het belang van VEBA volledig overneemt, en FIAT spa dus 100% van de aandelen Chrysler heeft, snap ik niet hoe Exor minder dan 30% in de nieuwe onderneming kan krijgen zonder dat er aandelen bijgedrukt worden.
En als er aandelen bijgedrukt worden, wie krijgt die aandelen dan?
Het zijn hele lastige aandeelhouder zaken die nog lastiger zijn te snappen en nog nog lastiger zijn uit te leggen.
Marchionne is er niet voor niets al lang mee bezig.
Het wordt in ieder geval een combinatie van vele activiteiten waarbij het resultaat is een onderneming die vermoedelijk FiatChrysler gaat heten en waarin het belang zit van 100% Fiat SpA en 100% Chrysler. Exor bezit alleen een belang in Fiat SpA, wat in zich weer een belang heeft in Chrysler. De aandelen Fiat en Chrysler gaan omgezet worden naar aandelen FiatChrysler en zonder financieel bijspijkeren van Exor zouden ze niet meer ruim 30% van de aandelen van de nieuwe onderneming hebben. Maar dat bijspijkeren dat zijn ze dus beslist wel van plan, zodat Exor hetzelfde aandeel heeft in de nieuwe onderneming.
Ik stop er nu mee hoor 😉