John Elkann; ‘Italië moet nu kiezen of het nog langer auto’s wil produceren’
John Elkann vraagt de Italiaanse overheid nog één keer of het wel 100% voor een landelijke autoindustrie wil gaan. Het klinkt als dreigend ultimatum uit de mond van de eerste man van Fiat. Turijn als bakermat van de Italiaanse autoindustrie, is niet langer een vanzelfsprekendheid en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt deels bij de regenten in Rome. Italië moet economisch het roer omgooien, wil het een modern industrieland blijven. Dat begint natuurlijk bij Fiat, dat zich nu al jaren als hervormer en gezonde firma profileert. Een schoolvoorbeeld voor wat een moderne ondernemende Italiaanse natie kan zijn. Elkann verwoorde het gisteren vanuit Rimini als volgt;
“Italië moet nu beslissen of het nog langer auto’s wil produceren. Fiat zal altijd auto’s blijven bouwen, maar zal ook blijven bekijken of er hier in ons land wel de juiste condities voor bestaan. Er is over de hele wereld een grote markt voor Italiaanse producten uit Italië… Maar wat wil Italië zelf? Natuurlijk hebben we het nu allemaal zwaar, maar ik weet sinds ik met Marchionne samenwerk, dat je met de juiste wil door elke storm heen kunt geraken.“
Een terecht ultimatum lijkt mij. Al dat gedoe met de FIOM heeft al heel wat vertragingen en dus geld gekost. Bovendien heeft FIAT belangrijke fabrieken in Polen, Brazilië en nu ook in de VS en Mexico… Al vind ik natuurlijk wel dat een italiaanse auto bij voorkeur in italië moet gebouwd worden.
Mmm als ze zo doorgaan met zijken kunnen we straks michien wel Ferrai’s, Maserati’s, Alfa’s en Fiats uit Born krijgen :-). Lancia is toch al niet meer Italiaans als je die enkele Delta mee zou tellen. Lancia made in Poland and USA.
Een spijtige evolutie lijk mij dit te zijn. Hierdoor verliezen ze toch indentiteit vind ik. 😕