Jeep Compass belangrijke kaart voor FCA Europa

Dat de Jeep Compass een sterk concept is blijkt al uit de verkoopcijfers in Brazilië. En laat de Europese markt nu ook gevoelig zijn voor dit type voertuig. Men mag dus veel verwachten van deze toch wel erg aantrekkelijke Jeep. Het debuut voor de pers vond vorige week in Portugal plaats en in juli start de Compass in de Italiaanse showrooms. Van dit model mag FCA misschien nog wel meer verwachten dan van de Renegade. De Compass plaatst zich op slimme wijze tussen het ruimere B en C segment in.

Deze komt uit FCA’s Mexicaanse fabriek in Toluca, waar sinds maart tevens voor de Amerikaanse markt wordt geproduceerd. De rechts gestuurde exemplaren voor het VK en Australië komen uit India. Bij een te grote vraag kan Pernambuco eventueel inspringen op de leveringen naar Europa. De Europese markt voor compacte SUV’s groeit naar verwachting de komende 2 jaar nog met minimaal 20%. De Compass wordt momenteel dus in Brazilië, Mexico, China en India geproduceerd.

De Jeep Compass is 4,4 m lang en deelt de wielbasis en het platform met de Fiat Tipo en Toro, oftewel 8 cm langer dan de 500X, 500L en Renegade. Volwassenen kunnen ruim voldoende beenruimte ervaren achterin, iets wat we van de Tipo bijvoorbeeld ook al konden zeggen. Het Uconnect-systeem (5 of 7 inch) is die van de laatste generatie en kan optioneel zelfs met 8,4(NAV) inch scherm geleverd worden. Vele technische snufjes ter bevordering van veiligheid (maar liefst 70!) zijn standaard op de Compass (zoals Forward Collision Warning-Plus en Electronic Roll Mitigation). Kenmerkend is ook het feit dat de motor van de Compass is voorzien van een geïntegreerde distributieketting. De adaptieve 4×4 is uitgerust met het Selec-Terrain systeem (‘Auto’, ‘Snow’, ‘Sand’ en ‘Mud’) voor de ideale krachtverdeling op verschillende ondergronden en automatisch blokkerend differentieel (‘4WD Lock’). Op de Trailhawk versies is er nog een extra stand onder de Selec-Terrain knop (‘Rock’) voor extra ruige terreinen. De motoren waaruit men kan kiezen bij het debuut zijn de 1.4 140 pk benzine, de 1.6 120 pk diesel (beide voorwielaangedreven), de 2.0 diesel met 140 of 170 pk met handbak (6 versnellingen) of 9-traps automaat (4×4).

Het design van de Compass vormt een ideale mix van stijlvolle moderne lijnen en het vertrouwde dna van Jeep. Smaakvolle accenten zorgen dat de Compass ook in Europa direct geaccepteerd zal worden. Je zou kunnen zeggen dat het nu bijna acht jaar oude huwelijk tussen Turijn en Detroit het best te zien is in deze creatie. De Compass is in grote lijnen robuust, maar heeft tevens geen gebrek aan flair. De strakke vormgeving waarbij bijvoorbeeld de grille en koplampunits vloeiend in elkaar overlopen, wordt naar verwachting kenmerkend voor toekomstige Jeep-modellen. De personalisatie mogelijkheden zijn zeer uitgebreid (70 verschillende accessoires van Mopar). Vanwege de technische basis, de uiterlijke aantrekkingskracht en het commerciële belang, is hier op AutoEdizione het laatste woord over de Compass nog niet geschreven. Samen met de Renegade is de Compass in onze ogen een waardevolle verrijking van FCA’s gamma. Dat het merk van groot belang is om FCA mondiaal aan een vruchtbare toekomst te helpen, moge duidelijk zijn. Het kan van Fiat Chrysler Automobiles op termijn zelfs de belangrijkste fabrikant van SUV’s maken. Jeep verwacht volgend jaar 1,9 miljoen auto’s te produceren.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Jeep Compass belangrijke kaart voor FCA Europa

  • 14 juni 2017 om 09:40
    Permalink

    fantastische auto, wordt groot succes, en over de hele wereld.

    Beantwoorden
  • 14 juni 2017 om 11:59
    Permalink

    De Compass voor Europa zal vanuit Mexico komen, niet vanuit Brazilië. Er is een vrijhandelsverdrag tussen EU en Mexico en dat is er niet tussen EU en Brazilië.
    In Mexico wordt ook de Compass voor de Verenigde Staten en Canada gemaakt. Voor de rechtsgestuurde markten, zoals bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Japan, zal de Compass in India worden gemaakt. De Compass wordt op dit moment op 4 plaatsen geproduceerd (Brazilië, Mexico, India en China).

    Beantwoorden
  • 14 juni 2017 om 16:25
    Permalink

    Erg mooie SUV met een heel sterk DNA waarom nog kiezen voor die VW als je ook dit kan rijden!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.