Jeep CEO Mike Manley mysterieus over achterwielaangedreven D-Evo
In een recent Amerikaans interview met Jeep CEO Mike Manley, zijn er enkele interessante uitspraken gedaan die voor ons als Alfa Romeo liefhebbers uiteraard niet onopgemerkt kunnen blijven. Juist vanuit Detroit kun je de tegenwoordig de meest steekhoudende toekomstvisie verwachten over het mooie merk uit Milaan. Alfa Romeo en Jeep worden klaargestoomd voor een glansrijke internationale carrière volgens de CEO, die net zoals zijn opperhoofd Marchionne tegenwoordig een baard van drie dagen heeft, beleven we nu de stilte voor de storm. Een storm die volgens Manley in 2013 definitief losbarst.
Mike Manley kreeg in een uitgebreid interview, dat uiteraard vooral over de wereldwijde ambities van Jeep ging, ook een vraag over het geruchtmakende D-Evo platform met achterwielaandrijving dat in verre staat van ontwikkeling zou zijn. Dit gerucht komt steeds vaker terug en hangt eigenlijk al sinds 2009 in de lucht. Lees hier zijn reactie op een vraag over een mogelijke unieke samenwerking tussen Dodge en Alfa Romeo in het D-segment:
“Dodge en Alfa Romeo? Ja dat wordt tegenwoordig veel gezegd. Er wordt veel gespeculeerd over het delen van platformtechniek tussen merken binnen de groep. Er bestaan dan ook veel misverstanden over wat dit nu eigenlijk precies inhoudt. Het wil vooral zeggen dat er weliswaar technisch veel gedeeld wordt, maar dat de typische merkgebonden eigenschappen compleet gewaarborgd zijn.
De Dart en de Giulietta delen bijvoorbeeld inderdaad hetzelfde dynamische platform, dat destijds voor Alfa Romeo is bedacht en nu precies past in de visie rond dit belangrijke nieuwe model voor Dodge. Maar wat het D-segment betreft zullen we nog wel eens zien of dit precies zo zal gaan… Ook of het D-segment voor- of achterwielaangedreven zal hebben, zal ter zijner tijd bekend worden gemaakt. Wat ik alvast wil benadrukken, is dat bij de toepassing van de nieuwe platformtechniek, alle eigenschappen worden ontwikkeld met een specifiek model in het achterhoofd. We zullen in het D-segment met een sterk en breed mondiaal offensief komen, ook wat SUV’s betreft. Daarbij focussen we ons op innoverende technieken, optimale rijeigenschappen en zuinigere/schonere motoren. We komen met modellen die in vele opzichten beter zullen zijn dan wat we al hadden.. 2013 wordt een zeer belangrijk jaar.”