Jean-Pierre Ploué openhartig over Lancia’s designkoers

Italiaanser dan Italiaans.

Jean-Pierre Ploué is weliswaar een Fransman die z’n sporen verdiende bij PSA, maar hij is ook de designchef die vroeger veel samenwerkte met Pininfarina, Bertone en Giugiaro. Bovendien woont hij met z’n gezin in designstad Turijn. Kortom hij is iemand die de Italiaanse stijl van binnen en buiten kent. Ploué is erg uitgesproken over zijn missie, namelijk de verfijnde uiterst Italiaanse stijl van Lancia nieuw leven inblazen. In een recent interview biedt hij al wat inzage in hoe hij dit denkt te kunnen bereiken. Veel merken zijn de laatste jaren erg actief en innoverend bezig op het gebied van stijl, maar niet op de manier die Lancia aan de wereld zal gaan presenteren de komende jaren. Lancia heeft een USP waar het stof vanaf gehaald zal worden, en dat opnieuw internationaal in de markt gezet zal worden. Ploué wijst erop dat de afgelopen 20 jaar noodgedwongen niet veel gebeurd is op dit gebied voor Lancia. De Thesis is volgens hem het laatste project geweest dat tot in detail op Lancia-leest is geschoeid. Het tij zal echter keren. Lancia wordt het summum van Italiaanse stijl binnen het portfolio van Stellantis. Een complete cocktail van traditie, moderniteit en sobere verfijning dankzij het gebruik van enkel mooie materialen die op smaakvolle wijze zijn samengebracht. De kracht van Italiaans design zoals we die ook zien in de interieurarchitectuur.

Ook ruimte voor sportiviteit.

Ploué maakt er geen geheim van dat naast deze benadering van stijlvol en chique design er ook op eervolle wijze teruggegrepen gaat worden op het rijke erfgoed in de autosport. Zo zullen emblemen als de ‘Elefantino’ en ‘HF’ weer gebruikt gaan worden, afgestemd op een sportieve vormgeving. De volgende generatie Delta wordt bijvoorbeeld een knipoog naar de oer-Delta volgens Ploué al zal uiteraard niet een soort restomod worden, maar een compleet nieuw design.

Hecht team.

Het lijkt wel een startup zegt Ploué. Lancia’s designafdeling bestaat uit een hecht team dat op onvermoeibare wijze werkt aan de revitalisering van het merk. Intussen werken andere designteams, zoals die in Frankrijk bijvoorbeeld op onafhankelijke wijze door. De Fransman noemt de uitdagingen voor de Italiaanse merken groter dan die voor de Franse. DS staat bijvoorbeeld al op de rails, terwijl Lancia met bijna een leeg vel papier moet beginnen. Maar er is al veel gedaan. Op 28 november zal de wereld te zien krijgen welk kant het op zal gaan met Lancia. Te beginnen met de Ypsilon dat het strategische startpunt zal vormen voor het merk. Dat Lancia ook trots is op haar nobele typisch Torinese verleden, bewijst de locatiekeuze van de Lancia design day, te weten de koninklijke residentie Reggia di Venaria (foto onder). Lancia zal haar chicheid ook in de toekomst niet onder stoelen of banken steken.

Italiaanse stijl dankzij knowhow.

Ploué benadrukt dat de Italiaanse stijl zoals we die in het verleden zagen krachtiger was dan vandaag. Dit, vanwege de nauwe betrokkenheid van designhuizen als Bertone, Giugiaro en Pininfarina. Ploué zegt dat men weer meer wil putten uit externe creativiteit. Zo is er een nauwe band met de universiteit van Turijn en diverse designscholen. De ‘Italiaanse school’ moet weer meer van z’n glans terugkrijgen, aldus Ploué. Oude rijke merken als Lancia, Alfa Romeo en FIAT vormen een ideale basis en zulle elk hun unieke kenmerken krijgen. De designbaas herhaalt met klem dat de merken volledig onderscheidend zullen zijn en dat het design niet enkel een kwestie van nostalgie zal zijn maar vooral ook innovatie. Het kopiëren van andere merken zoals andere producenten doen, staat zeker niet op de agenda.

De Ypsilon 2024 heet Ypsilon en de rest…

Tot slot geeft Ploué de garantie dat de volgende Ypsilon ook daadwerkelijk zo zal heten. Dat ook namen als Delta of Aurelia weer terug zullen keren, noemt Ploué iets dat wordt overwogen maar nog niet zeker is.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Jean-Pierre Ploué openhartig over Lancia’s designkoers

  • 23 oktober 2022 om 15:05
    Permalink

    Allerlei emoties : gedachten gaan door me heen : hoop, scepticisme, verontwaardiging.

    Ik ben verontwaardigd door de uitspraak : “”Ploué wijst erop dat de afgelopen 20 jaar noodgedwongen niet veel gebeurd is op dit gebied voor Lancia. De Thesis is volgens hem het laatste project geweest dat tot in detail op Lancia-leest is geschoeid””. Wat wil je nu zeggen ? Dat de kopers van een Delta 3, Musa en Ypsilon een beetje idioten zijn ? Het zijn die kopers die zijn blijven geloven in Lancia. De kopers van een New Thema en Voyager zijn zelfs diegenen die de samensmelting van Lancia / Chrysler ten volle hebben ondersteund. Wel, zij krijgen nu allemaal een ezelstamp + stamp onder hun gat + er nog 1 bovenop in hun edele delen.
    Bedankt, beste Ploué om deze kopers zo weg te zetten.

    Ik ben sceptisch over de zoveelste uitspraken en interviews over Lancia. De “afgelopen 20 jaar hebben Lancia liefhebbers noodgedwongen veel verhaaltjes gehoord” (zou hij (en anderen) dàt ooit durven zeggen in een interview ?).

    Ik hoop dat het het wat wordt met een mooie line-up van Lancia. Maar mijn (en vele anderen) hun roze bril ligt heel ver weggeborgen.
    ik hoop dat ze de fout niet gaan herdoen zoals bij de lancering van de Thesis : Autosalon Brussel, enkel de happy-few mochten van dichtbij de Thesis bekijken (enkel op uitnodiging op voorhand), de rest van de stand was veel blabla (vioolbouwers, stoffeerders die zogezegd aan het wek waren, etc). Had je een vraag over de Ypsilon, werd je scheef bekeken.
    1 jaar later : Opendeurdag Buga Wijnegem, de Thesis stond gewoon in de showroom, jan-en-alleman kon in en uitstappen, de koffie was nog van gisteren (koud in de thermos).

    Beantwoorden
    • 24 oktober 2022 om 08:29
      Permalink

      Ik heb het even nagetrokken – van alle zeven mensen die in der tijd zo’n Chrysler / Lancia hebben gekocht konden zes zich wel herinneren dat ze een auto in die tijd hadden maar wisten niet meer of het nou een Opel of iets anders was. Die zevende ben jij dan denk ik?

      Beantwoorden
      • 24 oktober 2022 om 15:57
        Permalink

        Lekker sarcastisch.
        Maar wat is eigenlijk je bijdrage met dit antwoord ?
        En nee, ik ben niet de zevende New Themakoper (nieuw).
        Ook niet de elfde Thesiskoper (nieuw) van de twaalf.
        Maar naar zo’n auto wordt door Ploué wel verwezen (en opgehemeld).

      • 28 oktober 2022 om 08:12
        Permalink

        De New Thema heb ik nieuw gekocht en ik herinner me de auto nog goed. Topauto, 210.000km in 5 jaar tijd zonder enig probleem, iets wat met een duitser quasi onmogelijk is want er is altijd wat (ook al geven ze dat niet toe). Wat me stoort aan veel (niet alle) Lancialiefhebbers: ze jammeren steeds over het neergaan van het merk, maar als je dan kijkt wat ze in de garage hebben staan naast hun klassieke Lancia is het bijna altijd een auto van een ander merk. Als je liefhebber bent, koop dan ook het product. Dat geldt trouwens ook voor veel Alfaliefhebbers. Verder vraag ik mij af of ze voor het design van de toekomstige Lancia’s niet beter ten rade gaan bij Pininfarina en Giugiaro. Die hebben een lange geschiedenis met het merk, in tegenstelling tot de franse ploeg nu.

  • 23 oktober 2022 om 20:53
    Permalink

    Kalm kalm, het enige waar Ploué hier op doelt is dat de Thesis de laatste echte Lancia is waar een onafhankelijke Lancia designafdeling aan heeft gewerkt (olv Mike Robinson). De Delta en Ypsilon zijn evengoed Lancia en Ploué is niet de aangewezen persoon om marketing uitspraken te doen. Alles wat hij zegt gaat over design.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2022 om 16:55
    Permalink

    Ik snap de emoties van Koen wel. Het is altijd lastig iets dergelijks te moeten aanhoren van ‘vers’ management: het werk van de voorgangers was eigenlijk niet zo best maar nu WIJ het voor het zeggen hebben komt het helemaal goed. Bij Alfa Romeo werd dit een aantal jaar ook geroepen, nu is het de beurt aan Lancia. Niet leuk voor de mensen die het merk ook in de moeilijke jaren trouw gebleven zijn ondanks de complete desinteresse van het (inmiddels verdwenen) dealernetwerk. Aan de andere kant trek ik me er niet zo heel veel van aan; als ik zélf onze Delta 3 (2010) en Ypsilon (2015) maar op waarde weet te schatten.

    In de recente berichtgevingen rond Lancia komen de woorden ‘verfijning’, ‘stijl’ en ‘traditie’ weer veelvuldig langs. Hartstikke mooi voor de liefhebbers natuurlijk maar ik denk dat het voor de nieuwe generaties klanten (nog) holle termen zijn. Twintigers van nu hebben andere wensen dan de traditionele Lancia klant van vroeger. Men zal dus met iets op te proppen moeten komen wat niet alleen modern en kwalitatief goed is maar ook de zinnen prikkelt bij het jongere publiek die auto’s toch steeds meer zien als vervoer dan een uiting van individualiteit. Helemaal in een land als Nederland waar onbekend onbemind is en waar men liever koopt (of least) wat de rest van de straat of het kantoor al rijdt.

    Ondanks de vrij-te-intepreteren prietpraat van Monsieur Ploué heb ik wel vertrouwen in zijn intenties en een toekomst voor Lancia in de overvolle markt, vol met Aziatische kapers op de kust. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar 28 november en wat er daarna nog allemaal gaat volgen. Het moet wel heel raar lopen als ik straks in 2024 voor een ander merk zal kiezen, al moet er dan ook écht wel iets staan. Bij dealers (of “experience centers” of wat dan ook) die vol enthousiasme Lancia willen vertegenwoordigen en het niet zélf al als luxe(re) Fiats (of Peugeots) beschouwen.

    Beantwoorden
    • 24 oktober 2022 om 23:44
      Permalink

      “Een complete cocktail van traditie, moderniteit en sobere verfijning dankzij het gebruik van enkel mooie materialen die op smaakvolle wijze zijn samengebracht.“. Ok, perfect.. en nu daden. Geen ‘bones’ die uitsteken zoals bij Peugeot, DS en Opel (2008, DS3, Mokka).
      Echte passie voor design, topmaterialen en kwaliteit. De motor is standaard (EV), dus de rest SVP zeer speciaal.
      De Thesis was geweldig, over de top (maar ook te weinig kwaliteit), heerlijke limousine die mij Italië in de Lage Landen gaf.
      Kom ermee, met Lancia, met het originele DNA, alcantara, hout, leer, sfeer, ..en niet met praatjes. Succes.

      Beantwoorden
      • 31 oktober 2022 om 16:24
        Permalink

        We willen graag weer een echte Lancia, rij nu Delta 3 bevalt anders ook goed

  • 30 oktober 2022 om 09:15
    Permalink

    Ik ben ook zeer benieuwd waar het op 28 november over zal gaan.
    het wachten is geen straf met onze Delta 844 maar langzaam aan wordt het wel tijd dat er beweging komt bij dit mooie oude merk.
    Bij de dealer na 180.000km nog steeds dezelfde wat saaie mededelingen, geen bijzonderheden meneer.
    Een mooie opvolger voor de Delta zou mij bekoren, de Tonale is ook niet gek, maar toch.
    Succes Lancia!

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2022 om 10:55
    Permalink

    Het lijkt zo simpel: Bouw de nieuwe Ypsilon op een iets verlengd onderstel van de elektrische Fiat 500. Italiaanser kan het dan niet worden. Dat onderstel is dan ook gelijk een goede basis voor een Fiat 500 Wagon. Vergeet de andere Lancia modellen, misschien een iets grotere Delta, want bijna niemand die er om vraagt. Nu komen straks Lancia modellen uit Polen, die ongetwijfeld (Te) veel onderdelen van de andere Stellantis producten gaan delen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.