Januari 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Hoewel het jaar 2013 voor de ooit zo grote Italiaanse markt slecht begon met alweer achttiende achtereenvolgende afname met dubbele cijfers, het Fiat SpA in eigen land haar marktaandeel zien toenemen. De firma uit Turijn sloot januari af met een totaal aandeel van 30,06% ten opzichte van de 29,41% van vorig jaar. Het is tevens iets meer dan eind vorige maand. De totale markt noteerde een -17,58% en bleef haken op 113.525 verkochte auto’s. FGA verkocht daarvan 34.123 stuks, wat een afname is van 15,7%. Gemiddeld genomen groeit de groep uit Lingotto dus steeds iets meer op eigen bodem, namelijk met 0,65%.
Fiat groeit als automerk ook, vooral dankzij de Panda. Het verkocht 25.767 auto’s wat slechts een afname is van -9,34%. Goed voor een marktaandeel van 21,02 op jaarbasis wat meer is dan vorig jaar. De Panda is dus de populairste auto van Italië met 9530 stuks in de eerste maand. De Punto volgt met 6292 stuks blijft zich dus handhaven. Van de 500 werden 3462 stuks verkocht en van de 500L 3115. De Freemont werd 1170 maal verkocht en blijft een succes ook in crisistijd. De Qubo werd 848 maal verkocht gevolgd door de Bravo. De Doblò werd 315 keer aan de man gebracht. als hekkensluiter treffen we de Sedici.
Lancia verkocht 4965 auto’s, wat een afname is van -29,11% ten opzichte van vorig jaar januari. Het marktaandeel op jaarbasis komt op 5,09%. Hoewel Lancia dus moet inleveren, heeft de Ypsilon het met 3795 stuks goed gedaan, wat de nummer drie van Italië is. De Delta werd meer dan 600 maal verkocht. De laatste Musa’s worden momenteel verkocht en werd afgelopen maand 415 maal verkocht. Het wegvallen van deze kleine MPV, zal Lancia goed gaan voelen. De Thema zien we nu structureel wat meer de showroom uitgaan en werd 85 keer verkocht. De Voyager blijft constant met 45 eenheden. De cabriolet Flavia is minder dan 10 maal verkocht.
Alfa Romeo verkocht in eigen land 2807 eenheden en noteert daarmee een -36,16% ten opzichte van vorig jaar januari (marktaandeel van 3,01% op jaarbasis). De Giuliettta levert wat in en werd nu derde in het segment met 2018 stuks. De MiTo werd 756 keer verkocht. De rest (33 stuks) is op naam van de 159, die al een tijdje niet meer in productie is.
Ferrari en Maserati noteren een afname van respectievelijk -30,95% en -57,89%. Het merk uit Maranello verkocht 29 auto’s waarvan 9 FF modellen, 8 485 Italia’s en 8 F12berlinetta’s. Het merk uit Modena verkocht slechts 8 auto’s in eigen land wat dus ruim de helft minder is dan in 2012.
Hopelijk krijgen we dit jaar een facelift van de Alfa’s, dat zou samen met de 4c de aantallen wat kunnen opkrikken totdat er weer wat nieuw in de showroom staat.
Ook Lancia heeft wat meer Europees gerichte modellen nodig. De Flavia en de Voyager doen het merk geen recht aan wegens te weinig aangepast aan de europese noden (motoren/styling). Een model gebaseerd op de chrysler 200 mét SW variant zou hier wonderen doen en mooi het gat tussen de Delta en Thema opvullen. De Thema verkoopt m.i. matig omdat het model enkel leverbaar is met grote taksonvriendelijk motoren. En waarom geen Lancia variant van de 500X/kleine Jeep? Dat zou het gat kunnen opvullen dat de Musa achterlaat.
@Lusso nog een wonder dat er Flavia’s worden verkocht, gezien de styling en het seizoen…