IVECO wordt losgekoppeld van CNHi

John Elkann’s concern Exor, zal waarschijnlijk overmorgen vanaf de beurs in New York, aankondigen dat het vrachtwagenmerk Iveco de volgende kandidaat zal zijn voor een Spin-off. Het is een plan dat al door wijlen Sergio Marchionne, op Lingotto in de bureaula was gelegd, als strategie voor de toekomst. Het ooit door fusies van vrachtwagendivisies van Lancia, Fiat en OM gevormde Iveco, is momenteel nog een eenheid met CNH Industrial NV, dat in 2013 als beursgenoteerd bedrijf is gevormd uit Fiat Industrial en CNH. Het losweken van Iveco zorgt voor een waardevermeerdering van rond de 5 miljard voor CNH Industrial.

Iveco is het Italiaanse merk dat zich op internationaal niveau bezig houdt, met de productie van middelgrote en zwaardere bedrijfsvoertuigen. Behalve trucks en busjes, bouwt men ook touringcars (Irisbus), graafmachines en speciale voertuigen voor de bouw (Astra), het leger en brandweer (Magirus). Daarnaast zijn er ook nog tal van motorenfabrieken, die onderdeel vormen van Iveco. De fabrieken staan behalve in Italië ook in vele andere landen zoals Spanje, Duitsland, Oostenrijk, Brazilië, Argentinië, China en Frankrijk.

Iveco is al jaren een gezonde en groeiende bedrijfstak van CNHi. Intussen maken bonden in Italië zich zorgen over wat dit op termijn zal betekenen voor de vele werknemers die aan Iveco verbonden zijn. Zo’n 6.350 mensen die respectievelijk in Turijn, Brescia, Suzzara en Bolzano actief zijn, zonder de grote motorenfabriek in Foggia (FPT-Iveco / SOFIM) mee te rekenen, waar ook al een tijdje de nodige onzekerheid over bestaat. Men zegt dat Jeep eveneens kandidaat is voor een aparte beursnotering. Met Ferrari werd enkele jaren geleden al een dergelijke stap gezet.

Deel dit artikel:

19 gedachten over “IVECO wordt losgekoppeld van CNHi

  • 1 september 2019 om 12:06
    Permalink

    Pfoe, als je Jeep ook er buiten zet, wat hou je dan nog over? Fiat Panda en 500, een dikke Ram, wat Alfa’s, een enkele Maserati en alleen voor Italië een lanciaatje. Heeft dat een economische waarde die stand kan houden? Ik zie hier de strategische visie niet van in. Uit elkaar halen en panklaar maken voor overnamen.

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 13:03
    Permalink

    Ken de strategie hiervan niet maar vrees grote vrezen .het is een amerikaans model uitpakken en verkopen .ik wil fiat alfa ,lancia over paar jaar best hebben voor beetje geld toe .
    Daar draait t op uit ben ik bang

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 14:00
    Permalink

    @Raraaf
    Wat is je punt? Iveco en CNH zijn al heel lang financieel los van FCA. En wat bedoel je met ‘wat hou je dan nog over” ?? Het is er allemaal nog, allemaal onder beheer van Exor (Agnelli), er is niets verdwenen, er is niets weg. Alleen financieel meer op zichzelf gezet. Helemaal niets mis mee, kijk hoe sterk CNH geworden is, kijk hoe enorm sterk Ferrari geworden is.

    @Aribsg
    Er is en wordt helemaal niets verkocht, je snapt het niet. CNH is nooit verkocht, Iveco wordt niet verkocht, Ferrari is nooit verkocht. Zie verder mijn commentaar aan Raraaf.

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 14:42
    Permalink

    Alles bij elkaar heeft de Italiaanse auto merken ook niet veel gebracht

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 20:27
    Permalink

    Zit wel een fout in het artikel, Irisbus, Astra en Magirus horen juist niet bij Iveco maar blijven gewoon binnen CNH.

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 21:24
    Permalink

    dat Is gek. Is dezelfde techniek, hetzelfde product, alleen andere naam. Op de productielocaties staat IVECO dus ik verwacht niet dat dit een fout is

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 21:42
    Permalink

    @Lancia4Ever
    Het gaat niet om de techniek maar om de doelgroepen, de markten. Die zijn totaal verschillend van dat waar Iveco trucks voor staat. Astra bijvoorbeeld heeft niets gemeen met de markt waarvoor Iveco voor staat.
    Afijn, komende paar dagen zal alles duidelijk worden. Er zal veel meer gereorganiseerd worden bij CNH. Hoog nodig ook, heeft veel te lang stil gestaan.

    Beantwoorden
  • 1 september 2019 om 22:19
    Permalink

    @ Henk
    Je bedoelt de Agnelli’s die het surplus in waarde bij een fusie met Renault graag uitgekeerd zagen. Aan hen. En wat was ook weer gebeurd met de revenuen uit de verkoop van Magneti Marelli? Idd, jij begrijpt het. Er is niets weg, keurig onder bewind van de familie. Had ook geïnvesteerd kunnen worden. Ach ja, life is all about choices, zoals wij allen en ook de Agnelli’s weten!

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 09:39
    Permalink

    @niccolo
    Inderdaad, Marelli, maar dat is het enige dat verkocht is en waardoor dat onderdeel nu meer toekomst heeft dan ooit. Het nieuwe bedrijf heeft zelfs de naam Marelli gekregen. En er is bij FCA schulden afgebouwd en er wordt geïnvesteerd door die verkoop.

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 09:43
    Permalink

    En vergeet niet, om het nog even verder duidelijk te maken, CNH was ooit een zielig onderdeel van FIAT en is nu een belangrijke zelfstandige onderneming.

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 10:54
    Permalink

    Sweet dreams Henk. Niccolo beschrijft exact wat hier gebeurt. De Agnelli’s zijn de enigen die hier beter van worden. Omdat ook zij geen toekomst meer zien in dit bedrijf sluizen ze op deze manier nog wat miljarden naar zich toe en daarna kan het boek dicht.

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 13:33
    Permalink

    @mareblu

    Je hebt geen idee hoe enorm ongelooflijk mis je het hebt.

    Er is een briljante toekomst voor (de merken van) FCA en CNH. Maar ik ga het hier verder niet (meer) uitleggen aan mensen met zo een beperkte blik.

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 13:50
    Permalink

    En als ik het heb over de merken van FCA en CNH dan heb ik het dus over:
    Fiat,
    Abarth,
    Alfa Romeo,
    Chrysler,
    Dodge,
    Jeep,
    Lancia (misschien??),
    Mopar,
    Ram,
    Case IH,
    Steyr,
    New Holland,
    Iveco trucks,
    Iveco Astra,
    Iveco Bus,
    Heuliez Bus,
    Magirus firefighter,
    FPT.powertrain

    Beantwoorden
  • 2 september 2019 om 17:53
    Permalink

    @mareblu

    En meneer Wesselink, om het af te ronden, ik doe genoeg domme dingen en maak genoeg fouten maar misschien is het verstandig als we meer de feiten laten spreken en minder onze wilde fantasie.

    Beantwoorden
  • 3 september 2019 om 09:47
    Permalink

    Alles wat nog enigszins levensvatbaar is wordt verkocht. Het lijkt wel een liquidatie van de onderneming t.b.v. de aandeelhouders. Bizar.
    De Tonale komt pas in 2022… Nog 3 jaar. Verkopen Alfa afgelopen maand al 68%(!!!) lager dan vorig jaar. Koekoek. Het kan straks wel eens snel voorbij zijn.

    Beantwoorden
  • 3 september 2019 om 11:28
    Permalink

    @Thomas: het lijkt niet alleen een liquidatie tbv de aandeelhouders, dat is het ook. Onze vriend wil liever de feiten laten spreken? Daar gaan we: Frankrijk 1e 8 maanden van 2019, Alfa Romeo -66% (in augustus zelfs -85%), Fiat -15% (in augustus -38%), Maserati -47%. Italië in autgustus: Fiat -8%, Alfa Romeo -69%, Maserati -55%. Spanje augustus: Fiat -70%, Alfa Romeo -75%. Nederland 1e 8 maanden Alfa romeo -45%, Fiat -49% (in augustus zelfs -74%!). Is dat gek? Nee, niet als je 3 jaar geleden besloten hebt te stoppen met investeren, en alle vrijkomende middelen uitkeert aan de Agnelli’s. Is er dan helemaal niks positiefs te melden over de Italiaanse auto industrie? Jawel hoor, Lamborghini, dat op deze website nauwelijks aandacht krijgt, doet het onder de vleugels van VW prima.

    Beantwoorden
  • 3 september 2019 om 12:49
    Permalink

    Even on-topic maar weer, het lijkt een afsplitsing te gaan worden tussen enerzijds commercial vehicles and powertrain segments en anderzijds agriculture, construction and specialty segments, klinkt logisch.

    Einde van de dag worden de details bekend.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.