IVECO presenteert sterk aangepaste derde generatie Daily
In het kielzog van de nieuwe Ducato van Fiat Professional, presenteert Iveco de nieuwe Daily. Het is de vijfde versie van de Daily in meer dan drie decennia. De aankondiging konden we onlangs al maken. Het vormt in feite een erg grondige evolutie van de derde generatie (sinds 1999) als het om totale vernieuwing gaat van de grootste Italiaanse bestelbus. De New Daily 2014 is voor 80% een nieuwe ontwikkeling en zal ook nu weer een mondiaal belangrijk model worden, gebouwd in Italië (Suzzara in de provincie Mantova), Brazilië en China. Speciaal voor dit product is ook de productie in het thuisland aangepast en stijgt het dagelijkse aantal binnenkort van rond de 100 voertuigen naar 250.
De Daily is in feite de oer-Iveco. I.V.E.C.O. acroniem van Industrial Veichles Company ontstond eind jaren ’70 door een fusie van de vrachtwagenproducties van Fiat, Lancia, OM, Alfa Romeo (alleen wat de Daily betreft), UNIC, Magirus-Deutz en Pegaso (overgenomen door IVECO). De Daily was een eerste product sinds deze fusie (foto boven). Op de eerste generatie werden aanvankelijk ook nog andere logo’s geplakt, zoals die van Alfa Romeo (35 AR8) en OM (Grinta). De Daily plaatste zich als ideale oplossing onder lichtere vrachtwagens van Fiat (later ook Iveco zoals de Zeta) en OM en de lichtere bestelwagens van Fiat zoals de 242 (die samen met Citroën werd gebouwd). De eerste generatie werd in 1989 afgelost door de een totaal nieuw model (foto onder). Vanaf dit punt begint de Daily aan een mondiale carrière.
Ook na 36 jaar nog is het principe van de Daily precies die van toen, namelijk robuustheid en praktische eenvoud met elkaar combineren. De ideale combinatie van de gemakken van een personenauto en die van een kleine vrachtwagen. De jongste versie heeft meer laadvermogen dan z’n voorganger en heeft behalve een nieuw design grotendeels ook nieuwe onderhuidse techniek. In totaal kan de New Daily in maar liefst 80.000 verschillende variaties de fabriek verlaten. Motorisch gezien zijn er 9 soorten.
Wat is er verbeterd?
laadruimte en modernere oplossingen voor het interieur met name.
Wat een flutstukje. 😀
Dit is al de 5e generatie van de Daily… is het echt zo moeilijk om dat vooraf even te googlen of wiki-en?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Iveco_Daily
Alfa Romeo maakte nooit onderdeel uit van de IVECO fusie.
Alfa Romeo veicoli commerciali verdween pas na de overname van Alfa Romeo door Fiat.
Hoewel de AR8 niet veel meer voorstelde dan wat badge engineering, werden deze bestelwagens, na een licentieovereenkomst te hebben bereikt, door Alfa Romeo zelf gemaakt in hun Apomi fabriek.
Er was meer dan de 35 AR8, zo waren er bijvoorbeeld ook de 30 AR8, 32 AR8 en 40 AR8.
Pegaso (Enasa) maakte geen deel uit van de fusie die ontstond midden jaren ’70 maar werd 15 jaar later overgenomen door Iveco.
Het gaat hier natuurlijk niet over Fiat en Lancia maar over respectievelijk FIAT Veicoli Industriali en Lancia Veicoli Speciali.
@Specht we staan bekend om onze goede research. In basis is er nog enkel sprake van de DERDE generatie. Zo ziet Iveco het zelf ook. Dat VW al z’n licht aangepaste modellen compleet NIEUW noemt wil nog niet zeggen dat anderen dat ook doen. Als je in diezelfde wikipagina kijkt zie je als het goed is maar al te goed dat de zgn. serie III en IV exact dezelfde bussen zijn. Wat hier IV wordt genoemd is dus een III FL en dit nieuwe model is dat ook weer. 😉 BTW: de aanduiding ‘Serie’ staat niet voor een totaal nieuw model. Dus de wiki is opzich correct en de nieuwe bus is in basis een derde generatie Daily, maar Serie V. 🙂
@ilfiammingo: Bedankt EDIT. Vandaar dat de ‘I’ van IVECO niet rechts onderin de grille van de 35AR8 staat. Trouwens Magirus-Deutz was toch ook overgenomen door IVECO (zie fabriek in Ulm)?