‘It’s Fiat Panda time!’; Fiat’s Europese offensief begint online
Fiat kan niet wachten met de lancering van de nieuwe Panda en doet dat dus alvast op het internet met www.fiatpandatime.com. Nog voordat jede knappe stadsauto goed en wel kunt aanraken in Frankfurt (15-25 september), zoekt Fiat al toenadering tot de consument. Iets wat we een paar jaar geleden ook al op vergelijkbare wijze meemaakten met de MiTo van Alfa Romeo. Dat de Panda een zeer belangrijke auto is, dat niet aan het toeval mag worden overgelaten, is nu wel duidelijk.
In ruim acht verschillende talen grijpt Fiat via deze website 30 jaar succesvolle geschiedenis aan, om haar jongste product warm aan te bevelen. De Panda is dankzij deze innoverende site -qua taal, inhoud en ontwerp aldus Fiat- duidelijk van plan om het derde hoofdstuk minstens zo succesvol te laten verlopen als de eerste twee akten. De Panda is nu definitief de laatste stap naar cult-object aan het maken en verwerft zo de status die de 500 een halve eeuw geleden al had verworven. De Panda staat eveneens voor Italiaans succes in de automobielgeschiedenis. De Panda is behalve trendy en economisch ook technisch innovatief en buitengewoon degelijk. Kortom, de Panda presenteert zich als de ideale auto voor een hele grote doelgroep.
Wat ons betreft is dit de beste opstap naar het broodnodige succes van Fiat in Europa. Is er dan helemaal niets op dit voor andere fabrikanten jaloersmakende commerciële offensief aan te merken? Jawel; persoonlijk vinden we de site buitengewoon onoverzichtelijk. Iets wat van de Panda zelf uiteraard niet gezegd kan worden. We hadden liever iets gehad met vierkantjes met afgeronde hoeken in plaats van deze Kamagurka-achtige wirwar die we al zo vaak gezien hebben.