Italië: Consumentenbond klaagt Lancia aan vanwege spotje

Lancia Ypsilon spot

Italië op z’n smalst bestaat ook; Op televisie mag namelijk heel veel niet en sinds de regering Berlusconi lijkt dit alleen maar te zijn toegenomen. Voordat je het weet is iets zomaar weer van de buis verbannen. Dat zagen we ook al eerder in een campagne van Renault waarin twee lesbiennes een hoofdrol speelden. Dit keer is Lancia de zondebok in een aanklacht tegen de recente reclamespot van de nieuwe Ypsilon met Vincent Cassel in de hoofdrol. Bij dit artikel zie je enkele foto’s backstage. Het ligt niet aan Cassel zelf dat de Italiaanse consumentenbond (Unione Nazionale Consumatori) fel protesteert, maar aan zijn boodschap. Hoewel de titel juist iets heel sociaals in zich heeft (‘luxe is een recht voor iedereen’) zegt de bond dat dit filmpje een klap in het gezicht is van iedereen die het niet zo breed heeft momenteel. Wat men hierbij blijkbaar vergeet is dat in de magere jaren ’80, Lancia met de Y10 eigenlijk dezelfde boodschap verkondigde.

Lancia spot backstage

De consumentenbond verklaart; “Het is onacceptabel dat je kunt aanbevelen dat het een recht van iedereen zou zijn, om uit te geven wat je wil, terwijl een grote groep burgers dit helemaal niet kan.” Volgens de voorzitter van de consumentenbond, Massimiliano Dona, regent het momenteel schriftelijke klachten en spreekt men van een grote wansmaak en een slecht voorbeeld. Het is een belediging voor iedereen die elke maand met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen, aldus de voorzitter. De bond heeft nu de klachten doorgespeeld aan de landelijke reclamecodecommissie. Meer terughoudendheid is wat men van de fabrikant vraagt.

Lancia Ypsilon spotje

 

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Italië: Consumentenbond klaagt Lancia aan vanwege spotje

  • 6 juli 2011 om 17:39
    Permalink

    Raar land dat Italie: iedere dag half blote vrouwen die op TV lingo en alikes presenteren maar een reclame waarin de bereikbaarheid van een luxe product wordt aangeprezen kan niet. 💡

    Beantwoorden
  • 6 juli 2011 om 17:48
    Permalink

    OHHH dit is perfect laat er maar lekker over gepraat worden over die nieuwe Lancia!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 6 juli 2011 om 18:51
    Permalink

    Lijkt me wel vergezocht. De boodschap is dat Lancia de luxe die normaal gezien voorbehouden blijft tot de duurdere auto’s nu binnen het bereik van meer mensen wil brengen. Wat is daar nu fout mee?

    Beantwoorden
  • 6 juli 2011 om 21:37
    Permalink

    @Saya

    Die hangt gewoon aan wat anders hoor (Camera arm of rail) zij (zo gok ik) richt hem alleen. Zo vasthouden red je geen twee tellen 😀

    Beantwoorden
  • 7 juli 2011 om 09:27
    Permalink

    @ AR 159: om je verhaal definitief te ontkrachten, klik op de link, nota bene een Duitse autosite, dus ze zullen zeker niet hun best doen om Audi in de verdomhoek te zetten:
    http://www.autobild.de/artikel/audi-a1-verkaufszahlen-1572133.html
    Grappig om te lezen onderaan in quotes van die meneer Stadler: eerst gingen ze uit van 50.000 stuks, uiteindelijk heeft ie met 30.000 stuks “het verkoopdoel” bereikt. Er zijn wellicht 100.000 geproduceerd maar het merendeel staat weg te roesten bij de dealers die ze aan de straatstenen niet kwijtraken… 😆

    Beantwoorden
  • 7 juli 2011 om 14:18
    Permalink

    @alfista

    Je reactie staat bij het verkeerde item 😉 . In iedergeval goed nieuws dat ze niet te slijten zijn deze overprijsde krape dingen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.