Italië: Berlusconi broedt op belastingheffing voor rijkere automobilist
Italië heeft tegenwoordig drie problemen in plaats van twee; Vroeger was het de stagnerende economie en de mafia. Tegenwoordig is het een stagnerende economie, mafia én een premier die van geen wijken weet, ondanks dat hij weinig meer kan betekenen voor het land. Maar het wordt rond de zetel van ‘Berluskaiser’ steeds drukker, nu behalve zijn eigen achterban en coalitiepartners, ook de Italiaanse ondernemer en de Brusselse politiek zich steeds meer met zijn beslissingen gaat bemoeien. Één voordeel; bijna niemand spreekt meer over minderjarige meisjes en dubieuze ‘Bunga Bunga’ feestjes.
Om Griekse, Portugese of Spaanse taferelen te voorkomen wordt ook in Italië -vanwege een torenhoge schuldenlast van 120% van het bnp- momenteel de broekriem flink aangetrokken. Berlusconi heeft zelf ook wel door dat zijn imago inmiddels behoorlijk dof aan het worden is en heeft daarom zolang mogelijk geen enkele impopulaire maatregel richting de burger willen nemen. De meeste bezuinigingen vinden zelfs pas in 2013 en 2014 plaats, wanneer zijn tijd er sowieso op zit. In 2014 moet het begrotingstekort tot 0,2% van het bnp teruggedrongen zijn. In 2010 was dat nog 4,6%.
Hoewel de premier nog graag opschept over het ontzien van de Italiaanse burger, kwam hij gister toch met een onaangename verrassing, wat hij afdeed als een ‘detail’ dat ook het nodige geld in het laatje moet brengen; ‘Il Superbollo’, oftewel het stevig verhogen van de belasting op grote auto’s met een hoge cilinderinhoud. Stoute Silvio wil met deze zeer impopulaire maatregel iets introduceren wat op het autominnende schiereiland voorheen al jaren een plaag is geweest. De schatrijke premier die voor zijn werk in een A8 rijdt, noemt het een niemendalletje omdat de gedupeerden het volgens hem nauwelijks in hun portemonnee zullen voelen. Vooral het feit dat dit op het laatste moment er weer even tussendoor wordt gedrukt, valt in Italië in zeer slechte aarde. Hetzelfde trucje haalde de premier uit, toen men in 2009 onder zijn leiding de indruk wekte dat de staatssteun op zuinige auto’s geleidelijk zou worden afgeschaft. In 2010 kwam deze echter ineens te vervallen. AutoEdizione heeft daar destijds veel verslag van gedaan.
Binnen 60 dagen zal de kogel door de kerk gaan als het gaat om alle maatregelen (verhoging van de pensioenleeftijd, duurdere zorg in ziekenhuizen, vacaturestop en loonbevriezing voor ambtenaren tot 2014, 0,15% belasting op alle financiële transacties, 10 miljard van gemeenten). Volgens minister van Financiën Giulio Tremonti (links op de foto) vandaag, zal ook de overheid zelf het goede voorbeeld geven en zal hij een voorstel indienen bij de minister voor Openbaar Bestuur (Renato Brunetta), voor het invoeren van staatsauto’s met een maximale motorinhoud van 1600 cc. Ook wil hij het aantal fors terugdringen tot enkel de 4 hoogste bestuurorganen van de Staat. Auto’s van de Staat kwamen eerder dit jaar al in opspraak toen bleek dat er jaarlijks 4 miljard euro aan belastinggeld in een vloot van 90.000 auto’s wordt gestoken en ernstige verkeersovertredingen zonder strafrechtelijke gevolgen dagelijks werden gemaakt (foto onder). Tremonti zegt dat alle maatregelen Italië uiteindelijk op een hoger niveau zullen brengen, omdat ‘een land zonder tekort ook geen tekort aan eerlijkheid heeft’.
Of Fiat er van zal profiteren zal nog blijken. De autobouwer uit Turijn is al lang blij, dat het zich vorig jaar reeds onafhankelijk opstelde van welke overheidsmaatregel dan ook. De overheid kan dan ook geen beroep meer doen op extra maatregelen van Italië’s grootste autobouwer. Wel heeft Fiat natuurlijk sterke kaarten in handen als het gaat om de komst van lichtere krachtige motoren. Ook in de hogere segmenten zal daar de komende jaren veel in worden geïnvesteerd. Daarom is onze tip van de dag om bijvoorbeeld de Alfa 159 in z’n laatste jaar nog eens flink te promoten bij de zakelijke rijder (en de ministers), met een nieuwe belastingbestendige uitrusting onder de motorkap.
Ook Italië moet bezuinigen!
Ben benieuwd hoe zo’n 1.6 met bepantsering rijdt 8)
Ik snap nog altijd niet waarom Berlusconi met een A8 rondrijdt. Als Italiaans staatsman is hij moreel verplicht om in een italiaanse auto rond te rijden. Dat hij dan een Maserati QP neemt…
Ik heb net ergens gelezen dat auto’s met meer dan 306pk (waarom dat cijfer??) extra zullen worden belast.
Lusso, de grens zou volgens de huidige plannen liggen bij + 170pk, anders brengt het te weinig op.
De tax ‘genaamd superbollo) komt neer op 10 euro per kilowatt boven de 225 (=306pk):
L’addizionale erariale, più comunemente detta super bollo, per le vetture con potenza superiore ai 225 kW, equivalenti a 306 cavalli, è stata fissata in 10 euro per ogni chilowatt eccedente la soglia. Un esempio: una Ferrari 458 Italia pagherà 1.940 euro di addizionale, oltre all’importo relativo al normale bollo. La fuoriserie di Maranello ha infatti una potenza di 419 kW-570 cavalli, quindi 194 in più rispetto il limite dei 225 kW
Nieuw de Ferrari 530 met 305 pk. en met mogelijkheid voor een naderhand te plaatsen abarth kit die het aantal pk’s naar 550 brengt…. tadaaa altijd wel een oplossing voor te vinden.