Italiaanse zeldzaamheden tijdens Schloss Dyck Classic Days
Vorig weekeinde kon je in het Duitse Jüchen nabij Mönchengladbach genieten van onder andere unieke Italiaanse klassiekers op Schloss Dyck. Droog hield men het daar niet uiteindelijk, maar gelukkig kreeg de zon ook nog kans om enkele bijzondere carrosserieën uit te lichten en dus ook een van de trouwste lezers van AutoEdizione, waarvoor we hem natuurlijk eeuwig dankbaar zijn. Van 3 tot 5 augustus was er tussen het lommerrijke groen niet ver van de Nederlandse en Belgische grens, op dit kasteelterrein misschien wel een van de mooiste verzamelingen te bewonderen van deze zomer. Een soort Duitse Villa d’Este zou je kunnen zeggen. Behalve auto’s op het groen, werden er ook stukjes gereden a la Goodwood. Enkele vooroorlogse Alfa’s trokken daarbij veel aandacht.
[nggallery id=855]
Schloss Dyck had ware schatten in de tuin staan, waarvan de meeste bezoekers misschien niet eens beseften hoe zeldzaam deze zijn. Met dank aan een rijke Italiaanse historie van carrosseriebouw waren er zelfs ‘one-offs’ en prototypen te bewonderen. Afgezien van een aantal Ferrari’s met een hoge handelswaarde -deze trokken uiteraard veel aandacht- valt ons oog vooral op een uniek exemplaar van de 6C 2500 SS (Stabilimenti) Farina uit 1948 (foto boven). Deze is tegenwoordig al een tijdje in bezit van een Nederlander en was ooit een uniek prototype dat tijdens de autosalon van dat jaar werd gepresenteerd. Het geheel uit aluminium opgetrokken ontwerp is van Giovanni Michelotti. Minstens zo uniek en eveneens een prototype, zijn de Alfa Romeo 1900 Cabriolet SS Touring Tipo 55 (de enige die ooit gebouwd is), de Alfa Romeo 2000 Praho (eveneens de enige die ooit gebouwd is, deze was ooit grijs en is sinds zijn restauratie veelvuldig te zien) en de Fiat 2300 S Cabriolet uit 1962. Deze laatste is een van de drie die ooit als prototype uit de Osi-Ghia fabriek rolden en is een ontwerp van Sergio Sartorelli, de geestelijk vader van de 2300 S. Een donkerblauwe schijnt na restauratie in een museum in Turijn terecht te zijn gekomen, een witte verdween ooit in Zwisterland en deze grijze is nog in originele staat en heeft een Duitse eigenaar.
Uiteraard was er nog veel meer te zien aan oogverblindende historische Italiaanse creaties zoals de statige Lancia Aurelia B52 Vignale en Flaminia Sport Zagato, een Siata F400 coupé Balbo, een Ferrari 250 Boano Coupé en een peperdure 250 GT Scaglietti Spider. Kortom het was een zeldzaam mooie dag daar Jüchen. We bedanken onze trouwe Vlaamse lezer Wim Cerstiaens voor dit unieke beeldmateriaal.
[nggallery id=856]