Italiaanse verkoopcijfers FCA november 2017

FCA verkocht vorige maand in eigen land in totaal 39.488 auto’s, een afname van 5,18% op een markt die met ongeveer dezelfde cijfers groeit. Op jaarbasis staat FCA nog altijd op een +7%. De afname bij doorgaans populaire modellen, is sinds vorige maand gaande en heeft te maken met de rationalisering van FCA’s kentekenregistraties. Geen onverkochte voorraad meer dus dat op kenteken komt te staan. Precies zoals FCA dit in de VS al langere tijd toepast. Ook worden de te leveren aantallen nog meer aangepast aan de daadwerkelijke vraag. FCA’s Italiaanse marktaandeel op jaarbasis komt op 28,59%. Hier volgen de belangrijkste cijfers. Opvallend is onder andere het succes van de Stelvio en de Giulia bij Alfa Romeo:

Fiat -13,6% (26.081 eenheden)

  • Panda 10.656 eenheden (eerste plaats in landelijke top 10)
  • 500X 3582 eenheden (zevende plaats in landelijke top 10)
  • 500 3185 eenheden (tiende plaats in landelijke top 10)
  • Tipo 2760 eenheden (twaalfde plaats in landelijke top 50)
  • Punto 2440 eenheden (vijftiende plaats in landelijke top 50)
  • 500L 2233 eenheden (zestiende plaats in landelijke top 50)
  • Qubo 542 eenheden
  • Doblò 196 eenheden
  • Abarth 595 49 eenheden
  • 124 Spider 19 eenheden

Lancia -10,63% (3917 eenheden)

  • Ypsilon 3916 eenheden (derde plaats in de landelijke top 10)

Alfa Romeo +21,49% (4008 eenheden)

  • Giulietta 1402 eenheden
  • Stelvio 1181 eenheden
  • Giulia 1050 eenheden

Jeep +48,85% (5256 eenheden)

  • Renegade 3335 eenheden (achtste plaats in de landelijke top 10)
  • Compass 1669 eenheden
  • Grand Cherokee 111 eenheden

Maserati -7,24% (205 eenheden)

  • Levante 146 eenheden
  • Ghibli 39 eenheden
  • Quattroporte 16 eenheden

Ferrari -16% (21 eenheden)

Deel dit artikel:

17 gedachten over “Italiaanse verkoopcijfers FCA november 2017

  • 6 december 2017 om 10:45
    Permalink

    De cijfers van de Italiaanse markt zijn leuk, maar wat zijn de cijfers mondiaal?

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 11:21
    Permalink

    @The Dutchbird: mondiale cijfers tm november zijn nog niet beschikbaar, tm oktober wel: FCA verkocht in oktober 375.312 auto’s (4,8% marktaandeel), year-to-date 4.089.447 (5,3%). Goed voor plaats 8. Forse verliezen in de VS, Canada en VK, forse winst in China (met Jeep), Argentinë en EU. In Brazilië groeit de verkoop weer, maar verliest men nog altijd marktaandeel. De fabrikanten die continu met veel nieuwe modellen komen groeien het hardst: Mercedes en Renault/Nissan. Dat is meteen het antwoord op de vraag waarom FCA stilvalt. Het ontwikkeltempo moet drastisch omhoog.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 11:21
    Permalink

    De Giulietta profiteert gewoon van de toegenomen aandacht voor het merk. Ik had verwacht dat dat met de Mito zou gebeuren, maar het is kennelijk de Giulietta die de klandizie het meest begeert. Nieuwe modellen zorgen dat meer mensen in de toonzalen gaan bezoeken. Niet iedereen komt daar direct om een Giulia te kopen, maar kan wel aanschouwen wat een mooie auto’s de overige modellen zijn. En dat levert stijgende verkopen op.

    Extrapoleer de cijfers voor de Giulia naar jaarbasis, iets in de orde van 12000 stuks, dat lijkt me een prima cijfer voor enkel de Italiaanse markt. Niet echt reden voor zorgen denk ik, zeker vanwege de hachelijke positie waarin het merk zat. Winstgevend zal Alfa zeker niet zijn, maar de lijn gaat de goede kant op.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 11:42
    Permalink

    En zo zie je maar weer, ook in Italië verslaat de Stelvio de Giulia.

    Het lijkt me vrij logisch en normaal dat de c-klasse Giulietta meer verkoopt dan de d-klasse Giulia.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 12:15
    Permalink

    Diantone.

    De giulietta is dit jaar minder verkocht dan vorig jaar.
    De mito juist meer verkocht dan vorig jaar.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 13:43
    Permalink

    @Mareblu
    Bedankt voor je post.
    Het is duidelijk dat er iets drastisch moet gaan gebeuren, om bij de top 6 te horen. Iets waar SM altijd van gezegd heeft dat er “straks” maar 6 grote spelers de markt zullen bepalen en domineren en dat FCA daar bij zou moeten horen.
    Ben benieuwd!

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 13:49
    Permalink

    @Hoekree.
    Heb even naar de door jou aangehaalde site gekeken. Daar stond ook een stukje (mijn Italiaans is echt slecht) over een mogelijke fusie met Volkswagen….
    Zou jij daar wat meer helderheid over kunnen geven, want nogmaals mij Italiaans is te slecht om het te kunnen lezen en te begrijpen.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 14:17
    Permalink

    Hoi dutch.

    Als je deze site via google chrome bezoekt kan je hem laten vertalen.
    Er is een samenwerking of komt met bedrijfsauto, s.
    Verder is er ook een hele serieuse samenwerking met hyundai.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 15:37
    Permalink

    Dat was een wild gerucht uit een politieke hoek (politiek magazine van een christelijke partij) die ook vaak in verband wordt gebracht met het aantrekken van buitenlandse investeerders. Soort van lobby-praat dus die zeker niet gebaseerd is op wat momenteel in Turijn speelt.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 17:11
    Permalink

    @Dutchbird
    Het verhaal over een mogelijke fusie met Volkswagen is totale flauwekul.
    Er zijn teveel journalisten in de wereld en teveel van hen moeten voor hun baantje vechten.

    Beantwoorden
  • 6 december 2017 om 17:29
    Permalink

    @Henk
    Denk wel dat er over een eventuele fusie/samenwerking gesproken wordt, maar of dat Volkswagen is… FCA moet wel wat doen om straks bij de top 6 te horen.
    Maar met wie en hoe? Dat zal de toekomst leren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.