Italiaanse verkoopcijfers FCA april 2018

De Italiaanse markt groeide de afgelopen maand met 6,5%. FCA (-2,14%) ging tegen de stroom in wat cijfers betreft en dankt dat vooral aan de afname bij Fiat (-12,22%, 29.680 eenheden) en Lancia (-25,03, 4.387 eenheden). Alfa Romeo (+11,03%) en Jeep (+124,52%, 7.481 eenheden) hielden de schade beperkt. Het merk uit Milaan verkocht zelfs een recordaantal met 4428 eenheden. Ondanks de afname bij moedermerk, wordt de landelijke top 5 wel door het moedermerk gedomineerd. Maar Fiat gaf de tweede plaats op de landelijke lijst wel uit handen aan Renault met de Clio in het B-segment en de Panda werd aanzienlijk minder verkocht dan wat we de laatste tijd gewend waren te zien. Ondanks dat is de kleine vijfdeurs Fiat nog wel de onbetwiste nummer één van het land. Hieronder de positionering van de modellen van FCA in de landelijke top 10 en daaronder nog zoveel mogelijk aantallen van andere modellen uit Lingotto.

1 FIAT PANDA 8.827 
——————————-
3 FIAT 500X 4.507
4 LANCIA YPSILON 4.387
5 FIAT 500 4.334
6 FIAT TIPO 4.053 
7 JEEP RENEGADE 4.046

——————————-
10 FIAT 500L 3.786


– JEEP COMPASS 3.166

– ALFA ROMEO GIULIETTA 1.919

– ALFA ROMEO STELVIO 1000

– ALFA ROMEO GIULIA 790

– FIAT QUBO 722

– FIAT DOBLÒ 572

– MASERATI LEVANTE 114

– MASERATI GHIBLI 74

– FERRARI 488 23

(om onbekende redenen is deze maand de Fiat/Abarth 124 Spider niet geleverd.)

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Italiaanse verkoopcijfers FCA april 2018

  • 3 mei 2018 om 22:32
    Permalink

    Renault zal blij zijn dat fca het Klassieke B segment volledig vrijgeeft aan de concurrentie met de Clio op plek 2 daar waar dus een nieuwe Punto had kunnen staan. Samen met een 3 en 5 deurs nieuwe mito en zelfs een Lancia zouden ze zeker op Italiaanse bodem een prima product neer kunnen zetten met even goed potentie in de rest van de EU. Ik begrijp ook niet waarom de ypsilon niet gewoon via een dealer of online te bestellen is voor wie wil zonder reclame en misschien 1 uitvoering her en de in de hoek tussen de fiats hadden ze er toch wel wat van kunnen verkopen. Wellicht moeten ze eens stoppen met die dealer eisen en blij zijn als er een garage is met hart voor het merk die ook verkoop punt is net als vroeger toen je niet bij die auto paleizen langs moest die totaal geen interesse tonen in hun klant en je een nummer bent in de database.

    Beantwoorden
  • 3 mei 2018 om 22:39
    Permalink

    Opmerkelijk de verkopen van de Giulietta dat die met zijn leeftijd gewoon de best verkopende alfa is. Blij toe is nog steeds een erg prettige wagen.

    Beantwoorden
  • 4 mei 2018 om 10:46
    Permalink

    Precies, de Giulietta verkoopt meer dan Giulia en Stelvio samen. En dat voor een auto die al zo lang op de markt is en eigenlijk ook al een opvolger had moeten hebben.
    Inderdaad toont de Clio de armoede in het FCA programma aan. Zeker zou een fatsoenlijke opvolger van de Punto op 1 of 2 hebben gestaan. En ook elders in Europa zou daar markt voor zijn. Maar potentiële klanten moeten nu uitwijken naar 208, Clio, iets Koreaans of eventueel iets VAGs.
    Binnenkort zal in de klasse erboven de Golf of 308 wel het grootste worden. Ook de Yps zal snel verder afnemen.
    Met de stijgende olieprijs en een mogelijke financiële neergang die volgt, zal de vraag naar zuinige en elektrische auto’s gaan toenemen. Daar heeft FCA op dit moment niks te bieden.

    Als het zo doorgaat staan er over een paar jaar nog maar 2 of 3 FCA modellen in de top 10. In Italië, welteverstaan, in de rest van Europa wordt FCA een niche. Met misschien meer marge per verkochte auto maar met verkoopaantallen van Honda (in Europa). Misschien heel winstgevend maar toch jammer.

    Beantwoorden
  • 4 mei 2018 om 17:10
    Permalink

    Het is inderdaad bittere armoede wat de modellen van FCA betreft en niettemin verkoopt het nog goed ondanks het feit dat de meesten al op gezegende leeftijd zijn. Stel je voor wat FCA zou betekenen op de markt met een lading nieuwe modellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.