Italiaanse vakbond mocht productieplan Fiat tot 2016 inzien
Ondanks de depressie die nog altijd boven de Italiaanse economie en markt hangt, zijn er steeds vaker geluiden dat er op industrieel vlak betere tijden aan kunnen komen voor het schiereiland. Dat zegt ook Fim-Cisl vakbondsvoorzitter Ferdinando Uliano. Zijn vermoeden dat er betere tijden aan zitten te komen, is bovendien ook nog eens gefundeerd in de wetenschap, dat Fiat tot 2016 zo’n 17 nieuwe producten zal produceren de komende drie jaar. Het nieuwe productieplan heeft vooral met Maserati, Alfa Romeo, 500 en Panda te maken, aldus de voorman. De Italiaanse fabrieken van Fiat zullen uiteindelijk allemaal weer een volledig productieschema hebben dankzij de nieuwe input.
Vijf nieuwe Alfa Romeo modellen maar liefst (inclusief 4C) binnen twee jaar tijd betreft het. In 2016 komen daar nog eens 2 bij. Twee nieuwe Maserati’s volgen nog voor 2016 en eentje nog in dat jaar. Volgens Uliano is er dus licht aan het einde van een donkere tunnel, waarin de productie en verkoop met maar liefst 50% is afgenomen. Italië kreeg de zwaarste klappen te verwerken en Fiat blijkt gelukkig voldoende opgewassen tegen deze sterke terugval. De Europese markt heeft in 5 jaar tijd de verkoop met 4 miljoen auto’s zien afnemen.
Tja, je kan niet alles blijven uitstellen. Ik hoop maar dat we inderdaad snel iets zullen zien. De uitgestelde terugkeer naar de VS voor Alfa beloofd echter niet veel goeds.
Inderdaad.
Stilstand betekend nog steeds achteruitgang….De concurrentie introduceert en ontwikkelt er lustig op los…. De enige houvast (op Alfa-gebied) die we hebben is die ene mule die rondrijdt in de VS en later in Italië van de Duetto/Spider. Dat is goed nieuws en daar houd ik me dan maar aan vast. De grote baas van Mazda heeft overigens aangegeven dat het MX5/Spider project een eenmalige exercitie met Alfa (Fiat) is.
De 4C moet het dan helemaal worden in de VS, maar begint gewoon weer met een 1-0 achterstand. In de VS is men inmiddels uiterst sceptisch vanwege het zoveelste uitstel van Alfa en ook de Fiat dealers daar zouden ook niet tevreden zijn…(september verkoop -24% t.o.v. 2012) Daarnaast is de 500L niet geworden wat er van verwacht werd en is men binnen de organisatie nou niet heel blij met alleen de TwinAir als enige downsize alternatief. (vernomen van “Interne” bron) Die motor heeft een love-or-hate karakter en dat is gewoon geen garantie voor succes.
http://search.autonews.com/v/82007434/frowning-fiat-dealers-10-7-13.htm?
In de (Amerikaanse) media wordt gesteld dat SM blufpoker speelt met nu wel behoorlijke risico’s. Maar anderen zeggen weer dat ze er ergens “in het midden” uitkomen en dat SM de boel regelmatig opstookt terwijl er achter de schermen wel degelijk constructief wordt onderhandeld… Feit is dat SM een goede pokeraar is, maar ook die verliezen wel eens.
We moeten gewoon afwachten, maar ik kan niet ontkennen dat ik het geloof in een goede afloop begin te verliezen.
MS is geen pokeraar maar een heel erg goeie zakenman met een zeer goede strategie die langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen.omdat we niet begrijpen wat er gebeurd wil niet zeggen dat er niets gebeurd. 😯
citaatje..
“…Marchionne, who has been playing poker since he was a teenager, is certainly talking tough in Chrysler IPO documents filed with the U.S. Securities and Exchange Commission late Monday. “Fiat has informed us that it is reconsidering the benefits and costs of further expanding its relationship with us,” Chrysler said in its S-1 filing. Chrysler added that Fiat is also reconsidering the terms on which the Italian automaker will continue to share its technology, vehicle platforms, engineering expertise and other resources with Chrysler….”
@bart jan
“you should consider the source…”
😉
Dit was gewoon de eerste reactie na de IPO om het gevoel te geven dat Chrysler niet zonder Fiat kan. Logisch… 🙄
“Chrysler added that Fiat is also reconsidering the terms on which the Italian automaker will continue to share its technology, vehicle platforms, engineering expertise and other resources with Chrysler”
De Italiaanse auto-industrie in z’n geheel staat al 3-0 achter. Daar gaat een introductie van Alfa in de VS vrij weinig aan veranderen en ik denk dat niet alleen de Amerikanen sceptisch zijn aangaande Fiat/Alfa… (ja, ik ben er ook zo een…)
@dac 1991
De 500 is een groeiend concept in de VS, vanwaar je twijfelachtige kijk?
De italiaanse auto-industrie staat wellicht 3-0 achter in Europa.
En dan kan ik me voorstellen dat ze zeggen consolideren die positie want om daar nog zo veel energie in te steken is een nutteloze investering. En dan gaan ze geheel begrijpelijk verder zaken doen waar het wel interessant is; Zuid Amerika, de mogelijkheden met Chrysler in de VS en de groeimarkt in China.
“Life goes on” en dat is wat telt voor een bedrijf dat zich zelf in leven wil houden. In het licht hier van worden dus een heleboel besluiten en uitstellen ook een stuk logischer; Jammer voor ons, de liefhebber in Europa, maar begrijpelijk voor een bedrijf dat wil overleven.
toch kun je het beter niet zover laten komen denk ik dat je halve dealernetwerk in gaat storten. 🙄