Vakbond Fim vraagt om overheidssteun Italiaanse autoindustrie

Na de Anfia is het ook de vakbond Fim die in Rome aanklopt voor bijzondere maatregelen voor de noodlijdende Italiaanse autoindustrie. Vorige week schreven we al over de raad van de Italiaanse autoindustrie, die zich ernstig zorgen maakt aangezien er elke maand weer een nieuw dieptepunt wordt bereikt. Inmiddels zijn de huidige cijfers te vergelijken met die uit eind jaren ’70. De automobielsector is volgens de bond te belangrijk voor de gehele landelijke economie en dus zal de overheid extra maatregelen moeten treffen om deze te beschermen. Het besluit van Fiat om zelfs het meest productieve Pomigliano d’Arco langer dicht te houden deze zomer, zorgt nu voor extra druk richting Palazzo Chigi in Rome. De Fim wil met de regering Monti om de tafel om te overleggen over constructieve maatregelen. Staken heeft enkel een averechtse werking en is in deze malaise zeker geen optie, aldus de vakbond. Dat bewijst de recente actie van de Fiom in een poging tot staking te Cassino, waar de Giulietta, Delta en Bravo worden gebouwd. Bijna niemand gaf namelijk gehoor aan de oproep.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Vakbond Fim vraagt om overheidssteun Italiaanse autoindustrie

  • 22 juli 2012 om 00:09
    Permalink

    Laten we hopen dat Brussel een stokje steekt voor eventuele staatssteun aan de Italiaanse autoindustrie. Allereerst hebben die de malaise grotendeels aan zichzelf te wijten door de meest ineffeciente fabrieken te hebben en de slechtste arbeidsmoraal van Europa (juist door toedoen van de Fiom). Bovendien kunnen de Noord Europese landen die steun indirect gaan betalen omdat de Italiaanse overheid helemaal geen geld heeft voor zulke akties.
    Marchionne zal het allemaal een worst zijn want die gaat overminderd verder met het verplaatsen van de productie naar landen waar ze harder en langer willen werken voor minder geld, en gelijk heeft ie.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2012 om 15:27
    Permalink

    Volgens mij zijn hier een aantal mensen die niet alles begrijpen van intercontinentale economie en een monetaire unie… Je zult elkaars industrie moeten ondersteunen omdat het in principe je eigen industrie is. Uiteraard niet door je verder in de schulden te werken, maar bv wel door het beperken van inter. handel met Korea bv.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2012 om 23:21
    Permalink

    @Lancia4Ever: protectionisme heeft een land, continent of unie nog nooit verder gebracht en is daarom een heel slecht idee. Steunen is slechts een hele dure korte termijnoplossing, dan kunnen ze net zo goed (of goedkoper) alle Italiaanse arbeiders met een zak geld naar huis sturen. De oplossing is en blijft te zorgen dat je kwalitatief goede producten maakt tegen een concurrerende prijs, zie het succes van BMW of Kia wereldwijd. Het steunen van een achterlijk land dat is blijven steken in de anti-houding van de communistische vakbonden is een heilloze weg. Jij bent het daar niet mee eens en volgens jou snapt Marchionne dat niet, ik denk dat hij dit heel goed ziet en daarom verplaatst hij de produdctie naar Canada, Servie, Rusland en Brazilie.

    Beantwoorden
  • 24 juli 2012 om 08:52
    Permalink

    Klopt. Protectionisme gaat nooit werken en is in geen geval goed. Toch kun je je afvragen of wanneer China en de VS dat wel doen, we met z’n allen niet een stelletje goedwillende Duitsers zijn, die niet in willen/kunnen zien dat je het met z’n allen moet rooien wil je geen openlucht museum worden met lage inkomsten.

    Ik verzet me hevig tegen uitspraken als een “achterlijk land” (in mijn opinie ken je Italië dan niet zoals zoveel anderen), want dan zou Nederland en ieder ander lidstaat van de EU daar feitelijk ook bij horen; Alle productieve capaciteiten worden her en der tegengewerkt door politiek getinte bonden (die voor staal in Duitsland bv) of krijgen een hand boven het hoofd van de lokale overheid of men wil of niet (bv uit verplichting om zoveel 1000 man aangesteld te houden zoals in Zuid-Duitsland en Frankrijk waar fabrieken ver boven hun gezonde capaciteit zitten te overfabriceren). Je kan en mag een lidstaat niet aan haar lot overlaten, bovendien betaal je daar zelf de rekening voor. NL zou direct keihard getroffen worden in het geval van Italië. Brussel mag daarom nooit de Zuid-Europese industrie aan haar lot overlaten. Die van Noord-Italië hoort nog altijd tot de grootste van de EU en de EU mede daardoor tot de grootste mondiale economieën.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.